Tarvitsen rakentaa seinän, johon kiinnitän keittiön. Tämä on paritalo, ja seinän toisella puolella asuu naapuri.

Voiko rakentaa ja kiinnittää sen vanhaan olemassa olevaan sisäseinään, jossa keittiö alun perin oli? Ajattelin kiinnittää koolaukset kulmaraudoilla vanhaan seinään.

Pitäisikö silloin eristää, vai riittääkö pelkkä koolaaminen ja kipsilevyjen laittaminen?

Syy on, että sähköasennuksen tekeminen on hieman helpompaa, ei tarvitse hakata seinää avatakseen uusia putkia varten jne. Plus, tiedän että ruuvit pysyvät tukevasti koolauksissa.

En näe syytä eristää sitä seinää, ei ainakaan lämpönäkökulmasta, koska molemmat puolet seinästä ovat lämpimiä.
Sen sijaan voit eristää ääntä, jos se on ongelma.

//

Älä asenna pelkkää kipsilevyä, ensin laita OSB-levy ja sitten yksittäinen kipsilevy, niin saat tukevamman seinän etkä joudu etsimään koolauksia, jos aiot kiinnittää jotain suoraan seinään.

NetNut sanoi:
Älä laita pelkästään kipsilevyä, ensin OSB-levy ja sitten yksinkertainen kipsilevy, niin saat vankemman seinän eikä tarvitse etsiä koolauksia, jos aiot kiinnittää jotakin suoraan seinään.
Se, että laittaisi myös OSB-levyn, kuulostaa hyvältä idealta. Ongelma on vain siinä, että minulla on oviaukko huomioon otettavana, ja on riski, että työtaso osuu oven karmiin.

Katson, kun olen repinyt vanhan keittiön pois, kuinka paljon sekä koolaukset, OSB-levy että kipsilevy työntyisivät seinästä.

Muuten täytyy laittaa ylimääräiset koolaukset sinne, missä tiedän, että aion asentaa muita asioita, kuten esimerkiksi seinähyllyjä tai vastaavia.

Riittää, että laitat 28x70 olemassa olevaan seinään vetämään sähköjä. Ja sinne, missä haluat dosaa, aseta reikäsaha vanhaan seinään, jotta saat hieman tilaa taaksepäin. Niin että uusi dosa työntyy hieman vanhaan seinään.

Säästät näin hieman tilaa eteenpäin. Mutta samalla en oikein ymmärrä koko homman järkeä. Etkö voi/et saa poistaa olemassa olevan seinän levyjä? Jos et halua väkivalloin tehdä, voit etsiä kipsilevyssä olevat ruuvit magneetin avulla.

Voin lisätä, että olen käyttänyt 28x70 keittiökaappien tukipuina, ja niiden päällä on osb + kipsilevy.
Sanotaan, että pelkkä vaneri/osb riittää seinällä keittiökaappien kiinnitykseen, mutta minkälainen olenkin, ja 28x70 on helppo työskennellä.

Se riittää, että käytät esim. 28 mm:n geelipaneelia. Se riittää sähköputkien asentamiseen.

Muista, että jos sinulla on seinä paritalonaapuriin, se on todennäköisesti palo-seinä. Silloin et saa vetää mitään sähköjä olemassa olevaan seinään. Et saa tehdä lainkaan reikiä kipsilevyyn (jos se lasketaan palo-seinäksi).

No, riippuu kai siitä, miten seinä on rakennettu.
Joskus paritaloissa on kaksi erillistä seinää, joiden välissä on rako.
Ja eristyksen paksuus ratkaisee.

Mutta minun on sanottava, että olen hieman epävarma siitä.
En ole täysin varma siitä, että on täysin varmaa, ettei seinälle saa tehdä mitään ollenkaan. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.