Hei, olen aika uusi kaikessa, mikä liittyy käsityöhön, ja minulla on luultavasti aika perustava kysymys. En löytänyt muuta hyvää paikkaa kysyä tätä, joten toivon, että tämä on ok.

Aion ripustaa kiipeilyharjoitteluvälineen (hangboard) oven yläpuolelle betoniseinään. Olen tarkistanut vuokranantajalta, eikä oven yläpuolella ole putkia tai johtoja.

Asennus tapahtuu kiinnittämällä Hangboard puulevyyn ruuveilla, jotka tulivat Hangboardin mukana (olen ostanut hyllylevyksi mäntyä, mutta epävarma, onko tämä tarpeeksi kestävää vai olisiko vaneri parempi?). Se näyttää kuvan #1 mukaiselta.

Sitten itse puulevy (kuva #2) kiinnitetään betoniseinään oven yläpuolelle betoniruuvilla (kuva #3 ja #4). Tässä kohtaa olen ehkä kaikkein epävarmin.

- Itse tulppa asetetaan kyllä seinään. Mutta ruuvin on mentävä puulevyn läpi, joka on 18mm syvä. Tarkoittaako tämä, että mukana tulleet ruuvit ovat liian lyhyitä? Vai tuleeko tulpan mennä myös laudan läpi?

- Ruuvi on tarkoitettu kestämään 71 kg betoniseinässä. Ajatuksena on, että roikun tästä (teen leukoja jne.) kehonpainon kanssa + jopa 70 kg ylimääräistä (kokonaispaino 140-150 kg). Jos kiinnitän 3 ruuvia laudan yläosaan ja 3 alaosaan, kestääkö tämä?

Kiitos etukäteen,
Anton.

• Hangboard kiinnitetty puulevyyn, asetettuna matolle. näkyy useita erikokoisia kädensijoja harjoitteluun. Tekstit "beastmaker" ja "1000 series".
  • Etiketti mäntylevylle, koko 1000x200x18 mm, tekstiä suomeksi, englanniksi, norjaksi ja ruotsiksi, viivakoodi oikeassa alakulmassa.
  • Pakkauksen takana näkyy Fischerin RB DuoPower -proppuja ja ohjekuvia niiden asentamisesta betoni- ja tiiliseinään.
  • Pakkaus sisältää betoniruuvien sarjan ja punaisia sekä harmaita tulppia, jotka ovat kiinnitystarvikkeita betoniin.
Pitäisi ehdottomasti kestää. Kuusi ruuvia, jotka jokainen tukevat 71kg. Pluggen pitäisi kiinnittää seinään ennen kuin levy ruuvataan kiinni. Olisin esiporannut levyn pienellä poralla ensin ja sitten tehnyt merkit seinään sen läpi.

Ehkä olisin valinnut pidemmän skruv

Yhdistelmä, joka on paketissa, on kiinnitettäväksi enintään 5mm paksuiseen. Vaihda ruuvit 70mm pituisiksi ja poraa vähän syvemmälle kuin paketissa sanotaan. Ruuvin tulee mennä tulpan läpi noin 5mm, mutta 65mm ruuvia ei ole helppo löytää.

BirgitS
Anton Holm Anton Holm sanoi:
Aion ripustaa kiipeilyyn tarkoitetun harjoitusvälineen (hangboard) oven yläpuolelle betoniseinään.
Oletko varma, että myös oven yläpuolella on betonia?
On olemassa taloja, jotka on rakennettu betonielementeistä siten, että oven yläpuolella ei ole betonia, vaan se on peitetty esimerkiksi palkeilla ja kovalevyllä.

BirgitS BirgitS sanoi:
Oletko varma siitä, että oven yläpuolella on betonia?
On olemassa taloja, jotka on rakennettu betonielementeistä siten, että oven yläpuolella ei ole betonia, vaan paikka peitettiin esim. koolauksilla ja kovalevyllä.
Se on ovi terassille, johon ajattelin ruuvata. Se on noin 25 cm paksu ja tuntuu samalta materiaalilta kuin koko seinä. Porrasimme testimielessä reiän iskuporakoneella ja näyttää melko vakaalta. Mutta aina on hyvä varmistaa. Kiitos ehdotuksesta.

@Nitro @Manganbangan Kiitos vastauksistanne. Sitten hankin pidemmän skruv, niin vaikuttaa siltä, että sen pitäisi mennä hyvin. :)

BirgitS
Anton Holm Anton Holm sanoi:
Se on ovi ulos terassille, johon ajattelin porata. Se on noin 25 cm paksu ja tuntuu olevan samaa materiaalia kuin koko seinä. Kokeeksi porasin reiän iskuporakoneella ja mielestäni se näyttää vakaalta. Mutta on aina fiksua tarkistaa kaksinkertaisesti. Kiitos ehdotuksesta.
Okei, ulkoseinien kanssa on varmaan eri asia kuin sisäseinien kanssa.

• Tykkään
Anton Holm
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.