16 526 lukukertaa ·
14 vastausta
17k lukukertaa
14 vastausta
Rikkinäinen tiili julkisivussa
Hei,
Olemme katsomassa taloa, joka tarvitsee jonkin verran remonttia. Todennäköisesti se tarvitsee aika paljon salaojitusta kellarin ympärille. Mutta eniten huomiotani kiinnitti se, että osa tiilistä oli rikki, eli osa kivien pinnasta oli haljennut (pudonnut) rikki. Olen lukenut, että kosteus voi imeytyä tiileen, mutta sen pitäisi haihtua itsestään, eikä sen siksi pitäisi olla suurempi ongelma. Mutta kysymys on, pitääkö tämä täysin paikkansa.. voiko olla niin, että tiiletkin ovat kosteusvaurioituneet ja ne täytyy vaihtaa, jos näin on, onko tämä mahdollista tehdä?
Kiitollinen kaikista vastauksista.
Olemme katsomassa taloa, joka tarvitsee jonkin verran remonttia. Todennäköisesti se tarvitsee aika paljon salaojitusta kellarin ympärille. Mutta eniten huomiotani kiinnitti se, että osa tiilistä oli rikki, eli osa kivien pinnasta oli haljennut (pudonnut) rikki. Olen lukenut, että kosteus voi imeytyä tiileen, mutta sen pitäisi haihtua itsestään, eikä sen siksi pitäisi olla suurempi ongelma. Mutta kysymys on, pitääkö tämä täysin paikkansa.. voiko olla niin, että tiiletkin ovat kosteusvaurioituneet ja ne täytyy vaihtaa, jos näin on, onko tämä mahdollista tehdä?
Kiitollinen kaikista vastauksista.
Tiili imee ja luovuttaa nestettä. Se ei vaurioidu kosteudesta kuten esim. puu. Kuitenkin, jos siinä on paljon vettä ja lämpötila laskee liian alhaiseksi, se voi jäätyessään rikkoutua. Erityisesti huokoinen tiili voi saada jäätymisvaurioita. Nämä ovat yleensä enemmän esteettisiä kuin käytännöllisiä.
Okei, kiitos vastauksesta!
Se on porösttegel ja todennäköisesti tapahtui viime talvena, koska palat ovat yhä alhaalla.
Se oli kuitenkin hieman kannustavaa, voiko sahata pois ja vaihtaa vain osan tiiliverhouksesta (kysymys on 5 - 10 kivestä, jotka ovat jakautuneet noin 2 x 1 metriä).
Se on porösttegel ja todennäköisesti tapahtui viime talvena, koska palat ovat yhä alhaalla.
Se oli kuitenkin hieman kannustavaa, voiko sahata pois ja vaihtaa vain osan tiiliverhouksesta (kysymys on 5 - 10 kivestä, jotka ovat jakautuneet noin 2 x 1 metriä).
Usein syntyy tällainen tulos (frostsprängningar), kun tiiliseinästä tulee jostain syystä kylmempi ja harvoin saa mahdollisuuden kuivua.
1 Onko talo eristetty sisäpuolelta äskettäin? Jos vastaus on "kyllä", on suuri vaara, että vauriot jatkuvat.
2 Eikö se ole ollut lämmitetty talvella? Jos vastaus on "kyllä", on mahdollisuus että se loppuu, kun taloon tulee lämpöä.
Tutki tarkemmin mikä on syynä siihen, että julkisivu ei kestä kosteutta - se voi jatkaa murenemista ???
Onnea!
gaia
1 Onko talo eristetty sisäpuolelta äskettäin? Jos vastaus on "kyllä", on suuri vaara, että vauriot jatkuvat.
2 Eikö se ole ollut lämmitetty talvella? Jos vastaus on "kyllä", on mahdollisuus että se loppuu, kun taloon tulee lämpöä.
Tutki tarkemmin mikä on syynä siihen, että julkisivu ei kestä kosteutta - se voi jatkaa murenemista ???
Onnea!
gaia
Hei taas ja kiitos jälleen!
Luultavasti lämmitys on ollut pois päältä, koska siellä ei ole asunut kukaan vähään aikaan, eikä remonttia ole ainakaan tehty.
Aion luoda verkkosivun kuvilla, joten kaikki, jotka haluavat, voivat mielellään katsoa ja kommentoida!
Luultavasti lämmitys on ollut pois päältä, koska siellä ei ole asunut kukaan vähään aikaan, eikä remonttia ole ainakaan tehty.
Aion luoda verkkosivun kuvilla, joten kaikki, jotka haluavat, voivat mielellään katsoa ja kommentoida!
Uusi idea ja uusia pohdintoja.
Onko kukaan vaihtanut tiiliverhouksen puuhun joskus ja onko tämä jotain, mitä voi tehdä itse harrastelijana vai pitäisikö työhön palkata ammattilainen?
Ajatuksena olisi siinä tapauksessa vaihtaa julkisivu pitkiltä sivuilta ja antaa päätyjen säilyä tiilisenä.
Onko kukaan vaihtanut tiiliverhouksen puuhun joskus ja onko tämä jotain, mitä voi tehdä itse harrastelijana vai pitäisikö työhön palkata ammattilainen?
Ajatuksena olisi siinä tapauksessa vaihtaa julkisivu pitkiltä sivuilta ja antaa päätyjen säilyä tiilisenä.
En ole tehnyt sitä, mutta ajattelin vain vihjata sinulle, että samalla kun vaihdat, hankit itsellesi kunnollisen huoltotyön tulevaisuudessa. 
Hehe joo mutta siitä tulee hieno! ;D
Tässä on linkki, miltä vahingoittunut tiili näyttää:
http://www.angelfire.com/realm/smecken/Picture_001.jpg
Onko kellään mielipiteitä? ???
Tässä on linkki, miltä vahingoittunut tiili näyttää:
http://www.angelfire.com/realm/smecken/Picture_001.jpg
Onko kellään mielipiteitä? ???
En saa kuvaa näkyviin. (En voi varmaan auttaa sinua kuitenkaan, mutta olen niin utelias.)
Syy vahinkoihin löydetty...
Ränni portaiden yläpuolella on rikki... joten vesi ym. valuu alas portaille ja seinään sekä myös perustuksen vieressä... *huokaus*
Talo oli tyhjillään talvella eikä lämmitys ollut päällä, joten sen seurauksena tuli pakkasrapaumia. Seuraava kysymys onkin sitten, onko todennäköistä että tämä ratkeaa itsestään, kun ränni korjataan ja julkisivu ym. saavat kuivua?!
Ränni portaiden yläpuolella on rikki... joten vesi ym. valuu alas portaille ja seinään sekä myös perustuksen vieressä... *huokaus*
Talo oli tyhjillään talvella eikä lämmitys ollut päällä, joten sen seurauksena tuli pakkasrapaumia. Seuraava kysymys onkin sitten, onko todennäköistä että tämä ratkeaa itsestään, kun ränni korjataan ja julkisivu ym. saavat kuivua?!
Ei kuulosta uskomattomalta, että se riittää, jos muu julkisivu on hieno.
Tiilet eivät voi kosteusvaurioitua (vain pakkasvaurioitua), mutta puujulkisivu voi ;D. Uskon myös, että rännin korjaaminen ratkaisee ongelmasi.Macke202 sanoi:
Onko kyseessä oikea tiilitalo vai vain fusktegel? Kääriä massiiviset tiiliseinät puulla on väärin, minusta
gaia (i en putsat tegelhus)
Kiitos kaikista vastauksista!
Luovuimme siitä talosta kellarissa ja tiilen takana olevan kosteuden vuoksi. Välittäjä sai lisäksi tarjouksen pyyntihinnasta, joten se henkilö saa ryhtyä selvittelemään tätä asiaa.
Mutta kiitos paljon kaikista mielipiteistä ja vinkeistä, varmasti tulee esiin enemmän kohteita, joita voimme tuoda julkiseen tarkasteluun.
The search goes on!
Luovuimme siitä talosta kellarissa ja tiilen takana olevan kosteuden vuoksi. Välittäjä sai lisäksi tarjouksen pyyntihinnasta, joten se henkilö saa ryhtyä selvittelemään tätä asiaa.
Mutta kiitos paljon kaikista mielipiteistä ja vinkeistä, varmasti tulee esiin enemmän kohteita, joita voimme tuoda julkiseen tarkasteluun.
The search goes on!
Niin, "nuukuus pettää viisauden ..." Siinä on totuuden siemen.
Klikkaa tästä vastataksesi