Aion ripustaa loisteputkivalaisimen akvaarioni ylle, se painaa noin 15 kg. En uskalla oikein ripustaa sitä molly-tulpilla kipsiin. Luulin, että harvataittolevyt olisivat kipsikaton saumojen suuntaisesti, mutta ne näyttävät olevan poikittain. Olen koputellut ja mielestäni tämä pitää paikkansa, käytin myös kannattimien etsijää ja se näyttää saman. Mitä tiedän, niin eikö niiden pitäisi olla molempiin suuntiin? Onko tämä yleistä? vai olenko ihan pihalla?
 
Tomture61
Mistä kerroksesta puhumme, vai onko kyseessä yksikerroksinen talo?
Glesen on yleensä kohtisuoraan kattotuolien kanssa, eikä se ole molempiin suuntiin.
 
P
Normaalisti kipsilevy asennetaan kulkemaan rimoituksen suuntaisesti kyllä!
 
Tomture61
Handyman 1 sanoi:
Normaalisti kipsilevyt asennetaan pystysuunnassa kyllä!
Riippuu monista asioista, esimerkiksi jos kipsilevyt ovat 1200 x 2400 mm ja pitkillä sivuilla on tasoiteurat, suosin laittaa lyhytsivun pystysuunnassa.
Tämä johtuu siitä, että lyhyitä sivuja ei voi vahvistaa nauhalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Mikä kerros puhutaan, vai onko kyseessä 1-kerroksinen talo?
Koolingit yleensä istuvat poikittain kattotuoleihin, koolingit eivät kulje molempiin suuntiin.
1 1/2 kerroksinen. Alakerta.
Kyllä, anteeksi. Epäselvästi kirjoitettu, tarkoitan, että koolingit ovat poikittain, eivät molempiin suuntiin.
Voin heikosti ajatella, että ne ovat saumassa, vaikka tiedän, että säännönetsijä ei aina ole luotettava, mutta mielestäni sen pitäisi näyttää...
 
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Riippuu monista asioista, jos esimerkiksi on kuitulevyjä 1200 x 2400 mm joissa on tasoituskohdat pitkällä sivulla, niin suosin asettamaan lyhyt sivu koolauksen päälle.
Tasoituskohdista riippumatta siitä tulee vahvempi poikittain koolaukseen nähden.
 
Tomture61
B BjoLil sanoi:
1 1/2 plans.
Joo, anteeksi. Epäselvästi kirjoitettu, tarkoitan, että glesen on poikittain, ei molemmissa suunnissa. Voin hieman ajatella, että se on saumassa, vaikka tiedän, että runkoetsijä ei aina ole luotettava, mielestäni sen pitäisi antaa signaali...
Oletan sitten, että puhumme alemmasta tasosta, kattotuolit talossasi toimivat välikerroksen kantavina palkkeina (todennäköisesti), joten glesen on poikittain näitä kantavia palkkeja vasten.
 
P
Miksi se vahvistuisi?
 
Tomture61
R RoBo sanoi:
Huolimatta tasoituskaivoista se on vahvempi leveyssuunnassa.
Miten vältät kipsilevyjen lyhyiden sivujen tasoitteen halkeamat?
 
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Miten vältät halkeamisia saumatasoituksessa kipsilevyjen päädyissä?
Maalari tekee työn, he käyttävät nauhaa myös siellä ja levittävät tasoitteen. Aikaisemmin ei ollut levyjä, joissa oli upotettu pääty. Halkeilu vähenee huomattavasti tämän asennuksen yhteydessä. Minulla on suuri kokemus molemmista asennustavoista.
 
Tomture61
Minulla minä olen maalari (amatööri)
Vaikeaa levittää nauhaa ilman tasoitekanavaa (mielestäni)
 
P
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Riippuu monista asioista, jos esim. kipsilevyt ovat 1200 x 2400 mm, ja pitkille sivuille on leveät saumat, niin yleensä laitan levyn kapean sivun tukipuiden päälle.
Tämä johtuu siitä, että kapeita sivuja ei voida vahvistaa nauhalla.
Jos levyn laittaa pitkittäin, onhan pitkällä sivulla tuki koko matkalta, kapeille saumakohdille me yleensä ruuvaamme irtonaiset lyhyet tukipuut, tuntuu paremmalta, että levyn reuna on tuettu ympäriinsä:thinking: sitten se tietenkin riippuu huoneesta itsestään, mikä suunta on paras.:)
 
Tomture61
Handyman 1 sanoi:
Jos asetat levyn pituussuunnassa, onhan pitkällä sivulla tuki koko matkan, lyhytsauman kohdalle kiinnitämme irtonaisia puupalikoita, tuntuu paremmalta, että levyn reunalla on tuki ympäriinsä
Miten saat taloudellisesta näkökulmasta järkeä tähän? Kuulostaa hyvin aikaa vievältä työltä asettaa puupalikoita jokaisen sauman kohdalle. Jos minä teen tämän amatöörinä, se tapahtuu vapaa-ajalla (joka voi olla arvokasta aikaa).

En ymmärrä ajattelua, että siitä tulee vahvempaa, jos asetat levyt pystytukien suuntaisesti? Kipsilevyt ovat yhtä vahvoja kaikilla puolilla, kun ne on teipattu ja tasoitettu.
 
P
Ei siihen varmaankaan kulu niin kauan aikaa kiinnittää kolme löysää tukipalaa per levy, en ole sanonut, että kipsilevy vahvistuu, mutta mielestäni vain saumasta levyjen välillä tulee vahvempi, sillä niillä on tuki takana mahdollisuuksien mukaan verrattuna, että ne ovat vain yhdistettynä kitillä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.