1 982 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Sähkösuunnittelu ytong-talo
Hei
Jos pitää jyrsiä sähkön joustoletkua ytongiin, pitääkö jyrsiä sähkökaapista koko matka rasiaan vai
Pitäisikö ensin jyrsiä sähkökaapista, sitten vetää joustoletku palkistossa ja jyrsiä alas rasiaan, missä sen pitäisi olla?
Tai alakattoon. Mutta silloin minun täytyy porata läpi joistakin kantavista seinistä saadakseni putket läpi.
Mikä on oikein?
Jos pitää jyrsiä sähkön joustoletkua ytongiin, pitääkö jyrsiä sähkökaapista koko matka rasiaan vai
Pitäisikö ensin jyrsiä sähkökaapista, sitten vetää joustoletku palkistossa ja jyrsiä alas rasiaan, missä sen pitäisi olla?
Tai alakattoon. Mutta silloin minun täytyy porata läpi joistakin kantavista seinistä saadakseni putket läpi.
Mikä on oikein?
Oikea vaihtoehto on se, joka antaa sinulle yhdistelmän:
1. Sääntöjen mukainen sopiva sijoitus
2. Asennus, joka täyttää toiminnalliset toiveet ja on helposti laajennettavissa tulevaisuudessa
3. Asennus, joka ei ole muiden asioiden tiellä, kuten LVI, ilmanvaihto, näiden tuleva laajennus
4. Mahdollisimman vähän jyrsintää (koska se on työlästä/likainen/aikaa vievää).
Yleisesti ei voi sanoa, miten sinun pitäisi toimia, paikalliset olosuhteet ratkaisevat. Jotkut kevytbetoniharkot on varustettu rei'illä sähköputkille keskellä, toiset pitää uurtaa kokonaan.
1. Sääntöjen mukainen sopiva sijoitus
2. Asennus, joka täyttää toiminnalliset toiveet ja on helposti laajennettavissa tulevaisuudessa
3. Asennus, joka ei ole muiden asioiden tiellä, kuten LVI, ilmanvaihto, näiden tuleva laajennus
4. Mahdollisimman vähän jyrsintää (koska se on työlästä/likainen/aikaa vievää).
Yleisesti ei voi sanoa, miten sinun pitäisi toimia, paikalliset olosuhteet ratkaisevat. Jotkut kevytbetoniharkot on varustettu rei'illä sähköputkille keskellä, toiset pitää uurtaa kokonaan.
Rakennamme ulkoseinät siporexilla/kevytbetonilla ja aiomme jyrsiä normikeskuksista ylös sisäkattoon asti, sitten vedämme vp-putket sisäkaton yläpuolella (harvakaistaleen mukana) ja jyrsimme taas uraan ulkoseinässä, missä pistorasiat sijoitetaan. Sisäseinät ovat säädettyjä osb+kipsiseiniä, joten siellä on perinteistä. Olin pohtinut putkien vetämistä suoraan ylös kylmälle ullakolle (rakennamme yksikerroksista taloa) ja kosteussuojan läpi ja sitten taas alas, koska mietin, olisiko se helpompaa kuin vetää ne sisäkaton yläpuolella. Katsotaan, miten se menee.
Olen erittäin tyytyväinen siihen, ettemme päättäneet muurata kaikkia sisäseiniä, herranen aika mikä lisätyö siitä olisi tullut.
Onnea projektiinne.
Olen erittäin tyytyväinen siihen, ettemme päättäneet muurata kaikkia sisäseiniä, herranen aika mikä lisätyö siitä olisi tullut.
Onnea projektiinne.
Klikkaa tästä vastataksesi