Hei!

Alan ymmärtää, että meluaidan rakentaminen on monimutkaisempaa kuin alun perin luulin. Se, mikä on vaikeinta ymmärtää, on miltä perusta pitäisi näyttää. Jos muistan oikein, minun on mentävä noin 1,2 m syvyyteen saavuttaakseni routimattoman maan (Kungsbacka), mikä tarkoittaa melko suuria betonipaaluja.

Mutta sitten löysin nämä:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2

Tiedän, että jotkut naapurit ovat käyttäneet tätä tekniikkaa huomattavasti pienemmän aidan rakentamiseen. Mutta kestääkö tämä tekniikka tämän kokoisen aidan, ja toimiiko se, kun ne ruuvataan maahan, missä aiemmin seisoi (valtava) kuusiaita? Ne näyttävät erittäin käteviltä. Mutta ovatko ne hintansa arvoisia?

Tietoa suunnitellusta aidasta:
  • Nyt paikalla, missä aita tulee seisomaan, on kuusiaita, joka on sahattava alas, ja juuret, jotka toivomme voivamme nostaa ylös kaivinkoneella.
  • Klassisesti rakennettu aita seisovilla paneeleilla
  • noin 50 m pitkä (rakennettu 90° kulmassa yhdellä reunalla ja noin 30° toisella)
  • noin 2 m korkea
  • noin 15 kg/m2 aidan paksuus (painekyllästetty mänty)
  • Aidan tulee sijaita aivan lähellä 60 km/h tietä (niin lähellä kuin mahdollista)
  • Ei kovinkaan paljon raskasta liikennettä, bussi ehkä 30 minuutin välein ruuhka-aikana. Loput henkilöautoja ehkä 2 kpl/minuutti
  • c/c tolpat ei päätetty

Kiitos etukäteen!
/Josef
 
Oletko tarkistanut, voitko ylipäätään saada rakennusluvan sellaiselle masstodontplankille?
 
No...
Olen tarkistanut kunnalta, että se on kohtuullista ja sen pitäisi mennä läpi. En kuitenkaan ole vielä jättänyt rakennuslupahakemusta, olen vasta suunnitteluvaiheessa. Minulla ei ole suoria naapureita vastapäätä, jotka pitäisi ottaa huomioon. Aita ei estä autoilijoiden näkymiä ja tällä hetkellä tässä seisoo valtava kuusiaita. Joten ympäristö ei muutu negatiivisesti...
 
Jos sen on tarkoitus seistä aivan tien vieressä, et saa unohtaa mitoittaa sitä lumiauran aiheuttamalle kuormalle, muuten aita on pian kumossa...
 
Juuri niin, haasteena on tietää, kuinka paljon kuormitusta lumiaura aiheuttaa. Se tulee sijaitsemaan noin 1-2 m tien päästä, välissä on oja. Lumikuormitus tulee ainakin "oikeasta" suunnasta, koska raskaampien ajoneuvojen imu pitäisi olla mitoittava. (eli ei tule lumikuormitusta + imua, koska ne eivät ole suunnattu samaan suuntaan)

On vielä vähän mietittävää.. Onko kukaan kokeillut erilaisia paaluja/pylväitä, joilla olisi vinkkejä?
 
Voit aina tarkistaa ammattilaisfirmalta, kuten http://www.terrawing.se/ He hoitavat myös laskelmat, mutta hintatasosta minulla ei ole aavistustakaan.....
 
Pelkkä 22mm terassilauta melumuurina ei luultavasti anna erityisen paljon. Luulisin, että tarvitset kaksi sarjaa 45mm runkopuuta ilmarakolla välissä ja mieluiten täytettynä jollain ääntä vaimentavalla materiaalilla. Maahan voidaan esimerkiksi asettaa minerit-levyjä. On vaikea sanoa, riittääkö korkeus 2 metriä. Kun kyseessä on perustuksen syvyys, se riippuu maaperän tyypistä. Täysin suljettu 2m korkea aita on valtava tuulipinta, joten sitä voi joutua myös tukemaan.

Onko sitten todella niin, että auto joka 30. sekunti on niin häiritsevä, että se on aidan rahan ja työn arvoista?
 
En ole täysin varma, että onko sen arvoista rakentaa aita.
Trafikverketin arvion mukaan meillä on oikeus melua vaimentaviin toimenpiteisiin, joten katsotaan mitä he haluavat tehdä. Luulen, ettemme voi itse valita mihin haluamme panostaa, vaan he haluavat luultavasti asentaa kolmilasiset ikkunat kaikkialle ja sellaista.

Ehkä fiksu idea olisi ottaa yhteyttä johonkin, joka voi tehdä erityisiä kuormituslaskelmia, joita voi noudattaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.