Onko kenelläkään kokemusta tai ajatuksia siitä, miten alakerran päälle rakennetaan ns. ristikatto?
Olen nähnyt vuosisadan vaihteen taloja, jotka on rakennettu tällä tavalla, ja olen kiinnostunut rakentamaan uuden samalla tyylillä.
Kysymys: Miten itse kattoratkaisu rakennetaan? Kattotuolit kuten perinteisessä harjakatossa, jotka sitten "leikataan" ja rakennetaan ulkonevilla osilla? Korkeus katosta on noin 5 metriä räystäältä, joten puhumme suhteellisen suuresta rakenteesta.
HUOM! Kysymys koskee rakenteellista ratkaisua, ei sitä, saako tämä talo rakentaa Ruotsin asemakaavan sisällä nykyisen kaavoitus- ja rakennuslainsäädännön vuoksi jne.
Katon korkeus on noin 5 metriä rakennuksen korkeudesta, joten puhumme suhteellisen suuresta rakenteesta.
Luulen, että kirjoitit tuossa väärin. Talo, jossa on sellainen katto, on periaatteessa samalla rakennuskorkeudella kuin harjakorkeus. Fronton lasketaan rakennuskorkeuteen, ellei sitä erikseen vapauteta asemakaavassa.
Joudun korjaamaan itseäni hieman tässä. Jos se luokitellaan pienemmäksi, sitä ei lasketa mukaan. Ehkä se voisi tehdä niin tässä tapauksessa?
Luulen, että kirjoitit väärin tässä. Talo, jossa on sellainen katto, on käytännössä sama rakennuskorkeus kuin harjakorkeus. Frontespiisi lasketaan mukaan rakennuskorkeuteen, ellei sitä erikseen poisteta asemakaavassa.
Olet oikeassa. Korjaan kysymystekstini yläpuolella. Tämä kysymys on täysin erillään rakennusluvasta ja rakennuskorkeudesta. Ymmärrän, että nämä ovat erillisiä rajoituksia jne., mutta tällä hetkellä en halua ottaa huomioon sellaisia mahdollisia rajoituksia. (Olen ratkaissut asian omassa tapauksessani).
Meillä on harjan suuntaisia palkkeja, joihin kattotuolijalat lepäävät (palkkien pilareilla) sekä pääkatolle että frontonien osalta, yhdessä valetun lattiarakenteen kanssa, joka ottaa jännitysvoimat.
Ei pitäisi olla mitään kummallista, että suunnittelija kehittää ratkaisun niiden edellytysten mukaan, joita ajattelette.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.