Hei kaikille :) Tämä on ensimmäinen viestini täällä, ja löysin foorumin muutama päivä sitten ratkaistakseni joitain muita ongelmia, jotka ovat ilmenneet tämän prosessin aikana. Olen yrittänyt etsiä mutta en ole löytänyt tietoa juuri tästä ongelmasta - jos sellaista on mutta olen sen missannut, pyydän anteeksi etukäteen. Olen erittäin kokematon mitä tulee rakentamiseen, ja voisi varmaan sanoa, että olen aivan tumpelo :)

Yritän saada seinätelineen uudelle televisiolleni asennettua seinälle asunnossani. Rakennus on uutta, vain vuoden vanha, ja betonista tehty, ja epäilen, että se on raudoitettu jotenkin, koska seinät estävät radiotaajuudet paremmin kuin mikään muu, mitä olen nähnyt (puhelinverkko toimii vain ikkunoiden luona, ja en saa WiFi-yhteyttä oven ulkopuolella).

Seinätelineen mukana tuli sopivat ruuvit ja tavalliset betonitulpat, jotka piti asentaa 8 kpl 8 mm:n reikiin. Ensimmäinen haaste tuli heti. Väänsin tunnin verran iskuporakoneen kanssa enkä saanut yhtään riittävän syvää reikää. Luettuani muutamia ketjuja täältä foorumilta, kävin hakemassa poravasaran, ja sitten reiät eivät olleetkaan enää ongelma. Joidenkin reikien kanssa se joutui hieman taistelemaan, mutta kaiken kaikkiaan se sujui hyvin. Tuntui kuin se olisi pysähtynyt täysin muutamissa kohdissa ennen kuin jatkoi, ikään kuin betoni sisältäisi eri kovuuskerroksia.

Tulpat menivät reikiin ilman sen suurempia ongelmia - sain hakattua ne lopuksi sisään ilman erityistä väkivaltaa. Mutta sitten tuli ongelma, johon olen nyt jumissa - ruuvi ei mene kunnolla sisään. Ensimmäinen puolisko meni helposti, mutta kaikki ruuvit ovat juuttuneet tiukasti suunnilleen samaan syvyyteen. Jos jatkan käsin, vain murennan ruuvin päitä. Minulla on todella halpa ruuvinväännin CO:lta, merkkiä CoTech, mutta siitä ei ole minkäänlaista apua, se vain pyörii tyhjää.

Intissä sanottiin aina, että kaikki voidaan ratkaista voimalla, ja jos se ei mene väkivallalla, käytetään enemmän voimaa, ja jos se ei mene lisää väkivallalla, niin alunperin käytettiin liian vähän voimaa.

Joten - pitäisikö minun hankkia tehokas ruuvinväännin ja yrittää uudelleen? Vai olenko tehnyt jotain perustavanlaatuista väärin, mikä tekee kaikesta turhaa (heh)? Olen pian käyttänyt työkaluihin ja tarvikkeisiin yhtä paljon kuin moottoroitu seinäteline itsessään maksoi... Vaikka luultavasti saan hyötyä niistä myöhemminkin...

Mietin muuten, pitäisikö yrittää saada tulpit ulos ja laajentaa reikää muutama millimetri ja kokeilla uudelleen. Toisaalta haluan, että se pysyy todella tukevasti, koska en tee mitään lattiatelevisiolla.

Paul-Staffanstorp
Älä todellakaan laajenna reikiä, sillä silloin niiden kantavuus katoaa.

Kysymys on, oletko todella porannut yhtä syvälle kuin ruuvit ovat pitkiä, sillä se on ainoa syy, jonka näen sille, ettet saa ruuveja sisään. Jos olet porannut yhtä syvälle kuin ruuvit ovat pitkiä, pora meni sisään, ja silloin ruuvienkin pitäisi mahtua sinne, mutta jos olet porannut vain sen verran, että tulpat menevät sisään, ei ole ihme, ettet saa ruuveja sisään, koska ne pysähtyvät betoniin.

Ehkä on vähän typerää kysyä, oletko porannut yhtä syvälle kuin ruuvit ovat pitkiä, mutta se on ainoa asia, jonka näen voivan mennä pieleen, ja kun otetaan huomioon, että itse sanot olevasi kömpelö, on parempi kysyä tämä sinulta kuin olla vastaamatta.

Thomas59
Ruuvit ovat yleensä pidempiä kuin tulpat, joten jos olet ajatellut väärin, voi käydä kuten Paul kirjoittaa. Reikä on liian matala.

Toinen virhelähde voi olla, että olet porannut poraamalla liian pienellä halkaisijalla valitsemallesi tulpalle. Kirjoitat, että joudut lyömään tulppaa. Ei pitäisi olla tarpeen. Silloin voi olla hankalaa kiertää ruuvi, jos kyseessä ovat betoniseinät. Se onnistuu, mutta jos sinulla on heikko ruuvinväännin ja huonot bitit, voi käydä kuten kuvaat.

Toinen virhelähde. Oikea poranterä tulppaa varten, mutta liian paksu ruuvi. Tällöin, kuten yllä olevassa esimerkissä, voi olla yksinkertaisesti liian ahdasta.

Kun poraan syvälle betoniin, tiileen tai vastaavaan, käytän paineilmaruiskua puhdistukseen ja puhallan puhtaan "puhallusputkella" reikään samalla kun imuroin ulos tulevat. Tämä helpottaa tulpin asennusta.

Kiitos vastauksista! Koska kysymys on luultavasti aika tyhmä, voimme varmasti olettaa, ettei mikään vastaus ole liian tyhmä :)

Joo, ruuvit ovat yhtä pitkiä kuin tulpat ja tulpat menivätkin koko matkan sisään, joten reikien pitäisi olla tarpeeksi syviä. Tällä hetkellä ruuvit törröttävät pari senttiä ulos.

Tulppien täytyy laajentua toimiakseen oikein, ja voiko olla, että tämä prosessi on vaikea kovassa seinässä?

Toinen ajatus, joka minulle tuli, on, että ehkä on jännitteitä itse seinäkiinnikkeessä, jotka estävät juuri nyt. Se, mitä olen ruuvaamassa, on kiinnityslevy, johon itse kiinnike kiinnitetään. Koska en ole kovin kokenut, reiät eivät tulleet millilleen oikeisiin paikkoihin, ja ruuvit ovat hieman reikien reunoilla kiinnityslevyssä. Voisiko se siksi olla itse metallilevy, joka ottaa vastaan? En oikeastaan usko siihen teoriaan itse, koska tuntuu, että ongelman olisi pitänyt esiintyä aikaisemmin, ennen kuin ruuvit olivat 3/4 sisällä rei'issä, ja lisäksi se koskee kaikkia ruuveja, myös niitä, jotka sattuvat osumaan keskelle reikää levyllä.

Ruuvit ja tulpat tulivat yhdessä ja kuuluvat yhteen, ja ohjeissa sanottiin, että reiän tulisi olla 8 mm, joten se tuntuu epätodennäköiseltä virhelähteeltä.

Mutta reiät ovat tarpeeksi syviä, joten voisi todella olla, että reiän pohjalla on paljon pölyä ja likaa - mutta senhän olisi pitänyt estää tulppaa menemästä koko matkan sisään?

Vasaroit tulpanin sisään viimeisen pätkän, se tarkoittaa, että reikä ei ollut tarpeeksi syvä. Ota naula tai lempivirkkuukoukkusi ja tarkista, että saat esineen sisään yhtä syvälle kuin ruuvi on pitkä.

Muuten keskittäisin huomioni siihen, että saat neljä ruuvia paikalleen. Reiän lujuuden kannalta riittää yksi tai mahdollisesti kaksi...

Thomas59
danni_e sanoi:
Kiitos vastauksista! Koska kysymys on luultavasti aika tyhmä, voimme varmasti olettaa, ettei mikään vastaus ole liian tyhmä :)

Juu, ruuvit ovat yhtä pitkät kuin tulppa ja tulppa meni sisään koko matkalta, joten reikien tulisi olla riittävän syviä. Tällä hetkellä ruuvit työntyvät ulos pari cm.

Tulppejen täytyy laajentua toimiakseen oikein, ja voiko kova seinä vaikeuttaa tätä prosessia?

Toinen ajatus, joka tuli mieleeni, on, että itse seinäkiinnikkeessä saattaa olla jännityksiä, jotka estävät ruuvien kiinnittymisen. Asennan juuri kiinnityslevyä, johon varsinainen kiinnike asennetaan. Koska en ole kovin kokenut, reiät eivät aivan menneet millilleen oikeisiin paikkoihin, ja ruuvit ovat hiukan reikien reunalla kiinnityslevyssä. Voisiko siis olla itse metallilevy, joka ottaa vastaan? En oikeastaan usko tähän teoriaan, koska tuntuu, että tämän ongelman olisi pitänyt ilmetä aikaisemmin, ennen kuin ruuvit ovat 3/4 reikien sisässä, ja lisäksi se koskee kaikkia ruuveja, myös niitä, jotka sattuvat osumaan täsmälleen keskelle levyn reikiä.

Ruuvit ja tulpat tulivat yhdessä ja kuuluvat yhteen, ja ohjeissa sanottiin, että reiän pitäisi olla 8 mm, joten se tuntuu epätodennäköiseltä virhelähteeltä.

Mutta reiät ovat oikean syvyisiä, joten siellä voisi itse asiassa olla paljon likaa ja pölyä pohjalla - mutta sen pitäisi kai estää tulpan työntyminen koko matkalta sisään?
Hmm....

1/ Poista kiinnike ja kokeile uudelleen ilman kiinnitysrunkoa

2/ Kokeile yhtä pitkää, mutta ohuempaa ruuvia (ihan vaan kokeile siis:D). Ei suositella käyttämään ruuvia, joka ei ole tarkoitettu tulpalle.

3/ Ota tulppa pois (pihdeillä!) ja puhdista. Mittaa sitten ruuvilla, jota aiot käyttää, että se ei ota pohjaan.

4/ Heitä pois ruuvit, joiden kierteet olet rikkonut, ja mene ostamaan OIKEAT ruuvit erikoisliikkeestä sekä oikeat ruuvinpäät. Laatu voi vaihdella merkittävästi. Ota PH (= tavallinen ristipää) ei PZ. PH kestää korkeamman momentin ja siinä on hieman syvempi kolo. Ruuvinväännin ei tulisi olla rajoitus. Niin tiukalta sen ei pitäisi tuntua, ja voit kiristää lopuksi ruuvimeisselillä.

Tässä on klassinen esimerkki siitä, että joskus asiat eivät mene kuten kaikki, valmistaja on ajatellut. Seinääsi on monelle unelmaseinä, mutta kiinnityslevysi vaikuttaa erittäin tarkalta rei’issä. Todennäköisesti se kiristyy kovasti, kun lähestyt seinää kaikkien ruuvien kanssa. Jos se menee niin nihkeästi kuin kuvailet, on enemmän kuin todennäköistä, että vedät ruuvit poikki. Lisäksi epäilen, että kuten useat ovat aiemmin kysyneet, ruuvi on liian paksu tulppaan. Ongelmasi on, että reikä on todella ahdas ja todennäköisesti kiristyy myös kiinnityslevyä vasten, uusi ammattilaisharppuri uusilla terillä todennäköisesti vetää ruuvin poikki. Tee kiinnityslevyn rei’istä vähän suurempia ja hanki uudet ruuvit, jos ne alkavat kulua urissa. Sitten on tärkeää vetää koko ruuvi kerralla, jos pysäytät, se voi tarttua ja on vaikea aloittaa uudelleen.

Mikä nopea ja avulias foorumi, kiitos paljon :)

Ruuvit irrotettuani ja tulpat vedettyäni (ne, mitkä sain irti - loput porasin irti) katsoin. Reikä oli varmaan oikeastaan hieman liian matala ruuveille, mutta vain pari millimetriä liian matala, ja ruuvit jäivät ulos pari senttiä, kun ne pysähtyivät, joten jokin muu oli esteenä.

Päätin yksinkertaisesti hankkia teidän neuvostanne toiset tulpat ja ruuvit. Lisäksi hieman lyhyemmät kuin mitä minulla oli ennen. Ne toimivat paljon paremmin, vaikka ruuvien kiertäminen oli edelleen todella raskasta. Minun vaatimaton ruuvinvääntimeni ei auttanut muuta kuin luoda melua ja lämpöä - se sai vain ensimmäisen kolmanneksen sisään.

Mutta nyt televisio on siististi ja arvokkaasti seinällä. Itse seinässä olevat ruuvit antavat periksi paljon myöhemmin kuin ne kiinnitysruuvit, jotka pitävät itse televisio-osan seinälevyssä, joten en ole huolissani.

Kaikista nolointa koko tarinassa oli kuitenkin saada apua suloiselta pieneltä vaalealta tytöltä paikallisessa rakennustarvikeliikkeessä, jolla oli äärettömän paljon enemmän tietoa kuin minulla. Suuri kiitos jälleen teille, jotka autoitte tässä ketjussa :)

Thomas59
danni_e sanoi:
Mikä nopea ja avulias foorumi, kiitos paljon :)

Irrotin ruuvit ja vedin ulos pluggen (ne, jotka sain vedettyä ulos - loput porasin pois) ja tarkistin. Reikä oli oikeastaan hieman liian matala ruuveille, mutta vain pari millimetriä liian matala, ja ruuvit jäivät ulos pari senttimetriä, kun ne menivät kiinni, joten jokin muu pysäytti ne.

Päätin yksinkertaisesti, teidän ohjeidenne jälkeen, hankkia toiset plugget ja ruuvit. Lisäksi hieman lyhyemmät kuin mitä minulla oli aiemmin. Se toimi paljon paremmin, vaikka ruuvien vääntäminen oli silti todella raskasta. Kämänen ruuvinvääntimeni ei edesauttanut muuta kuin meteliä ja lämpöä - se selvisi vain ensimmäisestä kolmanneksesta sisään.

Mutta nyt televisio on hienosti ja juhlallisesti seinällä. Itse seinässä olevat ruuvit luultavasti antavat periksi kauan sen jälkeen, kun kiinnitysruuvit, jotka pitävät televisio-osuutta seinälevyssä, ovat antaneet periksi ja luovuttaneet, joten en ole huolissani.

Koko tarinan noloin osuus oli kuitenkin varmaan se, että sain apua suloiselta pieneltä vaaleatukkaiselta tytöltä paikallisessa rakennustarvikeliikkeessä, jolla oli valtavan paljon enemmän tietoa kuin minulla. Suuret kiitokset jälleen teille, jotka auttoitte täällä ketjussa :)
Ei pidä tuomita kirjaa sen kannen perusteella! Kiva, että asia ratkesi.

Thomas59 sanoi:
Ota PH (= tavalliset ristipääurat) ei PZ. PH kestää suurempaa momenttia ja siinä on hieman syvemmät urat.
Eikö se ole päinvastoin? Kun kääntää kunnolla, meisseli lipsuu helpommin Philips-kannassa kuin pozidriv-kannassa?

Thomas59
svartöra sanoi:
Se on kai päinvastoin? Kun kääntää kunnolla, lipsahtaa ruuvimeisseli helpommin Philips-kantaisessa kuin pozidriv-kantaisessa?
TARKISTETTU: Olet oikeassa. Kävin työkalulaukussa ja katsoin minun isoa ruuvimeisseliä ja se on Pozi.

Peruutan kaiken aiemmin sanomani ja väitän päinvastaista:wow:

Tunnistan tilanteen siitä, kun olin kiinnittämässä projektoriani kattoon! Nyt olet jo ratkaissut tilanteesi, mutta haluan silti suositella Torx-ruuveja, ne ovat melkein mahdottomia lipsua pois ruuvimeisselillä. Kultaista, kun on tiukka vääntö! Niitä saa rautakaupoista, usein ne myydään vähintään 100 kappaleen laatikoissa, mutta jos kysyy nätisti, saa yleensä poimia sopivan määrän =)

Muista vain, että sinulla täytyy olla oikeat kärjet ruuvimeisselissä, mutta nämä kuuluvat yleensä useimpiin bitseihin. Mutta jos sinulla on vain tavallinen ruuvimeisseli, et pysty kiinnittämään näitä.

torx_1.jpg

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.