KnockOnWood sanoi:
Tämä on todella mielenkiintoinen Off Topic-keskustelu! Ei ainakaan liity talon rakentamiseen.

Mitä on heinä ja mitä olki?
Minun maailmassani heinä on ruohoa, mahdollisesti siementä (siemen = proteiini ja rasva).
Nykyään, kun viljelijät niittävät ruohon kahden viikon välein, heinän siemenpitoisuus on yleensä vähäinen.

Olki = ruoho, vehnä, ruis, ohra, timotei, kaura, kaisla, nurmikka tai mitä kaikkea muuta voi olla, josta on puiduttu siemen pois ja vain olki jäänyt jäljelle.

Olenko suurin piirtein oikeassa, Haavard (sain vaikutelman, että olisit agronomi)?

Monien vuosien ajan, ennen kuin saimme lopettaa hevosemme sairauden vuoksi, se ruokittiin pääasiassa nurmisiemen-oljella.
Se oli nimittäin altis lannevaivalle, eikä kestänyt vahvempaa ravintoa.

No niin, mitä olki sisältää? Kyllä, selluloosaa.
Olki sisältää runsaasti ravintoa selluloosan muodossa, jota hevosten ja lehmien vatsassa olevat mikrobit voivat hajottaa ja muuttaa sokereiksi, jota nisäkkäät voivat hyödyntää.
Tämähän on syy, miksi pidämme naudat! Muuttaaksemme "arvottomat" ruohomaat korkealaatuiseksi rasvaksi ja proteiiniksi.

Mukavaa viikonloppua! Toivottavasti hyvän "luonnonlihan" pihvin kera.
Ruotsissa rakennetaan taloja ohrasta, vehnästä, rukiista tai kaurasta saadulla oljella. Joissakin osissa Yhdysvaltoja käytetään paljon riisiolkea. Nurmisiementuotannon oljella (sieltä mistä minä olen kotoisin, sanoisimme sitä siemenen heinäksi - helposti syntyy käsitehämmennystä, kun ei puhuta samaa kieltä...) on ravintosisältö, joka on heinän ja "tavallisen" oljen välissä.

Olki sisältää ravintoa, mutta paljon vähemmän kuin heinä, eikä se todellakaan ole mitään, jota annettaisiin eläimille, joiden pitäisi tuottaa lihaa tai maitoa. Ajanvietteenä ja eläimille, jotka eivät kestä vahvaa ravintoa, se on varmaan parempaa.

Ruokana oli itse ammuttu poron filee.

Tässä on itse asiassa paras inventointi, jonka olen nähnyt ruotsalaisista savitaloista, vaikka se ei olekaan varsinaista suuntausta. Useita näistä olen siis käynyt. Zoomaustoiminto on käytettävissä, jotta voi lukea tekstiä.
http://www.stjarnsund.com/attachments/Studieresorna_A3.pdf

Edit, se näytti paremmalta IE:ssä kuin Mozillassa.

Viimeksi muokattu:
haavard sanoi:
...Se oli hampurilainen, joka oli tehty itse ammutusta porosta.
OOTT (extremt of topic)

Saako poron ampua?
Luulin, että ne ovat kotieläimiä, jotka teurastetaan samalla tavalla kuin naudat.

Kuinka se tehdään?
Pesee sian ja käyttää asetta?
Silloinhan on ampunut en ren :rolleyes:

Maja Lindstedtin savitalo kriittisessä vaiheessa. Pieni kuva valmiista tuloksesta yllä olevassa inventaariossa, jos se nyt todella on sama. Olen itse ollut mukana tällaisissa rakennusprojekteissa, joten olen eniten utelias siitä, mitä he tekivät puutarhan kanssa tämän jälkeen :D

Keskeneräinen savitalo, joka on rakennusvaiheessa. Taloa ympäröi kasvit ja rakennusmateriaaleja.

Viimeksi muokattu:
Ei, tuo on Lena Falkhedenin talo. (Eli kuva 3 vuodelta 2007).
Sen täytyy olla vanha kuva, sillä se talo rakennettiin kai noin vuosituhannen vaihteessa? Olin siellä 3-4 vuotta sitten ja silloin se oli valmis. Hienoja ikkunoita jostain Göteborgin sairaalasta.

Itse olen myös vieraillut useissa taloissa. Olen ollut sisällä viidessä ja nähnyt kaksi tai kolme ulkopuolelta.

Nro. 10 -05/2 -06 näyttää hauskalta, oletko ollut siellä?
11 ja 12 -05 ovat savirakenteisia taloja. Tunnetko tekniikan siellä?

KnockOnWood sanoi:
Saako ampua poro?
Menee Norjaan. (Ei Huippuvuorille ellei asu siellä). Tai Grönlantiin. Islanti käy myös, mutta siellä uskon, että on vaikeaa päästä ulkomaalaisille ilman suurta rahapussia.
Venäjä toimii varmaankin myös, mutta siitä en tiedä mitään.

haavard sanoi:
Ei, tuo on Lena Falkhedenin talo. (Eli kuva 3 vuodelta 2007). Täytyy olla vanha kuva, koska tuo talo rakennettiin noin vuosituhannen vaihteessa? Olin siellä 3-4 vuotta sitten ja silloin se oli valmis. Kauniita ikkunoita jostain Göteborgin sairaalasta.
Ymmärrän..
haavard sanoi:
Itse olen myös vieraillut useissa taloissa. Olen ollut sisällä viidessä ja nähnyt kaksi tai kolme ulkoa.
Olemme ilmeisesti olleet eri taloissa silloin.
haavard sanoi:
Nr. 10 -05/2 -06 näyttää hauskalta, oletko ollut siellä?
Kyllä, se on kaksi eri taloa kylässä, ne ovat eri väriä. Järjestin siellä opintokäynnin ekoyhteisölle Göteborgista kesällä 2001. Per A opasti kaksi tuntia hintaan 50:- per hlö!
haavard sanoi:
11 ja 12 -05 ovat olkitaloja. Tiedätkö niissä tekniikan?
Ne eivät ole rakennettu samalla tekniikalla. Kirkko on tehty puristetuista lohkoista, niissä taloissa Hare Krishnan kylässä en ole varma, kun siitä on kauan, mutta olen ollut opastetulla kierroksella sielläkin.

Chaan sanoi:
Ne eivät ole rakennettu samalla tekniikalla. Kirkko on tehty puristetuista lohkoista, noista Hare Krishnan kylän taloista en ole varma, koska siitä on pitkä aika, mutta olen ollut opastetulla kierroksella siellä myös.
Onko se, mitä kutsutaan "cob house" englanniksi?

Ei, ei näitä. Lerhalmsblock on lähinnä eräs adobe-variantti, joka sisältää paljon vähemmän olkea (kirkossa lohkot eivät ole kantavia, kuten adobessa).

Tämä pieni artikkeli tuli tehtyä osana hanketta korjata savitaloartikkelit perustuksia myöten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackelering
Se on siis cobin käännös. Kubbhus on kuitenkin jotain muuta.

Talot, joista pidit (Solvik), on tehty mackelering-variantilla (lerbröd).

Olin siis minä, joka tein tämän Wp:ssä:

Karkeasti korjaan artikkeleita, toistaiseksi ne vahvistetaan saksan, ranskan ja englannin wikilinkkien perusteella, projektin tarkoitus on siis pilkkoa artikkeli Jordhus oikeisiin kansainvälisesti perustettuihin osiin.

Hare Krishnan kylän talot näin kymmenen vuotta sitten ja en muista täysin, mutta se oli kantavaa puuta joka tapauksessa, sitten uskon, että se oli eristetty olkipaaleilla. Savi sisä- ja ulkopuolella. Se ei ollut ehdottomasti kubb, mackelering, lerbröd, lerhalmsblock tai träflislera, se oli joko olkipaaleja tai saviolki.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.