Från den här tråden http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/124527-halmbalshus-med-trafasad-6.html#post1667466
Uppstod den här tråden.

På grund av att jag fick frågan vilka som var tidiga halmbalshus i Sverige. Detta har jag studerat i praktiken sedan 2000. Första gången jag hörde om hus av lera var på ett årsmöte med en folkhögskola runt 1997, av en viss Maja Lindstedt. Henne kommer jag återkomma till någon annan gång. Jag blev i alla fall förtjust i idén direkt. Ganska snabbt när jag började läsa om lera, så var det klart att det är det vanligaste byggmaterialet för hus genom tidernas historia. Detta beror förstås delvis på att det finns, även på platser utan träd, men också på lerans speciella egenskaper, vilket jag också kommer återkomma till någon annan gång.

Det är ganska många som är intresserade av lera och halm som byggmaterial, på ett teoretiskt plan, därav tråden. Men det har också blivit en hel del genom åren i Sverige. Min gissning är att det finns cirka 80 nybyggda (från slutet av 90-talet till nu) lerhus, rätta mig om jag har fel. Kluster är Skåne, Västkusten, och landet kring Järna (där finns Hare Krishnas och antroposofernas, och fler lerhus). Jag har besökt cirka 20 lerhus i Sverige. Flera av dessa har jag hjälpt till med att bygga, men då inte som expert, utan tvärtom har det varje gång funnits en instruktör, och dessa har oftast varit bra, alltså det har i stort sett varit lärorikt. Och vem jag är då, det besvaras inte i en handvändning. Jag har i alla fall ingen relevant utbildning inom detta. Bara läshuvud. I min profil finns en länk till min hemsida, den är drygt halvklar, tyvärr har jag inte publicerat någon av mina texter om lerhus än, trots att jag har två. Det har kommit massor av annat emellan. Men nu vill jag dra det här igen, för jag har nämligen köpt ett hus, och där tänker jag tilläggsisolera med lerhalm, och någon gång i och med det lär jag göra en sektion på min hemsida om dylikt!

Så jag har inga färdiga grunder att erbjuda som inledning, utan jag tänkte posta lite olika befintliga källor till att börja med. Det är inte helt fel, för det var nämligen den frågan jag fick!

Första åket:

Halm istället för glasfibrer

Det är ett uppmärksammat hus som nu håller på att ta form på Skäve gård. Flera stora tidningar har varit där och dessutom TV. Kanske de borde snickra ihop en pressläktare skämtar byggnadsarbetarna när NU JÄRNA! kommer på besök. Och nog är huset intressant. Här prövas en blandning av gammalt och nytt.

Halm får samsas med lättbetong, stommen sammanfogas med träpluggar, torpargrunden kommer till heders och kanske solfångare placeras på taket. Låg standard men hög kvalitet har arkitekten Walter Druml satt som rubrik för bygget. Låg standard, javisst, den kissnödige om natten får allt tassa ned en trappa till toaletten. Men också hög kvalitet. Bara enkla material med minimal risk för mögelproblem. Lokalt producerat, granen har växt på Mikaelsgården och Vårdinge By och halmen, den vajade fortfarande för vinden medan husets stomme började ta form.

Bakgrunden till bygget är att Skäve behövde ett bostadhus åt familjen som sköter mjölkningen på gården. Men det saknades pengar. Vad skulle man göra? Walter Druml på Prisma arkitekter i Järna hade ideérna om hur de lokala resurserna skulle kunna utnyttjas. Att gräva för grunden, vatten och avlopp kunde man klara av själva på gården. Virke kunde man få från vängårdar och dörrar, fönster med mera tas tillvara från rivningshus i trakten. Och halm fanns det ju gott om! Bara man gjorde lite avkall från normal standard så skulle det nog gå ihop ekonomiskt och dessutom bli ett intressant, experimentellt bygge som väl passade in i biodynamiska Skäve gårds alternativa inriktning. Huset ville Walter bygga i så kallad ramverksteknik, en teknik som han tidigare tillsammans med snickaren Johannes Kästel prövat på vid bygget av ett båthus vid Vårdinge By.

Det är en gammal teknik som använts i gamla lador och uthus och i takstolarna hos till exempel hyreshus. Träet sammanfogas till en stomme med hjälp av träpluggar och strävor utan att en endaste spik används. Johannes Kästel har lärt sig ramverkstekniken i USA där den har upplevt en pånyttfödelse de senaste 25 åren. Där är den framför allt inriktad på bostadshus och kallas för timberframing. Den utvecklas också, med traditionen som grund men med bland annat ett ekologiskt perspektiv och nytänkande vad gäller exempelvis iklädningsmaterial och återanvändning av gammalt virke. Under sommaren hölls en kurs på Vårdinge By i ramverksbygge med Johannes som lärare. Kursdeltagarna tillverkade då stommen till huset. Huset byggs i två våningar på totalt 135 kvadratmeter. Väggar kommer att utgöras av pressade halmbalar, cirka 50 cm tjocka. På utsidan putsas halmen och insidan kommer att vara täckt av en träpanel. Det mesta av den vackra träkonstruktionen kommer att vara synlig inne i huset.

I husets bottenvåning blir det entré, kök och vardagsrum och på övervåningen fyra sovrum. Våtdelen, det vill säga toalett och tvättrum, byggs som en anslutning till huset och i lättbetong. På detta sätt slipper man en hel del rördragningar inne i huset. Toalettavfallet ska separeras och urinen anslutas till gårdens övriga urinhantering medan fekalierna troligen komposteras. Uppvärmningen sker med en vedeldad kökspanna placerad mitt i huset. Den kan även användas för matlagning. Dessutom kommer solpanelerna att bidra till uppvärmningen.

Kopierat av Järnabron

Tuollainen idea rakentaa taloja olkipaalien ympärille vaikuttaa minusta melko hullulta.

OK, olkipaalit ovat olemassa, mutta anna ne eläimille syötäväksi tai maattavaksi.
Mutta miksi rakentaa taloja niistä? Vain siksi, että se on halpaa?
Miksi ei yhtä hyvin rakentaa taloja aaltopahvista sitten?

Sen sijaan aidot savitalot, tai maatalot ehkä, ovat vähän järkevämpiä.

Katso tästä hieno rakennusperinne:
http://www.dn.se/bostad/i-halland-vaxer-det-hus-ur-akerjorden

http://www.epochtimes.se/articles/2007/08/18/12966.html

PS
Haluaisiko joku arvata, kuinka monta pikkuötökkää löytyy yhdestä olkipaaleista?
1000, 10.000, 100.000 eller 1000.000?

Savitaloilla on ongelmia eristyksen kanssa.
Miksi oljessa olisi pieniä ötököitä? Siellä ei ole mitään, mitä ne voisivat syödä.

haavard sanoi:
Savitaloissa on eristysongelmia.
Luitko linkin? Se oli eristetty leca:lla.

haavard sanoi:
Miksi oljessa olisi pikkuolioita? Ei siellä ole mitään, missä ne voisivat elää.
Ötökät elävät elävällä materiaalilla. Sitten ne ryömivät ulos, jos pystyvät. Minulla oli paljon ötököitä viinimarjoissa kesällä, joten keräsin ne ja levitin marjat ison kartongin päälle, suurin osa juoksi pois :D

Chaan sanoi:
Luitko linkkiä? Sehän oli eristetty lecaharkolla.
Mikä linkki? En nähnyt mitään lecasta KOW:n linkeissä?

Artikkelit ovat ennen vuotta 2010, jolloin uudet energiavaatimukset tulivat voimaan. Viimeisin, mitä luin noista taloista, oli, että he eivät voi rakentaa enempää ilman energian kysyntään vastaamista. Ehkä siinä leca tulee kuvaan?
Mutta kestävätkö lecakuulat tiivistämisen?

Siinä 2009 artikkelissa sanotaan, että heillä on se, joten se oli varmaan hyvin suunniteltu alusta alkaen. Hyvä arkkitehti on varmaan kaksi vuotta edellä

Rakenteet:
Vahvistettu betonilaatta, ulkoseinät savesta sekä lecaa päätykolmiossa ja lecaa sisäseinissä

Saatamme kuitenkin olla samaa mieltä siitä, että on hieman omituista rakentaa taloja mistä tahansa vain koska se sattuu olemaan käsillä.

Vain koska se on "luonnollista", ei tarkoita, että se on hyvää.
Vertaa stuuvatun sairashampun kanssa lihapullia.

En tietenkään tiedä, mutta todennäköisesti yhdessä olkipaaleissa on vähintään sata miljoonaa pikkuötökkää. Haavardin kommentti "Miksi oljessa olisi ötököitä? Siellä ei ole mitään, mitä ne voisivat elää" on mielenkiintoinen.

Haavard, tiedätkö, mitä lehmät syövät?

Märehtijöiden, kuten lehmien, idea on siinä, että ne pystyvät hyödyntämään ravinteita puhtaassa selluloosassa, kuten heinää ja olkea.
Heitä voi jopa ruokkia sanomalehtipaperilla.

Chaan sanoi:
Seisoo artikkelissa vuodelta 2009, että heillä on se, joten se oli varmaan hyvin piirretty alusta alkaen. Hyvä arkkitehti on kai kaksi vuotta edellä

Rakenteet:
Vahvistettu betonilaatta, ulkoseinät savesta sekä leca päätyseinän huippukohdassa ja leca väliseinissä
Seisoo lecasta päätyseinän huippukohdassa ja väliseinissä. Seinissä itsessään ei varmaan ole leca.

GP:stä marraskuussa:
Mutta Flemming sanoo, että kolme maanrakennusta Steningessä ovat viimeiset maanrakennukset Ruotsissa, kunnes ongelma energialaskentamääräysten täyttämiseksi nykyisten sääntöjen mukaisesti ratkaistaan. Uudet energiatehokkuuskertoimet Boverketin Rakennusmääräyksissä eivät salli enempää.
- Mutta maanrakennuksilla ei ole ongelmia lämmityksessä. Ongelma on rakennusmateriaaliteollisuus ja poliitikot, jotka ovat jumiutuneet yhteen tapaan ohjata energiankulutusta. Maaseinät ovat uskomattoman hyvä materiaali, hän sanoo.
Hän kertoo kuitenkin, että Itävallasta on ilmestynyt uudenlainen reikäinen savitiili, joka eristää paremmin ja voi korvata maanrakennusten massiiviset seinät tulevissa rakennuksissa, ja omaa pitkälti samat ominaisuudet kuin maanrakennukset.
- Savitiiliä käytetään seuraavassa talossa Lidarbackenissa, sanoo Flemming Norrgren.
http://www.gp.se/bostad/inredningarkitektur/1.1124362-flodande-ljus-i-jordhusens-mekka

He eivät siis noudata nykyisiä vaatimuksia. (Mutta otan huomioon, että säännöt ovat kirjoittaneet ihmiset, jotka ajattelevat vain puoliksi, joten ne pitäisi ehkä hyväksyä.)

KnockOnWood sanoi:
Ja tietysti tiedän, mutta luultavasti yhdessä olkipaalissa on vähintään sata miljoonaa pikkuötökkää.
Haavardsin kommentti "Miksi oljessa olisi pikkuötököitä? Siellä ei ole mitään, millä ne voisivat elää" on mielenkiintoinen.

Haavard, tiedätkö mitä lehmät syövät?

Märehtijöiden, kuten lehmien, juju on, että ne pystyvät hyödyntämään ravintoaineita puhtaasta selluloosasta, esim. heinää ja olkea.
Niitä voi jopa ruokkia sanomalehtipaperilla.
Lehmät eivät elä oljesta. Ne EIVÄT VOI elää (käsittelemättömästä) oljesta!
Jotta ne voisivat hyödyntää ne vähäiset ravintoaineet, mitä oljessa kuitenkin on, se täytyy liottaa. Muistan liotusastian isoisän navetasta, mutta kun olin pieni, sitä ei enää käytetty, joten en ole koskaan nähnyt prosessia.
(Sanomalehtiä ei varmaan myöskään voi syöttää niille, muuten joku olisi tehnyt niin.)

Heinä on jotain aivan muuta. Se on kuivattua ruohoa, jossa on runsaasti ravintoaineita. Heinästä ei siis voi rakentaa taloja.

Olkessa ei tosiaan ole mitään ravintoaineita pikkuötököille. (Tietysti tilanne muuttuu, jos olki jää ulos ja kastuu. Silloin se alkaa lahota ja ravinteet vapautuvat.)

Ps.: Agronomi tietää ainakin vähän, mitä lehmät syövät...

Joo, se oli mielenkiintoista.

Tämä täytyy johtua sisäseinien eristyksestä, se onhan ad hoc -ratkaisu Ruotsille, se onhan rakentamistekniikka, joka on täällä hyvin harvinainen.

- Syksyllä näiden talojen pitäisi pitää lämpöä vähän pidempään ja kesällä niiden pitäisi pysyä viileämpinä. Mutta emme koe niin suurta eroa tavalliseen taloon verrattuna, sanoo Göran.

Eli sisäseinien eristys tarkoittaa, ettei saada massiivisten seinien lämpötilansäätelytehoa. Johtopäätös on, että se ei ole sopiva tähän ilmastoon.

Viimeksi muokattu:
On todellakin eroa heinän ja oljen välillä. Olki ei käytännössä sisällä lainkaan ravinteita, kuten heinä tekee.

Että lehmiä voisi elää pahvilaatikolla, voi olla mahdollista hetken, mutta tuskin sopivaa ja ei todista mitenkään, että oljessa olisi paljon pieniä ötököitä, kuten alkuperäinen väite oli.

Olki on pitkään käytetty rakennusmateriaalina/eristeenä, ja se suljetaan rakenteeseen, joten mahdolliset pieneläimet eivät liene ongelma joka tapauksessa.

Tämä on todella mielenkiintoinen Off Topic -keskustelu! Ei ainakaan liity talojen rakentamiseen.

Mitä on heinä ja mitä on olki?
Minun maailmassani heinä on ruohoa mahdollisesti siemenineen (siemen = proteiini ja rasva).
Nykyään, kun maanviljelijät niittävät ruohon kahden viikon välein, heinän siemenmäärä on useimmiten vähäinen.

Olki = ruoho, vehnä, ruis, ohra, timotei, kaura, karvaturpa, lapatuu ja mitä kaikkea kasvaakaan, josta siemenet on puitu pois, niin että vain korsi jää jäljelle.

Olenko suurin piirtein oikeassa tähän asti, Haavard (sain vaikutelman, että olet agronomi)?

Monien vuosien ajan, ennen kuin jouduimme lopettamaan hevosemme sairauden vuoksi, sitä ruokittiin pääasiassa heinänsienolhiolla.
Se oli nimittäin taipuvainen kaviokuumeeseen eikä kestänyt vahvempaa rehua.

No, mitä olki sisältää? Kyllä, selluloosaa.
Olki sisältää runsaasti ravintoaineita selluloosan muodossa, jonka mikrobit hevosten ja lehmien mahassa voivat hajottaa ja muuttaa sokeriksi, jonka nisäkkäät voivat hyödyntää.
Siksi meillä on karjaa! Jotta voimme muuttaa "arvottomat" ruohikot korkealaatuiseksi rasvaksi ja proteiiniksi.

Hyvää viikonloppua! Toivottavasti hyvällä "luonnonliha" pihvillä.

Chaan sanoi:
Ja det var intressant.

Detta måste bero på isoleringen i innerväggarna, det är ju en ad hoc-lösning för Sverige, det är ju en byggteknik som är väldigt ovanlig här.

- På hösten ska de här husen hålla värmen lite längre och på sommaren ska de hålla sig lite svalare. Men vi upplever inte så stor skillnad mot ett vanligt hus, säger Göran.

Alltså isoleringen i innerväggarna gör att man inte får den temperaturreglerande effekten av massiva väggar. Slutsatsen är att det inte lämpar sig för det här klimatet.

Sinä olet niin oikeassa!

Ajatus siitä, että suurella lämmönvarastointikapasiteetilla rakennusrakenteessa olisi jotenkin energiatehokkaampaa, on väärä ajatus.

Energiaa vuotaa ulos ja energiaa täytyy jollakin tavalla lisätä.
Jos energiankuljetus hidastuu hieman "energiavarastoivissa" saviseinissä, se ei vaikuta energiansyöttötarpeeseen.
Enemmän kuin lyhyinä aikoina, tuntien ehkä.

Yhtä lailla kuin lämpöä varaavat seinät viivästyttävät asunnon jäähtymistä,
ne myös viivästyttävät lämmitystä, kun aurinko paistaa tai takka palaa.

Ruotsissa ei ole mahdollista pelkästään käyttää massaa, vaan se täytyy eristää, jolloin lämmönvarastointikyky katoaa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.