Hei, aion lisäeristää katon ulkopuolelta 120 mm puukuitueristyksellä. Jotta se onnistuisi, asennan 120*45 mm koolaukset jokaiselle kattotuolille (raakapontin väliin), jotta muodostuu eristettävät kehykset. Katto kallistuu noin 30 astetta. Mutta mitä ruuveja minun tulisi käyttää ja miten ne tulisi ruuvata?

Pitäisikö käyttää pitkiä ruuveja, kuten 200 mm, ja kiinnittää ne suoraan? Mistä sellaisia voi ostaa kohtuuhintaan?

Vai voisiko ottaa hieman lyhyemmät ruuvit, kuten 140 mm, ja kiinnittää ne noin 45 asteen kulmassa alkaen noin 50 mm ylhäältä (silloin niiden tulisi mennä 70 mm alusrakenteeseen, onko se riittävää)?

Tai pitäisikö käyttää kulmarautoja ja kiinnittää ne noin 70 mm ruuveilla?

Vai onko olemassa jokin muu tapa, jota en huomaa?

Kuinka tiheästi pitäisi ruuvata?

Voiko korsregla olla vaihtoehto?
45+70.
Se saattaa olla kalliimpaa mutta helpompaa?

P
Tein samanlaista, kun ruuvasin kiilat tasakatolle. Ne olivat noin 140 paksuimmillaan, porasin vähän matkaa 10 mm:illä ja vedin 6x160:llä, jotka silloin ainakin löytyivät byggmaxista hyvään hintaan. En tiedä, onko se oikea toimintatapa, mutta koen, että siitä tuli tukevasti. Pitää peruuttaa ruuvi ja vetää uudelleen, niin että sääntö vedetään todella tiukasti kiinni. Mahdollisesti esiporata 6 mm:llä.

Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Voisiko ristikoolaus olla vaihtoehto?
45+70.
Luulen, että ristikoolaus on vaikeaa, olen ajatellut käyttää 120 mm eristelevyjä ja jos vaihdan niitä, minun täytyy miettiä hieman enemmän kuin uskallan.

Viimeksi muokattu:
mowatom sanoi:
… Ne olivat noin 140 paksuimmillaan, porasin alas 10 mm kärjellä ja kiristin 6x160, …
mielenkiintoista, mitä riskejä tähän ratkaisuun voi liittyä? Jos olisi tarpeeksi pitkä kärkenpidin, voisi porata 95 mm ja sitten ruuvata kuin 45 mm säännön mukaan. Tämän päälle tulee sauma kahden asfalttilevyn välille, sitten rimoitus ilmaraon luomiseksi, raakapontti, huopakatto, pelti. Joten riskin pitäisi olla alhainen, että jotain voisi valua/putoilla reikään.

160 mm ruuvi pitäisi riittää. Vedät pään muutama milli puuhun, niin ne menevät 42-43 mm sisään. En näe syytä miksi niiden pitäisi mennä pidemmälle, jos puu johon ruuvaat on tuoretta. Etsi paikkoja, jotka myyvät ruuveja kilohintaan, niin löydät varmasti jonkun, jolla on pitempiä ruuveja edullisesti.

P
Heco 6x160 349:-/100st Jula:lla. Se on varmaan todella halpaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.