1 765 lukukertaa ·
14 vastausta
2k lukukertaa
14 vastausta
Säännöt lattian laittamiseen ullakolle?
Hei,
Olen ajatellut laittaa lattian ullakolleni, joka on tällä hetkellä täysin sisustamaton - vain runko ja eristys tällä hetkellä (rivitalo).
Sain kuitenkin tänään kuulla, että sitä ei ehkä pitäisi/ei saa tehdä kosteusriskien takia.
Mistä voin selvittää, voinko laittaa lattian ja mitkä vaatimukset/säännöt siihen liittyvät?
Kiitos!
Olen ajatellut laittaa lattian ullakolleni, joka on tällä hetkellä täysin sisustamaton - vain runko ja eristys tällä hetkellä (rivitalo).
Sain kuitenkin tänään kuulla, että sitä ei ehkä pitäisi/ei saa tehdä kosteusriskien takia.
Mistä voin selvittää, voinko laittaa lattian ja mitkä vaatimukset/säännöt siihen liittyvät?
Kiitos!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 591 viestiä
Kosteusvaurioita vain lattian vuoksi ullakolla minun on vaikea uskoa. Mahdollisesti, jos talo on todella vanha ja se luottaa enemmän tai vähemmän vapaaseen ilman ja kosteuden liikkumiseen talon sisältä (eli todella huonosti eristetty)?A _ametist_ sanoi:Hei,
Olen ajatellut laittaa lattian ullakolleni, joka on tänään täysin sisustamaton - vain runko ja eristys tällä hetkellä (rivitalo).
Kuitenkin kuulin tänään, että sitä ei ehkä pitäisi/voi tehdä, koska on riski kosteusvaurioista.
Mistä voin selvittää, voinko laittaa lattian ja mitkä vaatimukset/säännöt siihen liittyvät?
Kiitos!
Sitten voi kuitenkin olla niin, että ullakolla on kostea ympäristö, joten mahdolliset esineet, jotka laitat lattialle, voivat vahingoittua.
Hei,klaskarlsson sanoi:
Vauriot vain katon lattian vuoksi minun on vaikea uskoa. Mahdollisesti jos talo on erittäin vanha ja luottaa enemmän tai vähemmän vapaaseen ilman ja kosteuden liikkeeseen kotisi sisältä (eli erittäin huonosti eristetty) ?
Sitten voi kuitenkin olla niin, että ullakolla on kostea ympäristö, joten mahdollisesti lattialle laittamasi esineet voivat vahingoittua.
Se on noin 14 vuotta vanha rivitalo, eli ei vanha.
On olemassa vastaavanlaisia rivitaloja, joita JM on rakentanut vähän matkan päähän täältä, joissa JM on nimenomaisesti sanonut ostajille, ettei ullakkoa saa sisustaa.
Joten minun täytyy tutkia, koskeeko tämä myös meidän talojamme.
Tietääkö joku, mistä tämän voi selvittää?
Terveisin
Meidän talot on rakennettu PEAB:n toimesta - eikä sieltä saa mitään tietoa…A _ametist_ sanoi:Hei,
Se on rivitalo, joka on noin 14 vuotta vanha, eli ei vanha.
Läheiseltä alueelta löytyy samankaltaisia rivitaloja, jotka on rakennettu JM:n toimesta, ja joissa JM on nimenomaisesti kieltänyt ostajia sisustamasta ullakkoa.
Joten minun täytyy selvittää, koskeeko tämä myös meidän talojamme.
Tietääkö kukaan, mistä voisin saada tästä tietoa?
Ystävällisin terveisin
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 591 viestiä
Eivätkö he sanoneet miksi?A _ametist_ sanoi:
Se voi johtua siitä, että kattotuolit eivät kestä kuormitusta hanpalkkien kohdalla, tai siitä, että usein avattava luukku voi päästää kosteutta ulos jne. - asioita, jotka estävät heitä takaamasta toimivuutta, vaikka se ei varsinaisesti ole vaarallista.
Minun on hyvin vaikea uskoa, että ullakko kärsisi kosteudesta, jos siihen laitetaan lattia tai jopa puolilattia, kunhan eristystä ja ilmarakoja yms. ei vaikuteta.
Mutta ota yhteyttä JM:ään, jos se on heidän suosituksensa, ja varmista myös, että saat selityksen, jos he eivät suosittele sitä.
Ajattelin, että olisi olemassa rakennusnormeja, jotka voisivat auttaa tässä, joten ihmettelen, mistä voin löytää tietoa.klaskarlsson sanoi:
Sanoivatko he eivät miksi?
Se voi johtua siitä, että kattoristikot eivät kestä painoa yläpaarteillaan, tai että usein avattava luukku voi päästää __ion__ kosteutta jne. - asioita, jotka estävät heitä takaamasta toimivuutta, vaikka se ei todellisuudessa ole vaarallista sellaisenaan.
On vaikea uskoa, että ullakko kärsisi kosteudesta lattian tai jopa puolilattian asentamisen takia: Niin kauan kuin eristystä ja ilmanvaihtoja ei muuteta, tietysti.
Mutta ota yhteyttä JM:ään, jos se on heidän suosituksensa, ja varmista, että saat myös selityksen, jos he eivät suosittele sitä.
JM saattaa olla täysin väärässä? Tai sitten heillä on pointti…
En halua rakentaa mitään, mikä vahingoittaa taloa ja johon ei ole voimassa vakuutus, koska olen poikennut rakennusnormeista…
Mutta haluaisin mielelläni hyödyntää tilaa ullakolla, jos se on mahdollista.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 591 viestiä
Ei ole olemassa rakentamismääräyksiä, jotka kieltäisivät lattian ullakolla itsessään. BBR:ssa on sääntöjä palon leviämisestä ja huonekorkeudesta ja siitä, mitä säännöksiä koskee ullakkoa asuintilana jne. - mutta ne ovat täysin eri asioita.A _ametist_ sanoi:Ajattelin, että olisi olemassa rakentamismääräyksiä, jotka voisivat auttaa tässä, joten haluan tietää, mistä löydän sen tiedon.
JM saattaa olla täysin väärässä? Tai ehkä heillä on pointti…
En halua rakentaa mitään, mikä aiheuttaisi vahinkoa talolle ja johon mikään vakuutus ei sovellu, koska olen poikennut rakentamismääräyksistä…
Mutta käyttäisin mielelläni ullakon pinta-alaa, jos se on mahdollista.
Tietyt rakenteet voivat kuitenkin tehdä siitä enemmän tai vähemmän sopivaa, esimerkiksi kattotuolien suunnittelu, joten se riippuu siitä, kuinka JM on sen rakentanut.
Että se aiheuttaisi kosteutta ullakolla, on mielestäni erittäin vaikea uskoa - jos ei vaikuta ullakolla olevaan eristykseen tai ilmastointiin muutoin, sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 2 305 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 2 305 viestiä
Mitä olet ajatellut käyttää ullakkoa varten? Aiotko sisustaa sen vai onko se säilytystä varten?A _ametist_ sanoi:Ajattelin, että olisi olemassa rakennusnormeja, jotka voisivat auttaa täällä, joten ihmettelen, mistä voisin löytää sen tiedon.
JM ehkä on täysin väärässä? Tai sitten heillä on pointti...
En halua rakentaa mitään, mikä vahingoittaisi taloa ja vakuutus ei kata, koska olen poikennut rakennusnormeista....
Mutta haluaisin todella hyödyntää ullakon tilaa, jos se on mahdollista.
Ajatuksena on käyttää osa ullakkotilasta esimerkiksi pelialueeksi tai vierashuoneeksi, joten seuraava kysymys on, mitä sääntöjä silloin sovelletaan. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi tietty huonekorkeus on oltava.klaskarlsson sanoi:
Ei ole olemassa rakennusmääräyksiä, jotka kieltävät lattian asentamisen ullakolle. BBR:ssä on sääntöjä palon levityksestä ja huonekorkeudesta sekä siitä, mitä sääntöjä sovelletaan ullakon muuttuessa asuintilaksi jne. - mutta ne ovat täysin eri asioita.
Tietyt rakenteet voivat kuitenkin tehdä siitä enemmän tai vähemmän sopivan, esimerkiksi kattotuolien muotoilu, joten se riippuu siitä, miten JM on sen rakentanut.
Että se "aiheuttaisi" kosteutta ullakolle, minun on kuitenkin erittäin vaikea uskoa - jos ei vaikuteta eristykseen tai ullakon ilmastointiin muulla tavalla, niin sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä
Mistä löydän tämän sääntökirjan?
Mutta alkuvaiheessa vain säilytykseen.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 125 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 125 viestiä
Jos joku aikoo oleskella siellä pidemmän aikaa, erityisesti nukkua, on tärkeää huomioida paloturvallisuus. Tulipalon sattuessa on päästävä ulos, vaikka portaat olisivat täynnä savua. Ainakin aiemmin vaadittiin rakennuslupa muuttaa säilytysvintti asuintilaksi.
Rakennesuunnittelija voi tutkia, minkä suuruisen kuorman vintti kestää.
Rakennesuunnittelija voi tutkia, minkä suuruisen kuorman vintti kestää.
Ok!BirgitS sanoi:
Jos joku aikoo oleskella siellä pidemmän aikaa, erityisesti nukkua, tulee miettiä paloturvallisuutta. On tärkeää pystyä poistumaan, jos tulipalo syttyy, vaikka portaat olisivat savuisia. Aikaisemmin vaadittiin rakennuslupaa, jotta voi muuttaa varastovintin asuintilaksi.
Rakennesuunnittelija voi tutkia, kuinka suuren kuorman vintti kestää.
Katossa on luukku, joten poistumistie on jo olemassa.
Minun täytyy tarkistaa, kuinka suuren kuorman vintti kestää. Eikö sen pitäisi olla mainittu jossain rakennusasiakirjassa (rivitalo on suhteellisen uusi, meidän 14 vuotta vanha, joten asiakirjojen pitäisi olla tallessa?)?
Ymmärsin, että on myös vaatimuksia esim. huonekorkeudelle, vai mitä?
Pitäisi olla joku henkilö, jonka kanssa voin puhua saadakseni vastauksia tähän jossain rakennusviranomaisessa tai vastaavassa. Mistä löydän tämän henkilön?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 125 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 125 viestiä
Löytääkö kattoluukun, jos ei ole sähköä?
Onko helppo päästä ulos sen kautta?
On melko yleistä, että rakennuslupayksiköillä on joskus avoin vastaanotto tai että voi varata ajan käsittelijän kanssa.
Onko helppo päästä ulos sen kautta?
On melko yleistä, että rakennuslupayksiköillä on joskus avoin vastaanotto tai että voi varata ajan käsittelijän kanssa.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 591 viestiä
Aukko katossa, tikkaat tai portaat ovat yksi asia - mutta sitten täytyy olla myös turvallinen reitti alas katolta.A _ametist_ sanoi:Ok!
Katossa on aukko, joten poistumistie on jo olemassa.
Tarvitsen tarkistaa kuorman, jonka tuuli kestää. Eikö tätä pitäisi olla jossakin rakennusasiakirjassa (rivitalo on melko uusi, meidän 14 vuotta, joten asiakirjojen pitäisi olla tallessa)?
Ymmärsin, että on myös vaatimuksia esim. huonekorkeudelle, eikö?
Pitäisi olla joku henkilö, jonka kanssa voin keskustella saadakseni vastauksia tästä jossakin rakennuslautakunnassa tai niin. Mistä löydän tämän henkilön
Rakenteen suunnittelua varten voisi palkata suunnittelijan, joka voi tulla tarkistamaan rakenteen (ja tarkistaa piirustukset) ja sitten tehdä ehdotuksen. Asuintilan minimikorkeus on 1,9 m, jos teillä on matalampi, niin kattoa täytyy korottaa. Rakennuslupa tulee todennäköisesti vaatia näille toimenpiteille.
Eristin oman rivitalon vinttini useita vuosia sitten, mutta silloin tavoitteena EI ollut tehdä siitä asuintilaa ja palloilin kunnan rakennuslupajaoston kanssa muutaman kuukauden ajan siitä, miten voisin edetä välttääkseni tilan uudelleenluokittelun ja rakennusluvan jne., halusin vain eristää saadakseni paremman säilytystilan.
Lopulta se onnistui: tila on < 1,9 m korkeudessa. Se ei ole sisustettu asumiseen ja ikkunoita ei ole, mutta on olemassa pysyvä vinttiportaat, se on paloturvallisen oven takana (mikä vaaditaan jos yli 2 kerrosta). Minun tapauksessani ei tarvinnut tehdä myöskään mitään muutoksia kantavaan rakenteeseen ja vintti oli jo tarkoitettu säilytykseen, joten ei muuttunutta käyttötarkoitusta.
Riippuen aiotusta käyttötarkoituksesta, eristämätön kylmäullakko on melko huono säilytykseen - siellä ylhäällä kaikki altistuu vaihteleville korkeille ja matalille lämpötiloille sekä vaihtuvalle ilmankosteudelle, mikä todellakin hajottaa kaiken orgaanisen melko nopeasti - lakatut huonekalut esimerkiksi, niiden lakka alkaa halkeilla, muovi- ja tekstiilimateriaalit hajoavat ja kaikki muuttuu usein likaiseksi ja pölyiseksi - jos se on rakennettu oikein hyvällä ilmanvaihdolla, koska pöly kulkeutuu uuden ilman mukana tuulen kautta. Lisäksi ei pitäisi tunkea ylös massa tavaroita ja esineitä, jotka voivat estää/haitata tärkeää painovoimailmanvaihtoa. Jos kosteuden kanssa ei ole ollut ongelmia aiemmin, niitä voi tulla silloin.
Klikkaa tästä vastataksesi