Hei,
tarvitsen apua selvittääkseni mitä materiaalia yksi seinistäni on, kun aion ripustaa suuren ja raskaan taulun.

Seinä kuulostaa ontolta, kun koputan siihen. Kun naulaan, siinä on kevyt vastus noin 1,7 cm syvyyteen asti ja sen jälkeen materiaali muuttuu huokoiseksi ja naulan kärki muuttuu valkoiseksi. Naula ei kiinnity mihinkään materiaaleihin vaan lähtee irti, kun vedän siitä.

Talo on muuten rakennettu 1942 (suurempi asunto-osakeyhtiö) ja muut seinät on tehty joko betonista tai kevytbetonista, jossa on kanaverkko ja kaisla alla.

Onko jollakin ideoita, mitä materiaalia se voisi olla ja mitä tulisi käyttää tapin/ruuvin kiinnittämiseen taulun ripustamiseen???

Åsa

Kuulostaa hiotulta kevytbetonilta.

Stefan N sanoi:
Kuulostaa käsitellyltä kevytbetonilta.
Olen samaa mieltä, poraa vain ja käytä kevytbetonille tarkoitettua tulppaa. Itse pidän Fischeristä, mutta on muitakin merkkejä, jotka toimivat. Poraa ilman iskua, on olemassa sds-poria, jotka ovat 5,5 mm, mikä yleensä sopii hyvin kevytbetoniin tulpille, jotka vaativat 6 mm poran.

Jos sinulla ei ole paljon porakoneita ja koneita kotona, voit ensin kokeilla vasaroida galvanoidun 3-tuumaisen/75 mm naulan muutaman asteen kulmassa alaspäin. Tämä antaa yleensä riittävästi ripustusvoimaa raskaan taulun ripustamiseen.

Kiitos vastauksistanne!

Minulla on kotona 8 mm proppuja kevyelle betonille. Toimivatko ne yhtä hyvin ja minkä koon poran pitäisi siinä tapauksessa olla? Minulla on porakone ja poria kotona. Pakkauksessa lukee, että jotkut porat ovat metallille, toiset näyttävät olevan tiilelle ja puulle. Tarvitseeko minun ostaa uusia poria vai voinko käyttää joitakin niistä?
Miten muuten pitäisi ajatella ruuvin koosta suhteessa proppuun?

Ota porat, jotka on tarkoitettu tiilelle, aloita poraaminen poralla, joka on yhden koon pienempi kuin 8 mm. Kokeile, voitko koputtaa plugia kevyesti, muuten sinun täytyy porata 8 mm poralla.

Ota ruuvi, joka on noin 5 tai 6 mm.

Jos et saa pluggen paikoilleen, voit yrittää suurentaa reikää hieman pienemmän poranterän avulla, kallista porakonetta hieman niin että poranterä laajentaa reikää.
Kokemukseni mukaan, jos poraa yhtä suuren reiän kuin mitä pluggipaketissa lukee, pluggen pyörii kun ruuvia kiristetään.
Voit myös kääriä pluggen hieman talouspaperiin, jos reikä on liian suuri, se voi riittää.

Kiitos avustanne!
Sitten aion hyökätä seinän kimppuun.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.