Hei

Olen uusi täällä ja ajattelin katsoa, voisinko saada hieman palautetta.

Minulla on kesämökki, joka sijaitsee rinteessä.
Liitetyssä piirustuksessani olen merkinnyt, missä vesi kerääntyy seinän viereen (katkoviiva). Koko talo on kallion päällä ja tämä on ainoa seinä, jonka voi edes yrittää salaojittaa. Muiden puolien alla on 5 cm maata ja sitten suoraan kalliota. Kallion alla on tasanne nurmikkoa, sitten talo rakennettu rinteeseen ja alla jälleen tasanne nurmikkoa.
Katkoviivan kohdalla on ainoa paikka, jossa talon muuri menee maahan noin 1-1,5 m, mutta kellari on maanpinnan yläpuolella (ei sisustettu, kallio lattiana).
Suunnitelmani on yrittää kerätä vesi ylemmältä nurmikolta ja kallion laidalta ja johtaa se olemassa olevaan salaojakaivoon, mikä vähentäisi veden määrää talon sillä puolella.
Syynä siihen, etten voi laittaa salaojaputkia alttiina olevan perustuksen viereen, on se, että rinne on väärään suuntaan olemassa olevaan salaojakaivoon nähden.
Talon linjat ovat kattojen vedenpoistosta, jotka voidaan ongelmitta vetää olemassa olevaan kaivoon. Muut linjat ovat salaojitusta.
Käsin piirretty kaavio, joka näyttää talon, kallion ja veden kerääntymisalueet kaltevalla tontilla. Merkitty viivoilla talon kulkuväylät ja viemärisuunnitelma.
Luonnos, jossa näkyy kesämökin seinä ja rinteen kaltevuus. Nuoli osoittaa seinän korkeuden, noin 3 m maahan.
Sitten kysymys. Koska minulla ei ole mitään maan alla (eli ei maanalaista kellaria), onko sillä väliä, onko talon perustuksen alimmassa kohdassa kuivaa vai ei. En havaitse kellarin seinän olevan erityisen kostea sisäpuolelta. Perustuksen alimmasta kohdasta maassa on varmasti 3 metriä syliin nähden.

Mitä mieltä olette asiantuntijat tästä suunnitelmasta?
Vai onko kaikki ehkä täysin turhaa?

Viimeksi muokattu:
Ei ole hyväksi kellarimuurille, jos se on jatkuvasti kostea, sillä se voi altistua pakkasrapautumiselle. Ei ole väliä, jos se on märkää kolmen metrin syvyydessä.

Teet oikein yrittäessäsi johtaa pois mahdollisimman paljon vettä ennen kuin se saavuttaa talon. Etkö voisi vain korottaa maata talon vieressä niin, että se kallistuu poispäin talosta?

mexitegel sanoi:
Seinälle ei ole hyväksi, jos se on jatkuvasti kostea, sillä se voi aiheuttaa pakkasrapautumista. Että se on märkää kolme metriä alas ei merkitse mitään.

Teet oikein yrittäessäsi ohjata pois niin paljon vettä kuin mahdollista ennen kuin se saavuttaa talon. Etkö voi vain nostaa maanpintaa talon kohdalla niin, että se kalteaa poispäin talosta?
Moi, kiitos vastauksestasi.
Maanpinnan nostaminen ei valitettavasti ole mahdollista siellä.
Viimeinen luonnos on eräänlainen räjäytyskuva, miltä kallio näyttää maan alla. Muurin ulkopuolella maa on yhtä korkealla kuin kellarin ovi.

Mutta kuten sanot, suunnitelmana on kerätä mahdollisimman paljon vettä ennen kuin se saavuttaa paikan.
Olen kaivanut kalliolle asti sen seinän kohdalla nyt. Ehkä 120 cm alas ja se on nyt vesiallas. Aivan hullua. Salaojittajat kuitenkin näkivät tänään jälleen kerran, että periaatteessa kaikki tuli ylemmältä tasanteelta yhdessä kohdassa. Kalliohan jatkuu maaperän alla talon ohi periaatteessa, joten toivon suunnitelmani riittävän.

Onko jollain muulla vähän palautetta?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.