Ostin kasvihuoneen, jossa on kolme seinää - eli yksi seinä puuttuu. Sen sijaan, että asettaisin kasvihuoneen talon julkisivua vasten, ajattelin rakentaa aidan/seinän puutarhaan ja kiinnittää kasvihuoneen siihen.
Miten rakentaisitte tämän aidan/seinän? Talo on noin 4 metriä pitkä, joten myös aidan/seinän on oltava saman mittainen.
Miten rakentaisitte sen alhaalta? Olen ajatellut laittaa palkin alareunaan ja kulmiin pilarit kiinnittämistä varten sekä tavalliset levyt alareunaa pitkin, jotta kasvihuone voi levätä näitä vasten. Vai onko muita ehdotuksia?
Kosteus kasvihuoneessa on ongelma vain, jos käyttää niitä kuten ammattikasvattajat. Paljon kasveja ja kastelua joka päivä. Tavallisemman (?) omakotitalojen käyttämän kasvihuoneen, jossa on muutama ruukku ja istumapaikka, kosteus ei ole lainkaan ongelma.
Kosteus kasvihuoneessa tulee vain, jos sitä käytetään ammattilaisten tapaan. Paljon kasveja ja päivittäinen kastelu koko alueella. Enemmän "normaalissa" kasvihuoneessa, jota omakotitalojen omistajat käyttävät, joissa on vähän ruukkuja ja istumapaikka, kosteus ei ole lainkaan ongelma.
Näin voi hyvin olla.
Ajattelin kuitenkin, että se näyttäisi paremmalta puutarhassa eikä lainkaan osana varsinaista taloa.
Riippumatta siitä, mistä materiaalista seinä rakennetaan, on eduksi, että rakenne on raskas/massiivinen. Osittain kasvihuonetuen/vahvistamisen vuoksi, ja osittain tasapainottavana lämpövarastona, sekä maanankkurina myrskyissä.
Pienet kasvihuoneet kärsivät usein nopeista/voimakkaista lämpötilan vaihteluista. Siksi raskas seinä on hyvä.
Muurattu kiviseinä ei ole koskaan huono valinta, mutta lauta seinä toimii myös.
Riippumatta siitä, mistä materiaalista seinä rakennetaan, on eduksi käyttää raskasta/massiivista rakennetta. Se toimii sekä kasvihuonetukena/jäykistyksenä että tasoittavana lämpövarastona ja maahan kiinnittäjänä myrskyissä. Pienet kasvihuoneet kärsivät yleensä nopeista/rajuhkoista lämpötilan vaihteluista. Siksi raskas seinä on hyvä.
Muurattu kiviseinä ei ole koskaan väärin, mutta lankkuseinä toimii myös.
Oletetaan, että haluan muurata seinän lecasta. Miten saadaan siitä vakaa? Korkeus on kuitenkin 2,4 metriä ja ajatuksena on valaa perustus, jolle kasvihuone asetetaan. Ja mikä lecan koko on suositeltava tällä korkeudella?
Olen tällä hetkellä muuraamassa perustuksia kasvihuoneelle. Tosin hieman isompi kasvihuone, 16,5 x 16,5 m ja noin 9 m korkea Valamme jalan ympäriinsä, kooltaan 1,7 m x 0,3 m, pilarit 50x50 cm kuormille, jotka tulevat 6 kasvihuonepalkista, leca niiden välillä. 2 km raudoitusta Leca-seinä on melkein 3 m korkea, koska se on yhden kerroksen alempana kuin muut.
Sinun ei ehkä tarvitse yhtä vahvoja juttuja mutta jalka noin metrin leveydellä ja 20-30 cm korkeudella, 10-12 raudoitustankoa à 12 mm kahdessa tasossa. Sen päälle muurataan leca. Käytämme 29 x 19 x 59 leca raudoituksella jokaisessa kerroksessa, täyssaumamuurauksella.
Konttorit ja lisäseinät antavat tukea sivuilta, luulen että tukea kaivataan välimatkoilla, jotka ovat pidempiä kuin noin 7 metriä. Meillä on kuitenkin melko paljon maan painetta, joka täytyy huomioida, joten meidän rakenteemme on piirretty sen mukaisesti.
Ehkä hyvä antaa suunnittelijan/statikon laskea ja piirtää hieman, jotta siitä tulee hyvä ja kestää pitkään.
En ole mikään mestari muuraamaan, mutta minusta on hauskaa kokeilla. Se, mistä olen kaikkein epävarmin, on juuri itse perusta.
Haluan, että siellä on perusta, jossa kolme seinää seisoo, sekä 2,4 metriä korkea seinä, jota kasvihuone kiinnitetään vasten.
Finjan mukaan voi rakentaa 2,4 metriä korkean muurin käyttäen 29-lecaa ja pohjalla heidän u-lohkojaan ilman, että tarvitsisi valaa oikeaa perustaa.
Kuulostaako tämä kohtuulliselta kasvihuoneen seinälle? Itse seinä ei varmaankaan kuormitu enempää kuin jos se olisi pelkkä muuri, koska kasvihuoneessa tulee olemaan useita kiinnityspisteitä perustaan.