13 519 lukukertaa ·
4 vastausta
14k lukukertaa
4 vastausta
seinä keittiökaappien takana
Jäsen
· Västra Götaland
· 27 viestiä
Kysymykseni on: täytyykö OSB-levy käsitellä ja "siistiä seinää" ennen kuin kaapit laitetaan ylös, vai voiko kaapit laittaa suoraan?
Olemme remontoineet kotona jonkin verran; tapetointia ja maalausta, mutta pääasiassa mieheni on tehnyt kaiken - minä olen ollut lähinnä apulaisena ja tarkistanut kuviokohdistuksia jne.
Nyt olen aloittanut rakennusprojektin kesämökissä ilman että hän on mukana, ja kohtaan paljon kysymyksiä, jotka minun täytyy yrittää käsitellä yksi kerrallaan. En osaa tasoittaa enempää kuin ruuvinreikiä, joten se on ongelma. Olen käyttänyt rakennusfirmaa, jonka työ on nyt katkennut ja he ainoastaan viimeistelevät aloitettua LVI- ja sähkötyötä. Mökkiä on hieman laajennettu valetulla perustuksella - loput mökistä seisoo pilareilla.
Rakentajat ovat ruuvanneet OSB-levyt seinille keittiössä ym. Tarkoituksena on asentaa keittiökaappeja, jotka peittävät koko seinän (eli alakaapit ja yläkaapit ja joko kaakelia tai jokin muu levy niiden välissä) ja mietin, voiko kaapit asentaa suoraan seinille vai täytyykö ne tasoittaa tai maalata tai tehdä jotain muuta ensin? Olen saanut erilaisia neuvoja maali- ja rakennusliikkeissä, mutta mielipiteet ovat vaihdelleet siitä, mitä pitäisi/voi tehdä.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.:S:S
Olemme remontoineet kotona jonkin verran; tapetointia ja maalausta, mutta pääasiassa mieheni on tehnyt kaiken - minä olen ollut lähinnä apulaisena ja tarkistanut kuviokohdistuksia jne.
Nyt olen aloittanut rakennusprojektin kesämökissä ilman että hän on mukana, ja kohtaan paljon kysymyksiä, jotka minun täytyy yrittää käsitellä yksi kerrallaan. En osaa tasoittaa enempää kuin ruuvinreikiä, joten se on ongelma. Olen käyttänyt rakennusfirmaa, jonka työ on nyt katkennut ja he ainoastaan viimeistelevät aloitettua LVI- ja sähkötyötä. Mökkiä on hieman laajennettu valetulla perustuksella - loput mökistä seisoo pilareilla.
Rakentajat ovat ruuvanneet OSB-levyt seinille keittiössä ym. Tarkoituksena on asentaa keittiökaappeja, jotka peittävät koko seinän (eli alakaapit ja yläkaapit ja joko kaakelia tai jokin muu levy niiden välissä) ja mietin, voiko kaapit asentaa suoraan seinille vai täytyykö ne tasoittaa tai maalata tai tehdä jotain muuta ensin? Olen saanut erilaisia neuvoja maali- ja rakennusliikkeissä, mutta mielipiteet ovat vaihdelleet siitä, mitä pitäisi/voi tehdä.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.:S:S
Hei,
En näe mitään syytä tasoittaa tai maalata kaappien takana. Ole sen sijaan tarkkana pohjamaalauksen kanssa kaakeleiden takana (imevä alusta).
Jörgen
En näe mitään syytä tasoittaa tai maalata kaappien takana. Ole sen sijaan tarkkana pohjamaalauksen kanssa kaakeleiden takana (imevä alusta).
Jörgen
Jos aiot käyttää kipsilevyä laatan alustana, asenna se myös kaappien taakse, muuten laatta ulottuu melko pitkälle, mikä voi näyttää hieman oudolta tiskipöydän kohdalla.
Katso myös keittiön asennusohjeet, siellä on melko hyvin kuvattu mitä vaaditaan, mm. tulee kiinnittää lankku, jolle alakaapit nojaavat.
Katso myös keittiön asennusohjeet, siellä on melko hyvin kuvattu mitä vaaditaan, mm. tulee kiinnittää lankku, jolle alakaapit nojaavat.
Normaalisti asennetaan 13mm kipsilevy OSB-levyn päälle - se tekee seinästä hieman jäykemmän ja äänieristetyn, mutta ennen kaikkea parantaa palosuojaa, mikä on kätevää keittiössä. Jos valitset vaihtoehdon jättää kipsilevy pois, sinulla tulee olemaan vaikeampaa ja se vie enemmän aikaa kaikissa kohdissa, joita kaapit eivät peitä - on yksinkertaisesti järjetöntä jättää kipsilevy pois, sillä se säästää sinut leveän tasoituksen tarpeelta ja on hyvä alusta tapetille tai maalille, mitä OSB ei ole.
Jäsen
· Västra Götaland
· 27 viestiä
Kiitos tähän mennessä kaikille vastanneille.
Ehkä minun pitäisi täydentää kuvaustani mainitsemalla, että mökin keittiökaapistojen osa on U-muotoinen, jossa kaikilla kolmella seinällä on kaapit, joten kysymys ei koske neljättä seinää avoimessa pohjaratkaisussa. Tuo seinä on nykyään tapetoitu, mutta se aiotaan päällystää saneerauskipsillä ennen uuden tapetin laittamista. Sain juuri vinkkiä, että kaappien väliin kannattaa laittaa kipsilevy, jos aiotaan laatoittaa, muussa tapauksessa riittää levy (pleksilasi tai ruostumaton teräs). Tämä on vain pieni kolonistuga, 35 m², jossa on kesävesi eikä siinä voi asua puolta vuotta vuodesta. "Ongelma" on pienet tilat, joissa jokainen senttimetri on tärkeä, jotta kaapit mahtuvat. Paloturvallisuus on tietysti tärkeä näkökulma, jota en ollut edes ajatellut, mutta sitähän ei ennenkään ole ollut, ja mökki on yli 50 vuotta vanha ja alun perin masoniitista tehty. En ole myöskään käsityöläinen, joten on tärkeää ymmärtää, mikä on parasta juuri täällä. Meillä on täysin erilaiset edellytykset pysyvässä asuinpaikassamme. Mökillä budjetti on tärkeä, ja pyrimme tekemään siitä niin hyvän, yksinkertaisen ja kauniin kuin mahdollista. Otan mielelläni vastaan vielä enemmän näkemyksiä! Kiitos etukäteen.
Klikkaa tästä vastataksesi