Hei!
Onko kellään vinkkejä siitä, miten saada parhaat leikkaukset, kun pitää katkaista laminaattilevyjä, minun tapauksessani hyllylevyjä?
Pyörösaha?
Pistosaha?
Käsisaha?
Kiitollinen vinkeistä!
 
Käsisaha. Mahdollisesti mukana kiristettävä liimalaatikko. Rakennusmarkkinoilta löytyy eräänlaisia sahapidikkeitä, jotka voidaan kiinnittää työkappaleeseen hieman eri muodoissa.

Vaihtoehtoisesti, se näyttää todella hienolta, kun sahaa oikealla ammattilaistasoisella pyörösahalla (kuten Festo). Niissä on viivain, joka kiinnitetään "kohteeseen", sitten lineaarikuulalaakerit itse sahassa. Periaatteessa sahan voi ajaa pikkusormella, ja siitä tulee tarkka leikkaus. Minulla on tunne, että terä hieman heilahtelee "tavallisissa" sahoissa, ei Festossa. Sain lainata sellaista kerran.
 
Levy on 60 cm leveä, joten katkaisusåga ei tunnu ajankohtaiselta. Ei myöskään ole ammattilaispyörösahaa. Vain tavallinen standardi. Epäilen, että se lohkeaa liikaa.. Teipata? Lisää harrastelijamaisia vinkkejä?
 
Njaa, tarkista nuo "snablar" jotka olen nähnyt. Ne näyttävät enemmän kiinnitettävältä ohjausvarrelta. Luulen, että sellainen voisi auttaa sinua ohjaamaan sahaa ainakin melkein koko matkan. Viimeinen osa "ohjaa itseään", saha seuraa uraa. Joten jos onnistut saamaan ensimmäiset 20-30 cm täysin oikein (ja varsi auttaa sinua siinä), se menee oikein ainakin yhtä pitkälle lisää.

Mutta jos aiot sahata paljon, ja jos sinulla on korkeat vaatimukset, katso, voitko vuokrata oikeita laitteita.
 
Rakensin keittiööni kaappirungot laminaattilevyistä ja käytin MDT-levyjä oviin, sekä vanhaa härke ympyräsahaan. Tuloksena oli hyvä. ;D

Voit käyttää suoraa lautaa (tai pitkää kapeaa suoraa muuta mitä tahansa) ja kiinnittää sen tavallisilla puristimilla laminaattilevyyn. Sitten annat ympyräsahan kulkea tämän pitkin. Itse olin hieman hysteerinen ja rakensin "kiskon" kahdesta rinnakkaisesta laudasta, joista sahan pöytä mahtui juuri väliin. :P

Varmista myös, että ympyräsaha ulottuu juuri ja juuri levyn läpi, jotta ei tule roskaa (rikki sahattu laminaatti) levyn alapintaan.
 
Olen pitkään käyttänyt yllä olevaa menetelmää seuraavilla lisäyksillä.

Liimaa kiinni masonite tai plywood laudansuun alapuolelle siten, että se ulottuu siihen suuntaan, johon sahan tulee tukeutua. Ulokkeen tulisi olla muutama senttimetri enemmän kuin etäisyys sahan reunasta terään.

Ennen kuin käytät tätä kotitekoista linjaria ensimmäistä kertaa, aja saha kerran laudan pitkin. Näin sahataan pois ylimääräinen materiaali ja saadaan linjuri sovitettua sahaan ja terään.

Kun sitä sitten käyttää, asetaan linjuri siten, että uloke on linjan kohdalla. Kiinnitä lauta hyvin ja sahaa kevyellä paineella lautaa vasten.

Silloin saat suoraviivaista ja hienoa, melkein samalla tarkkuudella kuin festo-sahalla.
 
Teippi on ehdottomasti hyvä vähentämään lastuuntumista/iskemää. Maskingteippi käy hyvin.

Hienohampainen terä ei myöskään ole ollenkaan huono.
 
Kiitos kaikista vinkeistä!
Aion aloittaa levyn tekemisen pian.
Olen ajatellut uhrata palan levystä testatakseni paras mahdollinen tulos teidän antamilla ehdotuksilla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.