3 522 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Ripustetaanko 42-tuumainen betoniseinään?
Jäsen
· Västernorrland
· 2 106 viestiä
Minulla on vemputtava pikkuveli, joka on hankkinut itselleen 42-tuumaisen television. 
Ongelma on, että he haluavat kiinnittää sen seinälle vuokra-asunnossa. Sen pitää olla kunnolla kiinni, mutta samalla seinään ei saa tehdä suurta vahinkoa.
Miten toimia? Hänen mukaansa seinä on betonia, ja heillä on ollut ongelmia poraamisessa muissakin yhteyksissä. Kuulostaa siis siltä, että seinä on todella kova.
Televisio painaa 31 kg, onko mitään järkevää mahdollisuutta asentaa se näillä edellytyksillä? Vakaa, mutta vähän vahinkoa aiheuttava?
Lisäkysymys:
Mitä mieltä luulette vuokranantajan (Lulebo) olevan asiassa? En ole koskaan asunut vuokra-asunnossa... Saako tällaisia toimenpiteitä tehdä miten tahansa?
Ongelma on, että he haluavat kiinnittää sen seinälle vuokra-asunnossa. Sen pitää olla kunnolla kiinni, mutta samalla seinään ei saa tehdä suurta vahinkoa.
Miten toimia? Hänen mukaansa seinä on betonia, ja heillä on ollut ongelmia poraamisessa muissakin yhteyksissä. Kuulostaa siis siltä, että seinä on todella kova.
Televisio painaa 31 kg, onko mitään järkevää mahdollisuutta asentaa se näillä edellytyksillä? Vakaa, mutta vähän vahinkoa aiheuttava?
Lisäkysymys:
Mitä mieltä luulette vuokranantajan (Lulebo) olevan asiassa? En ole koskaan asunut vuokra-asunnossa... Saako tällaisia toimenpiteitä tehdä miten tahansa?
Sinun tarvitsee vain porata kaksi reikää saadaksesi TV:n kiinnitettyä, eihän siinä ole mitään ihmeellistä. On kuitenkin täysin mahdotonta porata tämän tyyppiseen betoniin ilman iskuporakonetta. Iskuporakoneella ja oikeanlaisella poranterällä se on nopeasti hoidettu.
Jäsen
· Västernorrland
· 2 106 viestiä
Tarkoitatko, että riittää ripustaa se kahdesta kohtaa? Mielestäni se kuulostaa heppoiselta.
En tiedä tarkalleen, millaista konetta he ovat aiemmin käyttäneet (välillämme on 55 mailia, joten en ole siellä kovin usein), mutta oletan, että se on kone iskuilla. Tarkoitin tekstillä, etten usko sen olevan minkäänlaista kevytbetonia, vaan todennäköisemmin erittäin kova, tiivis betoniseinä.
En tiedä tarkalleen, millaista konetta he ovat aiemmin käyttäneet (välillämme on 55 mailia, joten en ole siellä kovin usein), mutta oletan, että se on kone iskuilla. Tarkoitin tekstillä, etten usko sen olevan minkäänlaista kevytbetonia, vaan todennäköisemmin erittäin kova, tiivis betoniseinä.
Se luultavasti riittää YKSI piste, mutta silloin TV voi pyöriä kuin tivolipyörä. 
30 kiloa on "ei mitään", kun puhumme kiinnittämisestä puu- tai betoniseinään.
Saatan mahdollisesti saada sapiskaa Rakentajalta täällä foorumilla, mutta tietolehti sanoo, että esimerkiksi 8mm nylon-tulppa oikealla ruuvilla kestää vetokuormaa vastaavan 80 kg ja leikkaavassa kuormassa (eli alaspäin) yli 100 kg. Turvallisuuskerroin molempiin suuntiin on asetettu 6.0, jos käytetään suurinta ruuvikokoa tulpalle.
Kaksi kiinnityspistettä pitää siis yli 200 kg.
30 kiloa on "ei mitään", kun puhumme kiinnittämisestä puu- tai betoniseinään.
Saatan mahdollisesti saada sapiskaa Rakentajalta täällä foorumilla, mutta tietolehti sanoo, että esimerkiksi 8mm nylon-tulppa oikealla ruuvilla kestää vetokuormaa vastaavan 80 kg ja leikkaavassa kuormassa (eli alaspäin) yli 100 kg. Turvallisuuskerroin molempiin suuntiin on asetettu 6.0, jos käytetään suurinta ruuvikokoa tulpalle.
Kaksi kiinnityspistettä pitää siis yli 200 kg.
MathiasS tarkoittaa varmaan, että se pitäisi olla poravasara. Sitten se on nopeasti tehty. Luin toiselta foorumilta:
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Toinen lainaus:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Toinen lainaus:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
Lulebo ei välitä yhtään, jos seinään on porattu kaksi reikää, minulla oli huomattavasti enemmän, kun muutin asunnosta ostettuani talon, ja se oli Lulebo. Oli jopa neljä reikää katossa projektorin kiinnityksen jälkeen...
Pyydä pikkuveli vuokraamaan poravasara, tyyppiä Hilti, Cramolta Storhedenista, niin reikien tekeminen sujuu nopeasti. Iskuporakoneella joutuu hieromaan kauan...
Pyydä pikkuveli vuokraamaan poravasara, tyyppiä Hilti, Cramolta Storhedenista, niin reikien tekeminen sujuu nopeasti. Iskuporakoneella joutuu hieromaan kauan...
Minulla on Default DW158 -merkkinen iskuporakone. Se on täysin hyödytön betonin poraamiseen. Foorumin suosituksesta olen hankkinut kiinalaisen poravasaran Bauhausista. Se toimii oikeastaan yhtä hyvin kuin oikea (Hilti). Se ei tietenkään kestä yhtä kauan, mutta Bauhausin 5 vuoden takuun ansiosta se tuntuu hyvältä ostokselta.
minulla on Biltema-vasara ja se kelpaa hyvin. Olen joutunut vaihtamaan kerran takuun piiriin, muovi halkesi. Kuitenkin kaipaan Hiltiä, jota minulla oli, kun rakensin varastoa. Silloin piti olla varovainen, muuten pääsi nopeasti kymmenen senttiä betonin läpi 8 mm poralla, mutta takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Voit porata reiät myös hieman alaspäin. Se tekee siitä vieläkin vahvemman.
Täsmälleen minun kokemukseni! Iskuporakone betoniseinissä, joissa asumme, on surkea, mutta poravasaralla se toimii uskomattoman hyvin. Ostin halvan Julasta muutama vuosi sitten. Se maksoi vain muutaman satasen, ja on yksi parhaista ostoksista, joita olen koskaan tehnyt. Toisaalta täytyy olla hieman varovainen halvempien koneiden kanssa. Jos pora "tarttuu" seinään, ei ole mukava pitää konetta. Luulen, että kalliimmissa koneissa, kuten Hilti, on jonkinlainen esto, joka saa poran pysähtymään, jos itse kone (jos ymmärrätte, mitä tarkoitan) alkaa pyöriä.mattiasp sanoi:Minulla on Default DW158 -merkkinen iskuporakone. Se on täysin arvoton poratessa betoniin. Foorumin suosituksesta hankin kiinalaisen poravasaran Bauhausista. Se toimii itse asiassa yhtä hyvin kuin oikea (Hilti). Se ei tietenkään tule kestämään yhtä kauan, mutta Bauhausin 5 vuoden takuulla tuntuu hyvältä ostokselta.
Jäsen
· Västernorrland
· 2 106 viestiä
Hei taas ja kiitos mielipiteistä.
Kuten muutama on huomauttanut, niin onhan se "vain" 30kg. Se ei todennäköisesti ole paljonkaan tässä yhteydessä. (Olen luultavasti ollut venäläinen insinööri edellisessä elämässä, koska pidän ylimitoittamisesta
)
Joten toivottavasti ei pitäisi olla ongelmia. Se, mikä hieman huolestuttaa, on se, että hän kysyi minulta, kuinka hän voisi asentaa sen, samalla kun minulla ei ole mahdollisuutta mennä sinne katsomaan miltä paikan päällä ylipäätään näyttää.
Kuten muutama on huomauttanut, niin onhan se "vain" 30kg. Se ei todennäköisesti ole paljonkaan tässä yhteydessä. (Olen luultavasti ollut venäläinen insinööri edellisessä elämässä, koska pidän ylimitoittamisesta
Joten toivottavasti ei pitäisi olla ongelmia. Se, mikä hieman huolestuttaa, on se, että hän kysyi minulta, kuinka hän voisi asentaa sen, samalla kun minulla ei ole mahdollisuutta mennä sinne katsomaan miltä paikan päällä ylipäätään näyttää.
Klikkaa tästä vastataksesi