Olen äskettäin saanut mahdollisuuden sahata puuta ja olen nyt sahanpunaisena sahanpuruun. Askeaa sahataan täysillä. Olen hieman epävarma siitä, mitä mittoja minun pitäisi sahata tulevia projekteja varten. Teen tätä harrastuspohjalta, mutta voisin harkita myyväni pienen osan. Olen suunnitellut kokeilla valmistaa lattioita, lankkupöytiä, keittökaappien runkoja ja keittiökaapin ovia.
Paljon lankkua on jo sahattu: melko paljon 2", 1,75", 1,5" ja 1", mutta onko jokin koko, jota en ole ajatellut tai joka voisi olla suosittu muualla? Olen suunnitellut tulevia projekteja varten enkä halua jumiutua liikaa tiettyyn mittaan, mutta en myöskään halua liikaa sellaista kokoa, jota ei käytetä. Jos otetaan esimerkkinä yläkaappi 60x80x38cm, sen kulutus on hieman yli 1m2 liimapuulevystä. Mutta kun sahataan laudat tätä varten, mikä voi olla mahdollinen hävikin määrä?
Mitä tulee 18mm liimapuulevyyn, joka näyttää olevan suosittu keittiökaappien runkoihin, onko tämä yleensä 1" ennen kuivausta tai höyläystä vai voiko tämä olla ohuempi? Sama koskee lankkupöytiä ja muuta; tietenkin on epävarmuutta siitä, kuinka paljon paksuudesta häviää kuivauksen ja höyläyksen jälkeen. Kaikki kuivataan huonekalukuivaksi, eli noin 8-10%.
Miten harkitsisit sahaamista tulevia projekteja varten koskien paksuuksia ja muita mittoja?
Myös haluan välttää halkeamia kuivauksen aikana, käytän päätypuussa valkoliimaa mutta pitäisikö minun myös laittaa jotakin S-rautaa tai "split stopperia" lautoihin halkeamien vähentämiseksi? Tai pitäisikö unohtaa se ja käyttää halkeillut laudat liimapuulevyn valmistamiseen? Ehkä vain pieni osa lankuista halkeaa, jos ne kuivuvat suhteellisen hitaasti ilman suoraa auringonvaloa?
Tarkoititko, että lastu ei ole homeen lähde kuten männyssä, kuusessa ja koivussa?
Minä mieluummin peittäisin puutavarapinon päädyn vanerilevyllä vähentääkseni halkeiluriskiä.
Joo, se oli haapaa, joka sahattiin, käytetään sahanpurua eli haavanpurua, joka ei ole lainkaan sama kuin esimerkiksi mänty, joka on erittäin herkkä
Jos peittää vanerilla, onko sen oltava erityistä, useimmat ovat kuusesta, männystä tai koivusta tehtyjä.
Joo, ne oli haapaa, jota sahattiin, käytetään sahajauhoa, siis haapapurua, se ei ole lainkaan sama kuin esimerkiksi mänty, joka on erittäin herkkä
Jos peittää vanerilla, pitääkö olla erityinen, suurin osa on kuusta, mäntyä tai koivua.
Ei, ketju koskee saarnia.
Olen ripustanut tavallista pakkausmateriaalia auringonpalvonnassa olevasta vakauspäästä, kun olen sahannut puusepänpuuta, luulen että se oli poppeli vaneria.
Olen ripustanut tavallista pakkausmateriaalia auringonpaisteelle alttiiksi olevaan rakenteen päähän sahatessani puutavarapuuta, luulen että se oli poppelivaneria.
Ok, mutta tuhkapuu ei myöskään ole herkkä puulaji, vaan kova ja sitkeä puulaji. Sitä käytetään esimerkiksi pyöriin, puola, jalaksiin, suksiin, kiväärinperiin jne.
Se, mikä vaikuttaa homehyökkäykseen, on se, milloin vuodesta puita kaadetaan.
Kesällä kaadetuissa puissa on paljon mahlaa pintapuussa, joka sisältää paljon sokeria. Ja sokeri on todellinen superravinto homeelle.
Ja tämä tiedettiin ennen vanhaan, sillä silloin vain kaadettiin tukkeja metsissä talvella.
Paksut lankut sahataan sitten oikeaan kokoon, kun ne ovat kuivuneet lisää ja tiedät mitä haluat/tarvitset.
Mutta paksujen mittojen tapauksessa voi aina tulla hieman hassua, sillä on vaikeaa/mahdotonta halkaista esimerkiksi 2" lauta kahdeksi 1":ksi, koska sahanterän paksuus häviää jne.
Mutta olen pääosin ajanut läpisahauksella, eli viipaloinut tukit voidakseni reunottaa ja sahata oikeat mitat myöhemmin. Helpoin pikkusahalla, mutta onnistuu myös upotus- tai pyörösahalla ja kiskolla.
Sahasin ylös osan tuhkasta muutama vuosi sitten. Se halkesi melko paljon ja päätypuun maalaaminen voi hieman vähentää riskiä.
Kuivasitko omasi täysin ilman liimaa? Olen ajatellut liimata, mutta mahdollisesti myös kiinnittää "split stopper" päähän, jotta halkeama ei leviäisi erityisesti 1.5-2" laudoissa. Mutta ehkä liikaa?
Kaikki vastaukset, joita voit koskaan tarvita, ovat täällä:
[linkki]
Siellä olen mukana! Mutta yleisesti ottaen kaikki vinkkaavat kaikesta, anchorseal, vitlim, saltlag, s-järn, splitstopper, vain kuivaa hitaasti, mitään muuta ei tarvita, höyrykammio jne.
Aika vaikea tietää, mikä on paras, vaikka vaihtoehtoja on paljon. Tosin en ole kysynyt yleisimmistä mitoista, se voisi olla hyvä idea tehdä.
On monia tapoja sahata, eri tavat antavat erilaisia ominaisuuksia laudalle.
Täällä voit lukea lisää: [linkki]
[kuva]
Olen sahannut aika paljon, suuri ero läpisahauksen ja neljännessahauksen välillä. Sekä tuloksessa että siinä, kuinka kauan itse sahaus kestää.
Tähän asti olen pääosin käyttänyt läpisahausta, jossa olen myöhemmin ajatellut sahata oikeisiin mittoihin, mutta myös osittain lohkosahausta. Mitä sanoisit olevan suurin etu neljännessahauksessa? Miten kuivatat lankkusi välttääksesi halkeilua?