Yleistä on tiivistää karmin ja syvennyksen väli. Aiemmin käytettiin usein laastia, suosittelisin jonkinlaista tiivistemassaa. Huonona puolena on, että listojen käyttö voi olla haastavaa, koska syvennys ei usein ole tarpeeksi tasainen, jotta se näyttäisi hyvältä.

Okei, voiko siis antaa karmin olla ilman lista ulkopuolella ja vain pullottaa ylös niin?

Tältä se näyttää tänään. Tarkoitatko tätä?

Jos aion nostaa ikkunan, se on kuitenkin irrotettava..

Kuva näyttää valkoiseksi maalatun talon ikkunan, jossa on kasvi ja lamppu sisäpuolella. Ulkopuolella kasvaa voikukkia.

Anna ikkunan säilyttää asemansa suhteessa julkisivulinjaan, vaikka lisäätkin rintakorkeutta.

Ok, mielestäni näyttää hieman hankalalta, kun h-ikkunat ovat reunasta reunaan noin. Haluaisin ikkunan 6 cm sisäänpäin, jotta voi putsata smygen, mutta se on siis itse asiassa huonompi ratkaisu?

Olen miettinyt ullakon eristystä. Levyt? Rullat? Ajattelin laittaa 145 mm levyt hanbjälken korkeuteen asti, sitten levittää 170 mm rullat poikittain palkkien päälle.

Tarvitseeko ylin eristyskerros tuulensuojapaperia, vai onko se tarpeetonta?

Se on sinun talosi, tee kuten haluat! 6 cm vedos on täysin OK, mutta mielestäni vaatii tyylikkään rappauksen siirtymisen syvennyksestä julkisivuun. 145+170 mm eristys kuulostaa hyvältä, mutta 170 eristystä ei varmaankaan ole rullana. Rullat ovat yleensä 50 mm paksuja ja niiden ulkopinnalla on paperipäällyste, joten se olisi luultavasti 145+120+50. Kaiken eristyksen tulee olla ympäröity ilmatiiviillä materiaaleilla. Itse olisin panostanut selluvillaeristykseen, sillä sillä on paljon paremmat hygroskooppiset ominaisuudet ja se on hyvä tapa välttää kosteusongelmia ullakoilla.

Ok kuinka paljon eristystä on ok riittääkö 145+50?

Ihan toinen kysymys, minulla on suuri ryömintätila lämmitetyn asuintilan alla, siellä mahtuu melkein seisomaan suorana, en tiedä onko se vanha perunakellari. Maapohja ja aika kostea... Aion purkaa paljon tiiliä ja hiekkaa vanhasta leivinuunista, voisiko tiilet ja hiekan dumpata tähän ryömintätilaan vai onko se typerää?

Kaikenlaisilla mineraalivilloilla sekä styroksilla ja selluloosakuiduilla on sama eristävyys (U-arvo). Se, mitä kirjoitan eristysmääriä koskien, ei siis viittaa mihinkään erityiseen materiaaliin. Vuoteen 1975 asti standardi oli 10 cm ulkoseinissä ja 15 cm ullakon vinolaudoissa. Nykyinen uudisrakennusstandardi on noin 30 cm ulkoseinissä ja noin 50 cm ullakon vinolaudoissa. Tämän standardin soveltaminen on sinun tapauksessasi sekä kohtuutonta että epäasianmukaista. Koska ulkoseinäsi tulevat saamaan U-arvon, joka vastaa noin 20 cm eristystä, mielestäni ullakon tulisi olla yhteensä noin 30 cm. Kyllä, tiilien kaataminen vanhaan perunakellariin on idioottimaista. On haitallista kosteusnäkökulmasta vähentää tilavuutta. Se, pitäisikö ryhtyä johonkin muuhun toimenpiteeseen, riippuu tilaa ympäröivistä materiaaleista. Mittaa lämpötila ja ilmankosteus pidemmän aikaa, jotta voi paremmin arvioida sopivan käyttötarkoituksen. Viinikellari voisi ehkä olla vaihtoehto.

Ok kun puhuimme seinäeristyksestä ulkotiilen ja sisäseinän leca välillä, toimiiko mikä tahansa mineraalivillatuote? etusijalla levyt rullien sijaan?

Pitäisikö minun "sulkea" mineraalivilla ylhäältä, jotta hiiret ja muut eivät pääse tänne? Tarkoitan muurattujen seinien väliä ylös asti...

Lattian eristys ulottuu niin pitkälle ulkokehältä, että ulompi tiiliseinä peittyy ylhäältä?

Sen pitää olla kivivillaa levyissä, ei mitään muuta. Mahdollisimman suuri tilavuuspaino. En tiedä, pitävätkö hiiret kivivillasta. Paras tarkistaa ja toimia sen mukaan. Eristyksen päättäminen räystääseen riippuu osittain siitä, minkä räystäsratkaisun valitset.

Vaihtoehto 3 valittu.

Olen ottanut tarjouksia vastaan, voiko sisäseiniä rapata Finja putsbruk c 0-3 mm:llä vai vaaditaanko kallista Finbruket, joka on putsbruk c 0-1 mm?

Ajattelin muurata ulkoseinien korotuksen täyssaumalla, sitten 15 cm sisäseinät nauhamuuraamalla Finjas murlåda:lla ilman pystysaumoja, onko se ok?

Minulla on jonkin verran Biltema:n rappaus- ja muurausmaalia, voiko tätä käyttää sisäseinissä edulliseen ratkaisuun? Pohjustetaan Biltema:n putsgrund:illa.

Sitten tajusin, että jos tilaan valmiita lecabalkkeja. Miten toimitaan, jos ne eivät sovi täydellisesti korkeuteen esim. ikkunaani (mitä ne todennäköisesti eivät tule tekemään), pitääkö leikata ne lohkot, joiden päällä lecabalkki on. Koko leca-kerrokset tulevat väärään korkeuteen silloin?

En tiedä, ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Ei ole järkevää eristää julkisivun ulkopuolella. Eristyksen ja muurin kruunun välillä tulisi olla jokin erotusmateriaali, kuten asfaltipaperi tyyppiä AC 350. Jos käytetään selluloosakuituja, voi eristettä olla vasten kattopaneelia, muuten tarvitaan jonkinlainen etäisyys. Rappauslaasti 0-3 mm sopii karkeaan rappaukseen, mikä on OK, jos pinta peitetään esimerkiksi kipsillä, muuten tulisi käyttää 0-1 mm. OK ilman sauman tiivisteitä. En tunne Bilteman rappaus- ja muurausmaalia. Hyväksi todetut maalit rappauksessa ovat kalkkimaali, silikaattimaali ja pellavaöljymaali. Haluaisin mieluummin upottaa jonkin tyyppisen lisäosan ikkunakehykseen sen sijaan, että muuttaisin ledan muurauskerroksien korkeuksia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.