Hei,

Muuta kysymystä, mutta toivon voivani saada vastauksia, arvostan kaikkea tietoa jonka voin saada.

Aion remontoida taloa, joka on rakennettu vuonna 1990. Seinät ovat rakennuslevyä (9 mm), muistuttavat tyyppiä lastulevy, kaikki on nykyään tapetoitu.

1) Rakennuslevystä tehdyt puuseinien edut ja haitat verrattuna esim. kipsiin?

2) Seinien on oltava sileät ennen maalausta, mikä on sopivin vaihtoehto tai toimivatko kaikki yhtä hyvin? Leveä tasoitus, saneerauskipsi, saneeraustapetti, muu?

3) Voiko rakennuslevy aiheuttaa pahaa hajua, kuten vanhat vaatekaapit? En ole ainakaan vielä huomannut sitä.

4) Onko mitään syytä purkaa kaikki ja korvata esim. kipsiseinillä?

5) Tarvitsen enemmän pistorasioita (upotettuina), voiko seinäpalan poistaa monitoimityökalulla ja korjata se jälleen rakennuslevyllä? Koska se on puumateriaalia, eikö korjatut saumat halkea materiaalin liikkuessa?
 
Viimeksi muokattu:
Joku? :surprised:
 
En ole huomannut mitään pahaa hajua. Olemme käyttäneet renoveringstapet useissa paikoissa pohjana, jossa on halkeama (Konkret renoveringstapet). Mietin hetken, pitäisikö korvata ne kipsillä tai laittaa renoveringsgips, mutta se on osoittautunut tarpeettomaksi. Mitä tulee upotettuihin pistorasioihin, vetää sanattomaksi.
 
H Huzzbutt sanoi:
En ole huomannut mitään pahaa hajua. Olemme käyttäneet korjaustapettia useissa paikoissa, joilla on halkeama (Konkret korjaustapetti). Pohdiskelin hetken, jos korvaisimme ne kipsillä tai laittaisimme korjauskipsin päälle, mutta se on osoittautunut turhaksi. Mitä upotettuihin pistorasioihin tulee, en tiedä.
Kiitos vastauksesta. Levitittekö kitin tasaisemman alustan saamiseksi ennen korjaustapettia? Käytetäänkö rakennuslevyillä puukittia materiaalin liikkeiden vuoksi vai käytetäänkö tavallista kittiä?
 
BirgitS
1) Kipsi palaa huonommin kuin puulevyt.

5) Kysy foorumilla El.
 
  • Tykkään
Mjolnir
  • Laddar…
Poistin vanhat vaatekaapit ja takana oli kuvassa näkyvät ruskeat lastulevyt, jotka tuntuvat todella kun seisoo siinä nurkassa.

Miten saisi parhaiten pois tämän hajun, jos lastulevyt haluaa säilyttää? Aion varmaan laittaa remonttikipsiä ja tiivistää sekä kattoa että lattiaa vasten, en tiedä kuinka paljon se auttaa.
 
  • Huoneen nurkka, jossa on ruskea lastulevy näkyvissä seinän toisella puolella, maalaustikkaat ja osa vihreäkuvioisesta tapetista.
M Mjolnir sanoi:
Poistin vanhat vaatekaapit ja niiden takaa löytyi ruskeita lastulevyjä, jotka näkyvät kuvassa. Se vanha puun tuoksu tuntuu todella voimakkaasti, kun seisoo siinä nurkassa.

Miten saa parhaiten poistettua tämän hajun, jos haluaa säilyttää lastulevyt?
Kokeile maalata jollain tyyppisellä estomaalilla. Niiden pitäisi poistaa haju muistaakseni.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis sanoi:
Kokeile maalata jonkinlaisella estomaalilla. Niiden pitäisi poistaa haju, ainakin luulen niin.
Estomaali ennen kuin kiinnittää kipsilevyt sitten? Ajattelen, että pitäisivätkö kipsilevyt hajun sisällä, niin sanotusti.
 
On samanlainen board koko talossa vaakasuuntaisilla listoilla! En oikein pidä siitä :rolleyes: Suurin ongelma on varmaan, kun isompia/raskaampia tavaroita pitää ripustaa..

Joissakin paikoissa olen laittanut renoveringstapet ja sitten tapetoinut kuten tavallisesti.. Alapuolella näkyy lasikuitunauhaa ja kittiä levyjen saumoissa vuodelta -73, ja ne ovat varmaankin halkeilleet kaikkialta.

Tällä hetkellä olen purkamassa seiniä ja avaamassa keittiön ja olohuoneen väliä sekä paljastamassa savupiippua. Juuri kuvailemasi haju tuntuu nyt todella voimakkaasti! Se haisee hirveästi seinissä!

Joillakin seinillä riisun vain toisen puolen, jotta voin siirtää sähköt ym., sitten laitan osb:t ja kipsilevyt, jotta voi ripustaa tavaroita ilman ongelmaa!
 
Gnomeboy Gnomeboy sanoi:
On sama tyyppi boardia koko talossa vaakasuorilla koolauksilla! En oikein pidä siitä :rolleyes: Suurin ongelma on varmaan, kun suurempia/raskaampia asioita pitää ripustaa..

Joissakin kohdissa olen laittanut korjaustapettia ja sitten tapetoinut normaalisti.. Alla näkyy lasikuitunauhat ja tasoitelevysaumat vuodelta -73, ja ne ovat varmaan halkeilleet kaikkialla.

Juuri nyt puretaan seiniä ja avataan keittiön ja olohuoneen ympärillä ja paljastetaan savupiippu. Juuri kuvailemasi haju tuntuu nyt kovasti! Haisee todella paljon seinissä!

Jotkut seinät vain riisun toiselta puolelta, jotta voin siirtää sähköä ym., sitten tulee osb ja kipsiä, jotta voi ripustaa asioita ilman ongelmia!
Kiitos vastauksesta. Eli riisut vain tietyt seinät, jotka vaihdat OSB:llä ja kipsillä? Etkö pure koko boardilevyä?

Ovatko teidän naulattu vai ruuvattu? En löydä naula- tai ruuvinpäitä omistani.
 
M Mjolnir sanoi:
Kiitos vastauksesta. Joten poistat vain tiettyjen seinien pinnan ja korjaat ne OSB:llä ja kipsilevyillä? Etkä poista kaikkia näitä board-levyjä?

Onko teidän naulattu tai ruuvattu? En löydä omistani minkäänlaisia naulojen tai ruuvien kantoja.
Ei, juuri kuten sanot! Poistan vain olohuoneen puolelta seinien sisäpinnan, koska hallin puoli on jo valmiina, kätevää kuitenkin sähkön kanssa molempiin suuntiin :D

Vai niin? Täällä on miljardi naulaa ja hakaniittiä, joten ei ole helppo purkaa, saan vain pieniä palasia irti sorkkaraudalla.. Lisäksi vanha maalattu lasikuitutapetti päällä myös :crysmile:
 
  • Sisäseinän purkuprojekti, jossa tikkaat, irrotetut puut ja työkaluja näkyvät olohuoneessa. Seinärungot näkyvät purettuna osittain.
  • Tumma käytävä remontissa, keskellä työkalut ja pölynimuri, taustalla ikkuna. Seinissä perinteinen puupaneeli ja vanha tapetti.
Gnomeboy Gnomeboy sanoi:
Ei, juuri kuten sanot! Repin vain seinien sisäpuolia olohuoneen puolelta, koska käytävän puoli on jo valitettavasti kunnostettu, mutta kätevä silti sähkön ym. kannalta molempiin suuntiin :D

Näinkö? Täällä on miljardi naulaa ja niittiä, joten ei ole niin helppoa repiä alas, saan vain irti pieniä paloja sorkkaraudalla. Lisäksi on maalattu vanha lasikuitutapetti päällä myös :crysmile:
Haha hienoa, sinun täytyy jatkaa yrittämistä, lopputulos on aina hyvä. Katsotaan, jaksanko tehdä kuten sinä, mutta toivon ja uskon, että tasoituslevy tiivistettynä lattian ja katon väliin sulkee lastun hajun seinien sisään. En halua katua myöhemmin, siksi haluan tietää, miten muut ovat tehneet ja miten lopputulos on ollut.
 
M Mjolnir sanoi:
Niittomaali ennen kuin laittaa kipsilevyt sitten? Ajattelin, jos kipsilevyt auttavat pitämään hajun sisällä niin sanotusti.
Juuri niin. Jos haju on mielestäsi erittäin ärsyttävä, se on tapa varmistaa, että se katoaa. Olisi ikävää laittaa kipsit paikalleen ja sitten huomata, että se haisee kuitenkin.
 
Henningelvis Henningelvis sanoi:
Juuri niin. Jos koet, että haju on erittäin ärsyttävä, niin onhan se tapa varmistaa, että se katoaa. On ikävää, jos laitat kipsiä ja hajua on kuitenkin.
Yhtä hyvin voi tehdä niin, kun kerran on vauhdissa. Minulla on hyvä kokemus Jotunsin estopohjasta, mutta olen lukenut, että se on sama sisältö kuin puuliimassa, joka maksaa noin viidesosan Jotunsin estosta.
 
M Mjolnir sanoi:
Estomaalilla ennen kuin levyt asennetaan? Mietin, jos levyt auttavat pitämään hajun sisällä.
Aloita otsonikäsittelyllä.
Sitten estomaali.
Sitten jatka normaalisti.

Mikä ihmeen lastulevy haisee vielä näin pitkän ajan jälkeen?
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.