Monien pohdintojen jälkeen olen päättänyt toteuttaa seuraavan ratkaisun koskien yhtä kellarimme ulkoseinistä. Seinä on uudelleen salaojitettu ja kosteussuojattu isodränilla. Sisäpuolelle asennetaan 45 teräsprofiileja ja ne päällystetään märkätilagipsilevyllä. Tiedän, että paras ratkaisu olisi ollut rappaus, mutta niin ei nyt tehdä.
Varsinainen kysymys koskee saumavaahtoa. Kellariseinä on vinossa ja uusi rankarakenne ei ota tukea koko matkalta. Keksin, että helppo tapa saada tukea on lisätä hieman saumavaahtoa keskelle seinän ja rankarakenteen väliin. Nyt haluaisin tietää, onko tämän paikan saumavaahdon käytössä mitään riskejä?
Mitä polyuretaanivaahto ratkaisee? Olen asentanut metallikiskoja kellariin, ja ne ovat riittävän vakaita kiskolla katossa, lattiassa ja levyissä. Ei haittaa, että kiskojen takana on ilmaa.
Olisin sitten valinnut tavallisen kipsilevyn + OSB (tai muun levyn) sen sijaan, että käyttäisin märkätilakipsiä. Jos tarvitset märkätilakipsiä, sinulla on muita ongelmia, jotka on ratkaistava. Käytä rahasi johonkin parempaan, esimerkiksi kosteudenpoistajaan ja ilmanvaihtoon.
Syy märkätilakipsiin on, että se saa minut voimaan paremmin. Seinät olivat kuivia ennen kuin eristin isodränillä, ja niiden pitäisi olla sitä nytkin. Minulla on myös kosteudenpoistaja. Mutta en olisi koskaan laittanut kartonkigipsiä ulkoseinää vasten, koska kellarin ulkoseinässä on aina jonkin verran kosteutta. Märkätilakipsillä vähennetään homeen riskiä huomattavasti. Pieni kustannus kokonaisuudessa, johon minulla on varaa.
Saumausvaahto vakauttaa säännön hiljaisella ja kätevällä tavalla. Laitoin huonekalukulmia muutamaan sääntöön mutta kyllästyin ja keksin, että saumausvaahto tukee vähintään yhtä hyvin ja sen levittämiseen menee 1 sekunti. Kysymys oli enemmänkin siitä, voiko saumausvaahto alkaa käyttäytyä oudosti jostain syystä, alkaa haista, homehtua tai vastaavaa?
Ok, ei, en näe mitään ongelmaa käyttää vaahtoa sillä tavalla, se kestää vähän kosteutta ja sinulla vaikuttaa kuitenkin olevan kuivat seinät. Olen täyttänyt muutamia reikiä kellarin seinissä 15 vuotta sitten ja vaahto näyttää samalta tänään kuin silloin, kun ruiskutin sen sinne.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.