3 917 lukukertaa ·
14 vastausta
4k lukukertaa
14 vastausta
sallitut poikkeamat puutavaramitoissa
Hei, olen juuri saanut kotiin osan puutavaraa paikalliselta sahaltamme. Nyt mietin, kuinka suuri poikkeama voi olla puutavaran mitoissa. Olen tilannut heidän hinnastonsa mukaan esim. 21*95 220 lpm, mikä tarkoittaa kaikkea välillä 20-27 mm ja 90-110. Kaikki ei ole tasoitettua takapuolelta, eikä mikään leveydeltä höylätty (ainoastaan sahattu leveydeltä, tämä koskee kaikkea puutavaraa). Lisäksi höylätty on 25 paksu, ohuempi on sahattu ja paksumpi on myös sahattu. Ja laudat ovat aaltoilevia, enkä tarkoita sitä sahapinnasta, vaan paksuudessa voi olla 5 mm ero 15 cm pituudella.
Ja tukit 45*95, 45*120, 45*170 ja 45*195 eivät ole höylättyjä ollenkaan, vaan kaikki on sahattu. Se on ihan ok minulle, mutta kaikki eivät ole suorakulmaisia ja niissä on jopa 6 asteen poikkeama, eli ovat siis rombisia.
Mitä mieltä olette, pitäisikö heidän ottaa kaikki takaisin ja höylätä oikeanlaisiksi, vai pitäisikö heidän noutaa kaikki ja minun pitäisi kääntyä toisenlaisen toimittajan puoleen?
Ystävällisin terveisin, Pär H
Ja tukit 45*95, 45*120, 45*170 ja 45*195 eivät ole höylättyjä ollenkaan, vaan kaikki on sahattu. Se on ihan ok minulle, mutta kaikki eivät ole suorakulmaisia ja niissä on jopa 6 asteen poikkeama, eli ovat siis rombisia.
Mitä mieltä olette, pitäisikö heidän ottaa kaikki takaisin ja höylätä oikeanlaisiksi, vai pitäisikö heidän noutaa kaikki ja minun pitäisi kääntyä toisenlaisen toimittajan puoleen?
Viimeksi muokattu:
Olen ostanut samanlaisia mittoja "koko kesän" (21x95 on Bauhausin mitta täällä kotona, muuten näyttää siltä, että Beijer ja Knivsta Bygghandel käyttävät 22x95) sietorajoja on, olen sekoittanut 21 ja 22 ilman että se näkyy, mutta kukaan ei ole toimittanut 27:ää ja kaikki ovat toimittaneet 95 +/- 2 mm tarkkuudella, ei enempää. Mielestäni "sinun" saha näyttää olevan selvästi suuremmilla sietorajoilla kuin mihin olen tottunut, sitten toki riippuu mitä on tekemässä, onko sillä väliä, hinnan pitäisi olla alempi kuin kilpailijoiden kuvauksesi perusteella, niin kuin minä sen näen ainakin.
Nykyäänhän säännöstö kuuluu höylätä erityisesti siksi, että se kestää paremmin ja ei tikkuunnu, ja jotta työskennellessä ei tulisi tikkuja käsiin? Luulin sen olevan standardi jo monien vuosien ajan. Jos olisin saanut sellaisen toimituksen "minun" lautatarhaltani, he olisivat saaneet tulla hakemaan kaiken ja olisin ostanut jostain muualta.
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 429 viestiä
Mielestäni erot ovat liian suuria, mitat vaihtelevat eri sahojen välillä, mutta lankkujen pitäisi olla samanlaisia keskenään, 21*95, joka vaihtelee 20-27 ja 90-110 välillä, ei kelpaa mihinkään järkevään minun silmissäni.
Yleensä menen itse paikalliselle "bonnsåg":lle muutaman tukin kanssa, kun minun täytyy korjata jotain kotona ja toki voi olla millimetrin ero, mutta nämä poikkeamat ovat mielestäni täysin sietämättömiä!! Puhu ensin heidän kanssaan, mutta jos he ovat täysin kiukkuisia, niin sitten on vain reklamoitava!
Saat helvetin, kun aiot nikkaroida noin epätasaisella puutavaralla. Riippuu toki siitä, mitä aiot rakentaa. Aidat, yksinkertaiset vajat jne. ovat ihan ok. Mutta jos aiot rakentaa jotain, missä lopputuloksen viimeistely on tärkeää, palauttaisin sen suoraan.
Oletko tilannut sahattua puutavaraa vai höylättyä?
Mihin aiot käyttää sitä? Suorien sisäseinien rakentaminen kipsilevyillä voi olla haaste...
Kuulostaa siltä, että on saha, joka tavallisesti valmistaa puutavaraa hieman yksinkertaisempaan käyttöön, kuten maatalouteen jne.
Mutta tämän olisi pitänyt tulla ilmi, kun tilasit, että kyse ei ollut "tavallisesta hienosta puutavarasta".
Metsäteollisuuden (google kautta) mukaan mittojen tulisi olla sahatavarassa -1 / +3 mm (-2 / +4 mm yli 100 mm mitoilla).
Mitatun höylätyn puutavaran tulisi olla -0,5 / +0,5 mm (-1 / +1 mm yli 100 mm) välillä.
Edit: Oho. Tänne tuli viestejä ennen kuin ehdin lähettää...
Mihin aiot käyttää sitä? Suorien sisäseinien rakentaminen kipsilevyillä voi olla haaste...
Kuulostaa siltä, että on saha, joka tavallisesti valmistaa puutavaraa hieman yksinkertaisempaan käyttöön, kuten maatalouteen jne.
Mutta tämän olisi pitänyt tulla ilmi, kun tilasit, että kyse ei ollut "tavallisesta hienosta puutavarasta".
Metsäteollisuuden (google kautta) mukaan mittojen tulisi olla sahatavarassa -1 / +3 mm (-2 / +4 mm yli 100 mm mitoilla).
Mitatun höylätyn puutavaran tulisi olla -0,5 / +0,5 mm (-1 / +1 mm yli 100 mm) välillä.
Edit: Oho. Tänne tuli viestejä ennen kuin ehdin lähettää...
Viimeksi muokattu:
Puuta tullaan käyttämään uuteen julkisivuun holkkalistalla (joka täytyy ostaa muualta, he eivät voineet hankkia sitä) kattotuoleihin, ikkunoiden ympärillä oleviin listoihin, nurkkalaudoihin ja räystäisiin jne. Olen lisäämässä eristystä vanhaan rakennusvajaan, jonka koko on 9,5 * 2,5, jotta saadaan paremman muotoiset mittasuhteet, tulee terassi koko toiselle pitkälle sivulle 1,8 m syvänä ja kattotuoleilla koko terassin yli. Siitä tulee pieni vierasmaja, jossa anoppi asuu viikonloppuisin.
Ystävällisin terveisin, Pär H.
Ystävällisin terveisin, Pär H.
Kun tilasin, kerroin mihin tarvitsisin puutavaraa ja että julkisivu maalattaisiin falu rödfärgillä. En koskaan kysynyt toleransseista vaan sain heidän hinnastonsa mukaan kotiin ja laskin, mitä tarvitsin, sitten menin ja tilasin. Heillä ei ollut kaikkea varastossa, vaan heidän piti sahata melkein kaikki paneelit ja osa koolauksista.
Hei, nyt perheyrityksen isä on ollut täällä, ja hän sanoi, että voisin saada noin 100lpm 21*95, joka on ensiluokkaista, kuten hän ilmaisi sen laastarina, jos voisin hyväksyä poikkeaman muussa puutavarassa.
Mutta kieltäydyin tarjouksesta ja sanoin, että joko maksan siitä, mitä olen jo käyttänyt ja he ottavat kaiken muun takaisin, tai he höyläävät kaiken, hän palaa asiaan.
Terveisin, Pär H
Mutta kieltäydyin tarjouksesta ja sanoin, että joko maksan siitä, mitä olen jo käyttänyt ja he ottavat kaiken muun takaisin, tai he höyläävät kaiken, hän palaa asiaan.
Terveisin, Pär H
Klikkaa tästä vastataksesi