Nyt alkaa pian suunnitelmani korottaa ja laajentaa kivitaloani, 1,5-kerroksinen +kellari vuodelta -54, lähestyä oikeaa suunnitteluvaihetta sen jälkeen kun se on tähän asti ollut suuria unelmia.

Lopputila, joka minulla on mielessäni, on se, että kun kaikki on valmista, taloa on täydennetty 6x6m kulmalaajennuksella ja koko talo on kattokorotettu 2-kerroksiseksi.

Suuret inspiraationlähteeni täällä foorumilla ovat olleet Robertin ja Ninan rakentamispäiväkirja - miten laajentaa 1-kerroksinen talo 2-kerroksiseksi taloksi ja : : : PineBar.com : : :, kuten sanottu, voi nähdä suurprojektini yhdistelmänä näistä, mutta perustana koko hommalle toimii kivitalo.

Siitä tulee kuin aivan uusi talonrunko kellarilla, joka seisoo vanhan talon vieressä, ja sitten täyskokoisella yläkerralla näiden päälle.

Kuten olen "ajatellut" kaiken, ensin tehtäisiin hyvin eristetty laatta kellarin lattian korkeudelle, sitten muurataan kellariseinät ja siihen valetaan betonivälipohja. Tähän asti kaikki paitsi hyvin eristetty kellarilattia olisi tehty kuin alusta asti vuonna -54.
Sen jälkeen pystytettäisiin puurunkoinen rakenne, ja vanhalle talolle tehtäisiin kattokorotus täyteen 2-kerroksen korkeuteen myös puurakenteisella rungolla.
Koko setti sitten ulkoverhoiltaisiin kipsillä ja eristettäisiin mineraalivillalla ja saisi paksun rappauksen; tämä tehtäisiin myös vanhalle talonrungolle, jotta saataisiin uusi pinta koko talolle.

Voitteko "nähdä" kaiken edessänne?

Tulen selventämään itseäni, jos toivotaan, ja kaikki mielipiteet ovat erittäin tervetulleita.

Hauskaa suuria projekteja. Toivottavasti olet keskeyttänyt tuttavuutesi kaikkien ystäviesi kanssa, katkaissut TV-antennijohdon ja ottanut kumppanisi mukaan projektiin.

Yksi kysymys kuitenkin...
Jos nyt talo on rakennettu kivestä; miksi et jatkaisi rakentamista samalla tavalla?

Kyllä vain, ensimmäiset kriteerit ovat jo täytetty.

Ajatus rakentaa puutavarasta perustuu ensisijaisesti siihen, että minulla on käsitys, että näin voidaan nopeammin saavuttaa tilanne, jossa saadaan katto koko rakennuksen päälle.

Myös se parametri, että koen koko rakenteen kevyemmäksi sekä painon että tekniikan osalta.

Valitettavasti en ole rakennusinsinööri tai vastaava, vaan vain :rolleyes: yksinkertainen smörjtroll.
Sen sijaan olen aiemmin auttanut puutavararakentamisessa, mutta minulla on vain kokemusta kevytsoraharkkorakenteiden purkamisesta...

Jännittävää!

Odotan innolla myös projektisi seuraamista. Toivon myös, että sinulla on jossain muualla paikka asua, kun rakennat pahimmillasi.

Onnea matkaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.