En voinut päättää, sopisiko tämä parhaiten lattian tai eristyksen alle, mutta sitten tajusin, että se sopii paremmin tänne Rakennusmateriaalit ja rakennustekniikka -osioon.
Aion suoristaa lattian, mikä tarkoittaa, että puretaan koko rossipohja, ja sitten aloin miettiä, olisiko paras/helpoimman vaihtoehto selluvilla, kuten tämä rakennusmaxilta
Fasadskiva S80 EPS, 12-pack Not och spont, 1185x585x50mm Art. Nr: 61012002
Hinta tuntuu aika järkevältä, se on halvempaa kuin masoniittiset rossipohjanlevyt, joita käytin muutama vuosi sitten.
Haluaisin mielelläni löytää vaihtoehdon, joka antaa eniten rahalle vastinetta, ja vaikuttaa siltä, että se antaa myös hieman ylimääräistä eristystä, mikä on plussaa, kun kyseessä on vanha kesämökki, jossa talon osat seisovat pilareissa.

Hiiret voivat jyrsiä tätä materiaalia.

Mielestäni on järkevää, että maksaa raakalautojen, asfaboardin tai pohjalevyn kaltaisista materiaaleista, joilla ei ole eristävää kykyä, voidaan pitää hukkaan heitettynä rahana. Tällä hetkellä minulla on 50 m² avointa lattiaa maahan asti. Vaihdettuani kantopuun ja suoristettuani 5-6 lattianiskoa (kantopuu "katosi" vanhan vesivuodon vuoksi) aion laittaa 70 mm solumuovia koolinkien väliin muun muassa, jotta välttyisin mahdollisimman paljon orgaaniselta materiaalilta. Solumuovin päälle tulee 12 cm mineraalivillamatto, eli yhteensä 19 cm eristystä. Ostan Byggmaxilta. Maahan asetan muovia, ja lisäksi tulee ilman kosteudenpoistaja. ikeo. Se levy, jota harkitset, on pontattu, aiotko naulata sen koolinkien alle vai asettaa koolinkien väliin? Kurtivan. Niin, luultavasti, hiiret pureskelevat melkein kaikkea toivoen, etteivät ne syö niin, että eriste putoaa maahan.

Ajattelin kiinnittää ne palkkien alle ja rakentaa trossipohjan niiden avulla ja sitten laittaa lasivillaa suoraan niiden päälle. Minulle se antaa 5 cm ylimääräistä eristystä ja niiden tiiveyden pitäisi olla hyvä, koska ne ovat pontattuja. Hankalinta näyttää olevan löytää aluslaatat niiden paikallaan pitämiseksi. Hiiret eivät huoleta minua kovin paljon, kun naapuruston kissat jahtaavat niitä ahkerasti, ja jos hiiriltä haluaa suojautua, täytyy trossipohja varmaan rakentaa betoniin tai johonkin.

Kutter ja sahanpuru eivät ole mitään, mitä hiiret syövät ja rakentavat pesänsä, sen sijaan ne pitävät asua gullfiberissä. Erityisesti kun kyseessä on kesämökki, kannattaa ehkä miettiä, ettei rakenna paikkaa, joka on hyvä hiirille.

• Tykkään
Warleod
  • Laddar…
Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi, pahoittelen sitä. Tarkoitin, että se on ollut kesämökki, joka on nyt muutettu ja laajennettu ympärivuotiseksi asunnoksi, joten hiiret eivät luultavasti ole ongelma. Ongelmani on pikemminkin se, että tuo osa ei ole tehty mitään ja se tarvitsee oikaisua ja tiiviimmän pohjarakenteen kuin nykyinen riippuva asfalevy, joka roikkuu alas ja aiheuttaa varsin kylmää vetoa talvella tällä hetkellä.

Aiemmin laitettiin jotain lattian alla olevaan tilaan pitämään rotat poissa, mutta en muista mitä se on...

Voisiko se olla sammutettu kalkki... pitäisi saada vastaus rakennussuojelpusta.

Juuri niin kuin kuvailet, olen tehnyt maalla sijaitsevaan vierasmökkiimme.
Käytin tavallista pontattua styroxia, joka naulattiin keltaisilla eristemuoviprikoilla alapuolelta ja liimattua ponttia.
Kuva on uudemmasta osasta, mutta laitoin myös vanhaan vinoon rakennukseen ilman ongelmia. Supertiivis.

• Puinen rakenne, jossa on kiinnitettynä valkoinen styroximateriaali lattialevyinä, maalle rakennettavassa uudessa osassa.
  • Tykkään
Fexarn ja 1 muu
  • Laddar…
kiitos titanium, tuo kuva oli täydellinen juuri sitä mitä haluan tehdä.
kaksi kysymystä mistä löydän muovitiilet ovatko ne sellaisia, joita löytyy rautakaupasta tai täytyykö ne tilata olen vain nopeasti vilkaissut byggmaxia ja k-rautaan enkä nähnyt mitään kummassakaan.
millä liimasit pontin?

Kiekkoja on Beijer Byggilla (1 kr/kpl noin), liimasin itse lateksisaumalla ja se ei ole vielä halkeillut, tein myös säästöversion (sunnuntai, kiekot loppu ja kauppa kiinni) parissa paikassa liimaamalla levyt suoraan lattianiskojen yläpuolelle lateksisaumalla ja laitoin naulan styroksiin vain, jotta se pysyisi paikoillaan kunnes sauma kovettuu, ja 2 vuotta myöhemmin ei ole yhtään levyä pudonnut, joten voit myös liimata ne jos et löydä kiekkoja. Käytin tavallista saumattomatonta styroksia, jos käytät saumattua sinun ei tarvitse kiinnittää kaikkia levyjä kiekoilla vaan liimaa ne ja käytä kiekkoja kulmalevyissä, jotka sitten pitävät koko rakenteen koossa.

• Tykkään
Moer
  • Laddar…
Nyt on kulunut muutama vuosi, mitä kokemuksia on hiiristä ja lujuudesta?
Onko useampi kokeillut tätä? Miten se on toiminut?

Näyttää täsmälleen samalta kuin silloin, kun se rakennettiin.
Jyrsivätkö hiiret EPS-eristeitä? En oikeastaan tiedä. Ne eivät tee niin meillä ainakaan.

ei se minulle ole monta vuotta ollut, mutta sillä lyhyellä ajalla, joka on kulunut, tuntuu siltä, että sisällä on tullut lämpimämpää, mikä ei ehkä ole parasta keskellä kesää :)
Mutta saattaa tulla melko suuri ero talvella, jos sen huomaa jo nyt.
Kun ajattelee, kuinka hyvin hiiret ovat eläneet vanhassa eristekerroksessa, joka oli asfaboard sekä jotain vanhaa kivenkovaa eristettä, ei mitään tietoa, oliko se kivivillaa vai lasivillaa, tuntuu siltä, ettei sillä ole merkitystä, onko eristeenä styroksi vai jotain muuta.

Ajattelin herättää tämän keskustelun uudestaan henkiin, kun aion eristää ja vaihtaa aiemmat lattianaluslevyt. Aluksi suunnittelin asentavani uudet lattianaluslevyt ja eristäväni lasivillalla, mutta googlailin vähän ja huomasin tämän keskustelun. Pohdin, toimiiko hyvin mainittu uritettu styroksi? Silloinhan saa hieman lisäeristystä ja toivottavasti tuulenpitävyyttä.

Se, mistä olin eniten huolissani, on se, tuleeko styroksista liian tiivis vai päästäkö se lävitse jonkin verran kosteutta?

vanha ketju ja myyty talo :) mutta jos tekisin sen tänään, jättäisin väliin spontatut styrokslevyt ja käyttäisin tavallisia sponttaamattomia styrokslevyjä ja laittaisin ne limittäin. siitä tulee vähän halvempaa. enkä voi nähdä, että siitä voisi tulla mitään kosteusongelmia, mistä kosteus tulisi, jos se on tiivis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.