Hei!
Kuten otsikossa lukee. Olen poistanut kattolevyt helpottaakseni sähkötyötä, ja nyt aion asentaa uuden sisäkaton (valmiiksi maalattuja levyjä, kuten huntonit). Koska säilytin seinälevyt purkaessani, minulla on nyt noin 1,2 mm rako kipsin ja harvarimarakenteen välillä. Uusi katto on muutamia millimetrejä paksumpi kuin tuo rako, joten sitä ei voi työntää siihen.

Miten teidän mielestänne minun tulisi toimia saadakseni mahdollisimman helposti siistin reunan seinää vasten? Pitäisikö minun leikata pois kipsinauha seinästä, asentaa katto ja sitten laittaa uusi kipsi, vai onko jotain helpompaa tapaa?
Olen myös miettinyt, että katon voisi asentaa mahdollisimman pienellä raolla ja sitten tiivistää sauma, mutta kun en aio maalata kattoa, eikö se ole vaihtoehto?

Miten te olisitte toimineet?

Kiitos etukäteen!

Viimeksi muokattu:
Kyllä, jos on kattolista, asia on melko helposti ratkaistu, vain laittaa katto paikoilleen ja peittää kattolistalla.. joten oletan, että et aio käyttää kattolistaa?

Riippuen työkalusarjastasi... voit sahata olemassa olevan kipsilevyn seinästä feinillä tai vastaavalla, käyttäen kattolevyn palaa ohjurina, jotta voit työntää kattolevyn kipsin yläpuolelle...

Sen jälkeen sauma... naamioi katto ja seinä, sauma.

Eikö sinun kattosi pitäisi ruuvata näkyvästi seinää pitkin? Niin olen ainakin tehnyt sen tyyppisellä katolla.

En voi nähdä, kuinka valmiista levyistä tehty katto voidaan asentaa ilman kattolistaa.

arnel sanoi:
Eivätkö kattosi levyt pitäisi ruuvata näkyvästi seinän suuntaisesti? Näin olen ainakin tehnyt sellaisella kattotyypillä.

En voi nähdä, miten valmiista levyistä valmistettua kattoa voidaan asentaa ilman kattolistoja.
Se onkin vähän ongelma... En ole kovin ihastunut kattolistoihin, mutta ehkä ne helpottavat asiaa. Ajatuksena oli antaa levyn levätä kipsiseinillä (ja sahata seinät multimaskiinilla tarkalleen oikeaan korkeuteen) ja ruuvata kunnolla jäljellä olevilla kolmella sivulla, mutta ongelmia saattaa ilmetä viimeisellä rivillä... Silloin minun pitäisi poistaa vähän kipsiä, jotta saan ensiksi katon paikoilleen.

Vai onko liian raskasta kipsille kantaa osa katon painosta?

Viimeksi muokattu:
Jos aiot asentaa Huntonit-levyn, sinun täytyy luultavasti purkaa ainakin yksi kipsiseinä, muuten et koskaan saa asennettua viimeistä riviä.

Stefan N sanoi:
Jos aiot asentaa Huntonitia, sinun on luultavasti poistettava vähintään yksi kipsiseinä, muuten et saa koskaan viimeistä riviä paikoilleen.
Ajatukseni oli, että siinä tapauksessa poistaisin vain kaistaleen (30 cm?) ylhäältä katon vierestä, jotta voin nostaa viimeisen rivin paikoilleen, ja sitten asentaisin uuden kipsin ja tasoittaisin. Kattolista säästää kiistatta työtä, aloin miettiä, onko se sen arvoista?

Onko kellään arvausta siitä, kestääkö kipsilevyjen paino? Aion siis kiinnittää ruuveilla vain kolmelle sivulle (kulmissa se kiinnitetään vain kahdelle sivulle), ja viimeinen sivu lepää kipsilevyn ja katon välisessä raossa.

peterlarsen sanoi:
Onko kenelläkään arvausta siitä, kestävätkö kipsilevyt levyjen painon? Aion siis vain ruuvata kolmelle muulle sivulle (kulmissa ruuvataan vain kahdelle sivulle) ja viimeinen sivu lepää kipsin ja katon välisessä raossa.
Ei pitäisi olla ongelmia....

Olemme syksyn aikana asentaneet uuden levykuulakaton keittiöön, eteiseen ja olohuoneeseen juuri sillä tavalla kuin tässä käsitellään.
Vanha kipsikattoamme oli kohdeltu niin huonosti, ettei sen palauttamista pidetty mahdollisena kohtuullisella vaivalla. Seinät olivat OK kunnossa, joten emme olleet kiinnostuneita laittamaan energiaa niiden uudelleenkipsaamiseen. Kattolistat eivät ole sallittuja kodissamme, joten tämä piti ratkaista jollain tavalla.

Teimme juuri kuten jo mainittiin ja sahasimme kipsin mallin mukaan. Malli tehtiin hieman ohuemmaksi kuin kattolaatta, jotta malli + sahanterän paksuus olisi sama paksuus kuin kattolaatan. Laatat työnnettiin sitten saumaan, joka oli tehty, ja ruuvattiin kiinni sinne, mihin pääsi käsiksi. Jos ruuvaa ponttiin lähelle reunaa, kuormitus kipsiin ei ole suuri, joten sen ei tulisi olla ongelma.
Ongelmia syntyy, kun päästään huoneen loppuun. Täällä levy sahattiin niin, että se oli millimetrin kapeampi kuin pontin reunimmaisen ulkonevan reunan ja kipsin alla olevan tukipuun välinen etäisyys. Silloin oli mahdollista työntää levy, hieman kallistettuna, kipsin yläpuolelle niin pitkälle, että sen sai pontin ohi. Sitten käytettiin joitakin kipsiin otettuja pieniä reikiä, jotta pienellä sorkkaraudalla voitiin vääntää levy takaisin niin, että pontti meni yhteen. Myös täällä ruuvattiin mahdollisimman lähelle seinää ponttiin siten, että hyvin vähän voimaa kohdistuu kipsiin. Ainoa pala, jota ei voitu ratkaista tällä tavalla, oli viimeinen kulma. Täällä piti poistaa hieman isompi palanen kipsiä, jotta sai viimeisen palan paikalleen. Pienet reiät sitten kitattiin umpeen, tietenkin teipillä katon päällä. Jäljelle jäänyt ohut rako (0,5-1 mm) peitettiin pehmeällä tiivistemassalla.

En aio yrittää huijata ketään uskomaan, että tämä on yksinkertaisin tapa asentaa katto. Se on myös vastoin valmistajan asennusohjetta (melamiini voi vaurioitua, jos se on puristuksessa ja katon koko vaihtelee kosteuden muutosten myötä). Mutta sen voi tehdä, ja meistä se oli ylimääräisen työn arvoista, jotta voimme välttää kattolistat ja en ole erityisen huolissani melamiinista.

Joissakin paikoissa kuten kulmissa laitoimme myös hieman liimaa (pl400) pitämään levy paikallaan ja vähentämään kuormitusta kipsiin.

Laitan muutamia kuvia, miltä se näyttää sen jälkeen, kun reiät on kitattu umpeen, sauma tiivistetty ja tapetit laitettu. (ei huippulaatua kuvissa, mutta niiden pitäisi toimia näyttämään lopputuloksen).
Valitettavasti minulla ei ole kuvia työn ollessa käynnissä, joten joudutte tyytymään kuvaan johtamisesta. Ymmärrän, jos se ei ole aivan selkeä, mutta yritän mielelläni selventää, jos jokin oli käsittämätöntä.

Uusi skivtak asennettuna ilman listasokkeloita, seinän ja katon välinen sauma siististi täytetty ja tapetoitu.

Kulman näkymä huoneesta, jossa on valkoiset seinät ja kattolevyt. Seinän ja katon liitoskohta ilman katon listoja on näkyvissä.

Miten oikeastaan kävi TS:lle. Tuliko uutta kattoa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.