Hei! On niin taitavia ihmisiä täällä, joten ajattelin kysyä, jos joku voi vastata yhteen asiaan. Meillä on talo vuodelta 1908, jota on remontoitu useita kertoja vuosien varrella, uudet sähköt, kellarin kaivaminen jne. Olemme asuneet täällä vuoden nyt ja olemme saaneet ideoita siitä, kuinka haluamme sen ollaksemme tyytyväisiä. Ongelmaani: Haluamme poistaa seinän keittiömme ja ruokasalin väliltä, jotta saisimme yhden ison tilan, mutta olen hieman peloissani, että se voi vaikuttaa talon rakenteeseen. Minulla on kaikki talon piirustukset ja olen piirtänyt kuviin, miltä kerroksemme talossa näyttävät. OBS Pahoittelen heti, että se ei ole siististi tehty, mutta toivon, että ymmärrätte, kysykää jotain mitä mahdollisesti tarvitsee tietää Kiitollinen vastauksista
Mahdotonta arvioida ilman lisätietoja ja edellytyksiä, jotka täytyy nähdä paikan päällä.
Ota yhteyttä rakennusinsinööriin ja pyydä arvio.
Saatte myös ehdotuksia siitä, miten muutos voitaisiin toteuttaa (jos mahdollista).
Esimerkiksi on yleistä keventää kattoa liimapuupalkilla.
Mahdotonta toivottavasti ei :-0
Vihaan sitä, että on niin tietämätön näillä alueilla, enkä halua talon romahtavan, mutta tuntuu, että jos asentaa suuremman mallin liimapalkista, pitäisi olla perillä
Näyttää siltä, että kattotuolit ja palkit kulkevat toiseen suuntaan ja että keskellä oleva seinä on siis vaakasuorassa kantava.
Helpoin tapa on ehkä tehdä suurempi reikä kattoon lähellä seinää, jonka haluatte purkaa, ja katsoa, onko siellä palkkeja, jotka kuormittavat sitä kohtisuorasti ja siten käyttävät sitä tukena.
Turhaa vetää sinne insinööri, jos käy ilmi, että ette aio muuttaa kantavaa rakennetta.
Vaikutti vähän hätäiseltä vastaukselta?
En tarkoittanut vain kiireesti laittaa liimapuupalkkia ilman neuvoja, vaikka se ei olekaan kantava seinä, niin voi olla parempi laittaa se kuitenkin vakauden vuoksi
Olen samaa mieltä siitä, että yksi tai useampi kurkistusreikä kantavien palkkien suuntien näkemiseen on paras ratkaisu. Ehkä lattialautojen suuntaa voi katsoa, jos ne ovat näkyvissä (kohtisuoraan palkkeihin nähden).
"Köksin" yläpuolella olevat kantavat palkit ovat todennäköisesti yhdensuuntaisia sinisen seinän kanssa, koska ilmeisesti aiemmin on voitu poistaa seinä keittiön ja portaiden väliltä ja todennäköisesti myös viereisen huoneen kantavat palkit ovat samassa suunnassa, jos kattoristikot ovat samanlaisia, mutta täysin varma ei voi olla...
Vuoden 1868 talossamme kantavuussuunta vaihtelee vierekkäisissä huoneissa välipohjan osalta ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä...
Olen samaa mieltä siitä, että yksi tai useampi kurkistusaukko, josta voisi nähdä kantarungot palkistoissa, on paras. Ehkä on mahdollista nähdä lattialautojen suunta, jos ne ovat näkyvissä (kohtisuorassa palkkeihin nähden). Palkistot "keittiön" yllä ovat luultavasti samansuuntaiset sinisen seinän kanssa, koska keittiön ja portaikon välistä seinää on ilmeisesti aiemmin voitu poistaa ja todennäköisesti myös viereisen huoneen palkisto on samansuuntaisesti, jos kattotuolit ovat samanlaiset, mutta täysin varma on vaikea olla Meidän talossamme vuodelta 1868 kantarunkojen suunta vaihtelee eri huoneissa vierekkäin palkiston välillä 1. ja 2. kerroksen
Lähetän kuvia, jos ne voivat auttaa
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.