Hei!
Olen innokkaasti heittäytynyt projektiin rakentaa kasvihuone "irtonaisista" osista, eli ei mitään valmista kasvihuonetta joka pitäisi ruuvata yhteen. Se liittyy pitkällä sivullaan olemassa olevaan rakennukseen (rapattu ja sisällä betonilohkoilla, joissa "välitila"), jolla on pulpettikatto. Kasvihuoneen pituus on 580 ja leveys 480. Kasvihuoneeseen tulee myös pulpettikatto (joka viettää päädystä päätyyn, eli ei "pois" olemassa olevasta rakennuksesta, vaan sen suuntaisesti). Katon pituus on siis noin 6 metriä, kaltevuus noin 6 astetta, rakenteella jonka olen laskenut rakennusoppaat.fi sivustolla alla (kuva on kyllä harhaanjohtava, se ei päivitä mittojen perusteella, mutta todellisuudessa rakennus on pidempi kuin se on leveä). Päälle tulee 10 mm kennolevykatto.

Rakennusprojektin kaavio kasvihuoneelle, jossa on pulpettikatto ja puurungot; kuvassa näkyy myös mitat ja tekniset tiedot.

On helppo löytää netistä ohjeita siitä, miten kasvihuone rakennetaan, ja olen lukenut lukemattomia sellaisia, mutta niistä ei juuri löydy tärkeitä yksityiskohtia, joita on vaikea keksiä, ellei ole perehtynyt aiheeseen. Olen lukenut joitain rakennusohjeita rakennusoppaat.fi:stä, mutta ne eivät ole yhtenäisiä, ja on vaikea ymmärtää, miksi eri vaiheissa on eroa esimerkiksi ulkohuussin, autokatoksen ja terassin rakentamisessa.

Olen päässyt niin pitkälle, että olen muurannut leca-muurin. Sen päälle aion laittaa aluskatteen ja alimpaan puukerrokseen (120*45) ja kohta rakennan runkoseinät, jotka muodostavat kehikon ikkunoiden ympärille. Ne rakennetaan suunnitelman mukaan 120*45 ja kiinnitän ne 3,4 100 nauloilla. Jotta kaikesta tulisi jotain, osat täytyy liittää toisiinsa ja kysymykseni on nyt: miten kiinnitän eri osat toisiinsa (mieluiten ilman liioittelua)?!?!

1. Kuinka kiinnitän aluskatteen leca-muuriin? Olen lukenut vaihtoehdoista betoniruuvit 8*90, naulat jotka naulataan vinoon kuin V (kuten vinonaulaus?) ja naulantapit. Laitan aluskateen, jotta sen voi tarvittaessa vaihtaa (näin ajattelen - vai onko se väärin?), joten en tietenkään halua kiinnittää sitä liikaa niin, että se on käytännössä mahdoton vaihtaa. Samalla haluan, että kasvihuone pysyy paikallaan.
2. Yksi päädyistä on olemassa oleva betonimuuri. Kuinka kiinnitän aluskatteen siihen parhaiten?
3. Kuinka kiinnitän runkoseinän aluskatteeseen (se on siis leca - aluskate - vaakajuoksu)? Olenko lukenut oikein, että se pitäisi vinonaulata? Pitäisikö olla 4 125 vai riittääkö 3,4 100?
4. Runkoseinä tulee kiinnittää olemassa olevaan rapattuun seinään. Betoniruuvilla?
5. Liimapuupalkki, joka kulkee pitkän sivun keskeltä toiseen pitkän sivun keskelle, tulee kiinnittää yhdessä päässä runkoseinän päälle pitkällä sivulla. Miten?
6. Toisessa päässä liimapuupalkki tulee kiinnittää/päälle rapattua seinää. Pahimmassa tapauksessa olen ajatellut tehdä reiän seinään ja työntää sen sisään, mutta onko se kenties liioittelua? Voinko korvata rakennusoppaat.fi:n ehdotuksen liimapuu-tolpasta 90*90 kiinnittämällä liimapuupalkin suoraan seinään? Miten siinä tapauksessa?
7. Käytän rakennuspuutavaraa kattoparruissa enkä saa mistään 6 metriä pitkiä parruja. Ne täytyy siis koota keskellä liimapuupalkkia. Voinko tehdä sen naulalevyillä, jotka kiinnitän ankkurinauloilla?
8. Teoksen kruunu, pulpettikatto, kiinnitetään sitten runkoseinille. Olen ajatellut sahata ne alapäästä niin, että ne istuvat täydellisesti ikkunan päällä olevan juoksun päälle. Olen lukenut, että ne voidaan kiinnittää vinonaulauksella 3,4 100 ja yksi ohje sanoo myös, että se pitäisi täydentää kulmasiteillä 90*90*40, jotka kiinnitetään ankkuriruuveilla. Toinen ohje (autokatos) sanoi, että ne tulisi kiinnittää reikälävistetty teräsnauha, joka taitetaan jokaisen kattoparrun pään ympäri. Kuinka minun tulisi menetellä? Riittääkö kenties pelkkä vinonaulaus?

Onko kukaan, joka osaa auttaa ja antaa hyviä neuvoja yhteen tai useampaan kysymykseen? Näin minun ei tarvitse turvautua henkselien ja vyön käyttöön ja kiinnittää osia kuin rakentaisin pilvenpiirtäjää :)

Viimeksi muokattu:
Monet lukevat, mutta kukaan ei vastaa :) Ehkä useampi kuin minä on samassa tilanteessa irtonaisilla osilla ja etsii vinkkejä 😂

1. Kevytbetoniruuvi.
2. Expanderbultti
3. Rakensin seinät vaakatasossa ja naulasin 3 kpl 4"-nauloja (100 mm) alapuolelta jokaiseen runkopuuhun.
4. Tulppa ja ruuvi.
5. Aseta kaksoisrunkopuu alle, johon liimalaminaatin tulee asettua, leikkaa tarkkaan korkeuteen ennen kuin nostat seinän pystyyn.
6. Aseta runkopuu oikaistua julkisivua vasten ja kiinnitä se seinään tulppaamalla. Laita alle aluspahvia ja käsittele se ensin.
7. On olemassa sormijatkettuja runkopuita, muuten kyllä.
8. Käytä kulmaliitoksia, maksavat eivätkä maksa montaa euroa kappaleelta. Et halua, että katto nousee kun tuulee.

Täysin sopiva projekti, sen sinä hoidat varmasti erinomaisesti.
Onnea !!!

• Tykkään
ElleH
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta! Tarvitseeko minun ruuvata kaikki reiät kulmaraudoissa vai riittääkö muutama?

Ja kysymykseen 3: ajattelin tehdä myös omani, mutta miten sitten kiinnitän koko valmiin säännöstön sokkeliin?

ElleH ElleH sanoi:
Kiitos vastauksesta! Pitääkö minun ruuvata kaikki reiät kulmalevyissä vai riittääkö muutama?
Riittää, kun käytät 3 naulaa tai ruuvia jokaiseen palkkiin. Ja jaa ne niin, että ne ovat kaukana toisistaan.

ElleH ElleH sanoi:
Ja kysymykseen 3: niin ajattelin myös tehdä omani, mutta miten kiinnitän sitten koko valmiin sääntöseinän perustukseen?
Katso vastaus 1 ja 2.
Sinä pärjäät, anna mennä 😎

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.