Kaksinkertainen kipsilevy katossa, asennettiin ensin.
Sitten OSB + yksinkertainen kipsilevy seinille.

Kumpikaan OSB tai kipsilevy seinillä ei ole aivan katon kipsilevyä vasten (vaikea tehdä niin).

Miten "tiivistää" tämä 5-10 mm väli? Oletan, että tavallinen saumaus ei ole paras ratkaisu paloturvallisuuden kannalta.

Huomasin, että Gyprocin (G66) kipsilaastia on saatavilla, mutta se "ei tartu puuhun". Silloin se on vähän vaikeaa, koska siellä on OSB...

Vinkkejä?

On olemassa paloluokiteltua tiivistemassaa. Sitä löytyy varmasti lähimmästä rakennustarvikekaupasta. Jos rako on suuri, on olemassa myös paloluokiteltua dreviä. Itse olen käyttänyt tiivistemassaa, kun olen tehnyt seiniä EI60-luokituksella. Jos rakoja oli suuria, laitoin ensin sisään sellaista "letkua" vaahtomuovista ja painoin sitten tiivistettä sen päälle, jotta saatiin tiivis.

Voit käyttää esimerkiksi tätä: http://katalog.essve.se/#/?article=V70-wc62863-
(mene kohtaan FireSeal palotiivistys ja siellä on tuote nimeltä FireStop 1000)

Viimeksi muokattu:
Kanon. Mutta luulen, että minun pitäisi käyttää Fireseal FireStop 100, joka on akryylipohjainen (jos sen päälle pitää voida maalata)?
FireStop 1000 vaikuttaa olevan silikonipohjainen.

HandySmurf sanoi:
Katsoin mitä käytin ja se oli FS 701. Se on akryylipohjainen. Tremco on sen valmistaja.
[linkki]
Käytä bottningslist jos sinulla on suuri rako.
Pysähdy nyt!! Ehdottomasti ei bottningslista. Koko sauma pitää täyttää tiivistemassalla, muuten se ei toimi. On erittäin tärkeää lukea tarkasti ohjeet ennen kuin aloittaa palotiivistämisen.

Matti_75 sanoi:
Pysähdy nyt!! Ei missään nimessä taustalistaa. On täytettävä koko sauma tiivistemassalla, muuten se ei toimi lainkaan. On erittäin tärkeää lukea ohjeet ennen kuin aloittaa paloeristyksen.
Kyllä, on tärkeää lukea ensin ja ilmeisesti sinä et ole tehnyt sitä. FS 701:n tekniset tiedot sanovat selvästi, että taustalistaa on käytettävä oikean saumasyvyyden saavuttamiseksi.

Minulla oli itse kolmoiskipsi, ja siitä tulee 13x3= 39 mm syvä sauma.

Nyt puhuttiin Firesealista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.