Hei!

Huomasin eilen, kun olin polttanut avotakassamme, että kaksi suurta palaa oli irronnut tiilestä. Joten nyt aamulla koputin vähän kiveen ja lisää paloja irtosi. Nyt mielestäni se, mikä oli löysää, on poissa, mutta jäljellä olevassa kivessä on joitain halkeamia.

Miten teen nyt parhaiten? Pitäisikö minun koputtaa koko kivi irti ja vaihtaa se, vai pitäisikö minun vain laittaa tulenkestävää laastia sinne missä on koloja?

Arvostan kaikkia vinkkejä ja neuvoja.

Takka, josta on irronnut palasia tiilistä. Sisällä on murtuneita ja irronneita tiililohkareita ja tuhkaa. Takka, jossa on palanut tiili ja halkeamia. Maassa on irronnutta tiilimateriaalia. Halkeillut tiili avoimessa takassa, tummia nokeutumia ja vaurioita näkyvissä.

Parhain terveisin,
Johan
 

Paras vastaus

Claes Sörmland
Koputa irti ja vaihda uuteen tulenkestävään kiveen mielestäni. Mietin, onko kivi haljennut siksi, että se on muurattu jäykällä tulenkestävällä laastilla. Se olisi varmaankin pitänyt asentaa savilaastilla, jotta se voi laajentua ja kutistua kuumetessaan ja jäähdyttyään.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Koputa irti ja vaihda uuteen tulenkestävään kiveen, mielestäni. Mietin, onko kivi haljennut, koska se on muurattu jäykällä tulenkestävällä laastilla. Se pitäisi varmaankin asentaa savilaastilla niin, että se voi laajentua ja supistua sitä mukaa kun se kuumenee ja jäähtyy.
Kiitos paljon!
Kun muurattuani uuden kiven paikalle, pitäisikö minun valita savilaasti tulenkestävän laastin sijaan mielestäsi?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn sanoi:
Suuri kiitos!
Kun muuraan uuden kiven, pitäisikö minun mielestäsi valita savilaasti tulenkestävän laastin sijaan?
Se on hieman kysymys siitä, mitä haluat ylläpitää. Tulenkestävällä laastilla riskeeraat kiven. Mutta savilaastilla sauma murenee. Jompaa kumpaa näistä sinun joka tapauksessa täytyy ylläpitää. Minulla on kaakeliuuneja, joten täällä savilaasti on itsestään selvä valinta.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Se on vähän kysymys siitä, mitä haluat ylläpitää. Tulenkestävällä laastilla riskeraat kiven. Mutta savilaastilla sauma rapistuu. Jonkun niistä sinun on joka tapauksessa ylläpidettävä. Minulla on kaakeliuuneja, joten savilaasti on itsestään selvä valinta.
Hm, joo, se onkin vähän hankalaa. Olen kuullut, että voi rapata uunin sisäpuolen savilaastilla suojatakseen saumoja. Voisikohan se toimia sinusta?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn sanoi:
Hm, ja det var ju lite knepigt. Har för mig att jag har läst att man kan putsa insidan av spisen med lerbruk för att spara på fogarna. Kan det funka tror du?
Joo, se on vakio malli kaakeliuuneille (joissa ei historiallisesti ole käytetty tulenkestävää tiiliä). Mutta ole valmis siihen, että sinun pitää laastata uudestaan joka kesä, koska savilaasti irtoaa ja putoaa. Se on myös vakiokunnossapitoa.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Ja se on standardimalli kaakeliuuneille (joissa historiallisesti ei ole käytetty tulenkestävää tiiltä). Mutta varaudu rappaamaan uudelleen joka kesä, sillä savilaasti irtoaa ja putoaa alas. Se on myös standardihuoltoa.
Sitten minulla on vähän pohdittavaa. Suuri kiitos avustasi!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Ja, se on kaakelinuunien vakiomalli (joissa historiallisesti ei ole käytetty tulenkestävää tiiltä). Mutta varaudu siihen, että joudut rappaamaan uudelleen joka kesä, koska savilaasti irtoaa ja putoaa alas. Se on myös tavanomaista ylläpitoa.
Nyt olen irrottanut keskimmäisen kiven, mutta jouduin ottamaan myös pohjakiven, koska se halkesi. Mutta mikä harmittaa minua on, että yläpuolella oleva kivi on hieman heiluva, mutta muuten ehjä ja kaunis. Pitäisikö minun antaa sen olla paikoillaan vai täytyykö sekin irrottaa? Vai pysyykö se vakaana pienellä määrällä laastia ja uusi kivi alla? Pelkään, että yläpuolella oleva kivi saattaa myös hieman löystyä.

Tiiliseinä, josta keskitiiili on poistettu. Alhaalla on kasa rikkoutuneita tiiliä. Yläpuolinen tiili näyttää hieman irtonaiselta. Vanha takan muuri, josta keskimmäinen tiili on poistettu ja alaosa on murtunut, yläosa on hieman löysä mutta ehjä.
 
Miten on mennyt?
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
R Razer167 sanoi:
Miten on mennyt?
Se meni loistavasti! Kaikki on vakaasti paikallaan ja yläpuolella oleva kivi istuu tukevasti uusien kivien ansiosta. Uusi tulenkestävä tiili on ohuempaa kuin aiemmin, joten käytin kaksinkertaista tiilikerrosta ja siitä tuli täydellinen. Olen lämmittänyt ehkä 20-30 kertaa korjauksen jälkeen ja se toimii moitteettomasti.
 
  • Tykkään
Max Fjaestad ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.