16 920 lukukertaa ·
9 vastausta
17k lukukertaa
9 vastausta
Sääntö OSB + Kipsilevyä varten
Hei!
Olen suunnittelemassa sisäseiniä yläkertaan Smålandsvillan Mariannelund -taloon.
Todennäköisesti lähes kaikki sisäseinät (paitsi kylpyhuonetta vasten) tullaan rakentamaan seuraavilla periaatteilla:
- Kipsilevy 13
- OSB 11
- Runko eristyksellä
- OSB 11
- Kipsilevy 13
Kysymys on rungon valinnasta ja jakovälistä (CC-mått).
Kylpyhuoneen seinää varten minulla on seuraavat pohdinnat:
1. CC-mittaus ei oikeastaan ole niin suuri kysymys, tuntuu siltä, että se voisi olla CC300 ja 1200mm levyt. Mutta - voiko käyttää 45x45 runkopuuta vai tuleeko siitä liian epävakaa? Ajatuksena on laittaa kaakeli kylpyhuoneen puolelle...
Muille seinille minulla on seuraavat pohdinnat:
1. Pitäisikö käyttää 45x45 runkona ja saada 93mm kokonaispaksuus, jolloin ovikarmit sopivat, vai käyttääkö 45x70 ja nousta 118mm - mutta silloin karmien kanssa ei ole helppoa..?
2. Se olisi tietysti mukavaa käyttää CC450 sisäseinissä ja käyttää 900 leveitä kipsilevyjä. Kuitenkin, OSB-levyt ovat 1200 leveitä, joten tuntuu siltä, että CC600 olisi suosittukseksi myös 1200mm kipsilevyjen kanssa. Tuleeko siitä vakaa, jos valitsen 45x45 runkomitan?
Kiitos etukäteen!
/Mattias
Olen suunnittelemassa sisäseiniä yläkertaan Smålandsvillan Mariannelund -taloon.
Todennäköisesti lähes kaikki sisäseinät (paitsi kylpyhuonetta vasten) tullaan rakentamaan seuraavilla periaatteilla:
- Kipsilevy 13
- OSB 11
- Runko eristyksellä
- OSB 11
- Kipsilevy 13
Kysymys on rungon valinnasta ja jakovälistä (CC-mått).
Kylpyhuoneen seinää varten minulla on seuraavat pohdinnat:
1. CC-mittaus ei oikeastaan ole niin suuri kysymys, tuntuu siltä, että se voisi olla CC300 ja 1200mm levyt. Mutta - voiko käyttää 45x45 runkopuuta vai tuleeko siitä liian epävakaa? Ajatuksena on laittaa kaakeli kylpyhuoneen puolelle...
Muille seinille minulla on seuraavat pohdinnat:
1. Pitäisikö käyttää 45x45 runkona ja saada 93mm kokonaispaksuus, jolloin ovikarmit sopivat, vai käyttääkö 45x70 ja nousta 118mm - mutta silloin karmien kanssa ei ole helppoa..?
2. Se olisi tietysti mukavaa käyttää CC450 sisäseinissä ja käyttää 900 leveitä kipsilevyjä. Kuitenkin, OSB-levyt ovat 1200 leveitä, joten tuntuu siltä, että CC600 olisi suosittukseksi myös 1200mm kipsilevyjen kanssa. Tuleeko siitä vakaa, jos valitsen 45x45 runkomitan?
Kiitos etukäteen!
/Mattias
45x45 ei varmaankaan ole riittävän jäykkä rakenne laatoitukselle, on olemassa riski, että saumaan tulee halkeamia. Voisit käyttää 70x45 c/c 30 ja WAB (wet area board) 12,5 mm kylpyhuoneen puolella ja OSB sekä saneerauskipsi toisella puolella. Seinän paksuus olisi silloin 100 mm.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 024 viestiä
Älä liitä OSB:tä ja kipsiä samaan kohtaan, on helpompi saada sileä seinä, kun saumat ovat eri kohdissa.
Protte
Protte
Kiitos kaikesta palautteesta!
Sitten tehdään 45x70 palkeista suoraan yli! Katsotaan sitten, tuleeko CC450 vai CC600 muilla seinillä, ja vähän onnea kun löydän paikallisesti OSB 900x~2400 kun on aika, sitten siitä tulee todennäköisesti cc450...
Etsin karmit 118mm, tuntuu siltä, että +/- 1-2mm ei tule olemaan ongelma karmileveydenkään suhteen...
/m
Sitten tehdään 45x70 palkeista suoraan yli! Katsotaan sitten, tuleeko CC450 vai CC600 muilla seinillä, ja vähän onnea kun löydän paikallisesti OSB 900x~2400 kun on aika, sitten siitä tulee todennäköisesti cc450...
Etsin karmit 118mm, tuntuu siltä, että +/- 1-2mm ei tule olemaan ongelma karmileveydenkään suhteen...
/m
Ajattele 90 kipsilevyä maailman kaikille projekteille. On tarpeeksi vaikeaa saada levy ylös portaita pitkin. En uskalla edes ajatella, miten 120 levy saataisiin. OSB-levyissä voi aina ruuvata sen vaakatasossa. Itse päätin jakaa OSB:n kahteen 60 levyyn saadakseni ne ylös Lammhultissani. Muutamat 120 levyt kannettiin ylös, mutta seinässä ja portaissa on varmasti jälkiä sen jälkeen.
Sääntövaihtoehtojen osalta minulla ei ole kokemusta 45 sääntöä, vaan olen käyttänyt 70 cc 45 ja 90 cc 30 kylpyhuoneessa. On olemassa karmit 118 mm seinäpaksuudelle myös. Ehkä ei rakennusmaxissa, mutta luulisin, että se on melko yleistä. Ajattelemasi rakenne, jossa on kaksinkertaiset levyt ja 70 sääntö, täytyy olla yksi yleisimmistä tavoista rakentaa seinä? http://www.bygghemma.se/inomhus/inn.../karmar/karmsidor snap-in vit/p-131550-131558
Sääntövaihtoehtojen osalta minulla ei ole kokemusta 45 sääntöä, vaan olen käyttänyt 70 cc 45 ja 90 cc 30 kylpyhuoneessa. On olemassa karmit 118 mm seinäpaksuudelle myös. Ehkä ei rakennusmaxissa, mutta luulisin, että se on melko yleistä. Ajattelemasi rakenne, jossa on kaksinkertaiset levyt ja 70 sääntö, täytyy olla yksi yleisimmistä tavoista rakentaa seinä? http://www.bygghemma.se/inomhus/inn.../karmar/karmsidor snap-in vit/p-131550-131558
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Pulpettakat, tee räystäskoroke räystääseen
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Vad bör jag tänka på vid infästning av stolpar i altans regelverk?
Altan & Uteplats -
Kuinka tehdä aukko autotallin ovea varten? Eristetty puukoolaus harkkojen päällä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Vad är eg godtagbart för hängränna vid montering på takfotsregel?
Tak & Vind