Hei, olen aloittanut kylpyhuoneremontin vuotavan lattiakaivon vuoksi. Nyt projekti on kasvanut ja harkitsen samalla siirtää seinää...
Jotta pieni kylpyhuone olisi hieman suurempi, ajattelin siirtää sisäseinän kylpyhuoneen ja vaatehuoneen välistä. Vaatehuoneesta tulee sitten liian pieni sisäänkäveltäväksi, ja suunnitelma on korvata seinä + ovi leveällä liukuovella.
Pohdin, voisiko sillä olla merkitystä toisen kerroksen kattoristikon/palkiston kannalle, jos poistan lyhyemmän osan "kantavasta seinästä" ja kattopalkit lepäävätkin uudella väliseinällä noin 80 cm päästä keskeltä?
Vihreä viiva kuvissa on ajateltu uusi väliseinä kylpyhuoneen ja vaatehuoneen välillä. Punaiset ruksit ovat ne seinän osat, jotka olen ajatellut poistaa. Vihreän seinän leveys on 130 cm.

• Kellarikerroksen pohjapiirustus, jossa näkyy eri huoneet kuten autotalli, varasto ja pesutupa. Huoneet merkitty ruotsiksi, suunnitelmamuutokset ei näy.
  • Pohjapiirros näyttää suunnitellut muutokset: vihreä viiva ilmanvaihdettavalle väliseinälle, punaiset ruksit poistettaville osille.
  • Rakennuksen poikkileikkauskuva, jossa vihreä viiva osoittaa uuden seinän ja punaiset raksit poistettavat seinäosat.
Vanhoissa taloissa ovat kattotuolien vaakapuut (ja muutenkin kaikki lattia- ja kattopalkit) usein vain limittäin liitetty sydänseinän kohdalla, joten kyllä, sillä voi olla erittäin suuri merkitys, vaikka seinää siirrettäisiin vain hieman. Minulla oli tällainen tilapäisratkaisu talossani, kuten kävi ilmi, kun aloin remontoida, ja se oli painunut useita senttimetrejä, ja siitä oli vaikea saada kuntoon. Jouduin laittamaan palkin alle oikeaan kohtaan korvaamaan sen, mutta painumia en saanut täysin poistettua.

Jos teet kuten ajattelit ja rakennat jonkinlaiset kiinteät vaatekaapit siihen tilalle, niin ei ole mitään ongelmaa laittaa tukeva palkki yläpuolelle ilman, että se näkyy. Matka ei ole pitkä, joten mitoituksen pitäisi pysyä maltillisena.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
Jos avaan vaatehuoneen sisäkaton, minun pitäisi nähdä, kuinka kattopalkit on liitetty?
Kirjoitin "hjärtvägg", mutta itse asiassa kaikilla väliseinillä on samat mitat, eli 45x60 (!) koolaukset 15mm raakapontti + masoniittia molemmilla puolilla. Ei siis mitään ylimääräistä paksua seinää talon keskellä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.