Hei, asun talossa vuodelta -32, jossa on puulattiarakenteet. Olen kunnostamassa kellaria ja pohdin kantavuutta.
Luulen, että palkit kulkevat portaiden suuntaisesti, jännittäen noin 5 metriä.
Portaiden yläpuolella portaat johtavat yläkertaan.
Tulisiko minun tukea alhaalta vai ei oleko siitä hyötyä? Tukia ei ollut, kun muutimme sisään. Kaltevuus on noin 1 cm/30 cm kuvan mukaan.
Meitä ei haittaa kaltevuus, mutta emme halua sen pahenevan.
Valitettavasti minulla ei ole rakennepiirustusta, mutta keskellä on kantava seinä ja huone portailla on kooltaan 3x5 metriä.
Olen suhteellisen huono vanhoissa puurakenteissa, mutta olen varma, että sinun ei tarvitse olla huolissaan. Se näyttää periaatteessa identtiseltä meidän rappusissa ja on kuulemma ollut niin ainakin viime vuosikymmeninä. Myös yläkerrassa eroaa kunnolla valmiin lattian korkeus, mutta luultavasti se rakennettiin niin. Todennäköisesti @justusandersson ilmestyy aikanaan ja voi antaa sinulle huomattavasti yksityiskohtaisemman vastauksen.
Olen suhteellisen huono vanhoissa puurakenteissa, mutta olen varma, että sinun ei tarvitse olla huolissasi. Se näyttää periaatteessa identtiseltä meidän portaissamme ja on kuulemma ollut niin ainakin viime vuosikymmenien ajan. Myös yläkerrassa on suuria korkoeroja valmiissa lattiassa, mutta luultavasti se rakennettiin niin. Todennäköisesti @justusandersson ilmestyy ennemmin tai myöhemmin ja voi antaa sinulle huomattavasti yksityiskohtaisemman vastauksen.
Kiitos rauhoittavista sanoistasi! Olen pitänyt sen näin kymmenen vuotta ja toisinaan miettinyt, pitäisikö minun asettaa tukipuu vai ei. Esteettisistä syistä jätän sen mielelläni pois, ja rajallisella alueella, joka meillä on, haluan mieluiten välttää sen. Roikkuu myös minun luonani, mutta kuten sanot, se on luultavasti rakennettu niin, ja sitten suuri c/c pahentaa tilannetta. Terveisin Magnus
Kiitos rauhoittavista sanoistasi! On ollut näin jo kymmenen vuotta, ja olen aika ajoin miettinyt, pitäisikö laittaa tukipuu vai ei. Estetiikan vuoksi mieluiten välttäisin sen, ja tällä rajallisella alalla haluan mieluiten välttää sen. Pysyy paikoillaan minullakin, mutta kuten sanoit, näin varmaan rakennettiin ja sitten suuri c/c pahentaa tilannetta.
Terveisin Magnus
Luulisin, ettei tilanne ole juurikaan pahentunut vuosien varrella, sillä ainakin minun luonani kiinnitykset ja muut ovat melko ylimitoitettuja. Joissakin paikoissa on myös hyvin lyhyitä jännevälejä, joissa mahdotonta, että se olisi alkanut notkahtaa. Uskon kuitenkin, että ei oltu niin tarkkoja palkkien korkeuksien, niiden vesivaakaan asentamisen jne. suhteen.
Kiitos @C.Lundin syötöstä! Että se olisi jonkinlainen kantavuusongelma, on vaikea uskoa. Lattian ja kellarin välinen rakenne voi olla yhdistelmä betonia ja puuta. Ei aivan harvinaista, jos sinulla on autotalli kellarissa. Yleisesti voidaan sanoa 30-luvun puupalkistorakenteista, että ne ovat usein vahvoja mutta huojahtelevia. Yleinen lattianpalkkien koko on 3x7 tuumaa, mikä antaa paljon notkeutta. Tieto puun ominaisuuksista oli myös heikompaa kuin nykyään. Pysyvät muodonmuutokset ovat hyvin tavallisia. Suuri c/c ei ole pääongelma, vaan lattianpalkkien riittämätön korkeus. Jos lattioita halutaan suoristaa, on tämä ongelma, johon on puututtava.
Kiitos @C.Lundin syötteestä! Vaikea kuvitella, että kyseessä olisi jokin kantavuusongelma. Kellarin ja pohjakerroksen välinen välipohja voi olla yhdistelmä betonia ja puuta. Ei ole täysin epätavallista, jos sinulla on autotalli kellarissa. Yleisesti ottaen 30-luvun talojen puurakenteet ovat usein vahvoja mutta joustavia. Tavallinen lattian tukipalkkien koko on 3x7 tuumaa, mikä tekee niistä joustavia. Tieto puun ominaisuuksista oli myös aikaisemmin heikompaa kuin nykyään. Pysyvät muodonmuutokset ovat hyvin yleisiä. Suuri c/c-mitta ei ole pääongelma, vaan lattian tukipalkkien riittämätön korkeus. Jos lattiat halutaan suoristaa, on tämä ongelma, johon on puututtava.
Kiitos Justus! Kiitollinen panoksestasi ja siitä, että jaat tietosi. Välipohja on kokonaan puuta ja ajattelimme pitää sen sellaisena, meillä on alkuperäiset pontit ja parketit. Alkuperäinen kellarin ovi on tallella ja se on suora, joten se on todennäköisesti ollut irrotettuna jo pitkään
En usko, että se on pahentunut erityisesti vuosien varrella, sillä ainakaan minun tapauksessani kiinnitykset ja vastaavat ovat melko ylimitoitettuja. Joissain paikoissa on myös erittäin lyhyitä jännevälejä, joissa ei voi alkaa roikkua. Sen sijaan uskon, että palkkien korkeuksista ei oltu niin tarkkoja, niiden asentamisesta tasolle jne.
Me tasoitettiin ja maalattiin kun muutettiin sisään kymmenen vuotta sitten, eikä se ole vielä halkeillut, joten pidetään peukkuja, että liikkuminen on loppunut.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.