Hei!

Aion remontoida ensimmäisen huoneen talossamme 30-luvulta. Huone on aika pieni ja sijaitsee yläkerrassa, joten se tuntuu hyvältä ensimmäiseltä projektilta.

Haluan tehdä kaiken niin hyvin kuin mahdollista kohtuullisissa puitteissa. Esimerkiksi haluan sähköjohdot piiloon seinään. Sileät seinät ja tukevat seinät.

Seinät koostuvat puolittain irtonaisesta masoniitista jonkinlaisen lauta-seinän päällä. Joillakin paikoilla, erityisesti ulkoseinillä, ne tuntuvat hieman sienimäisiltä.

Lattia koostuu laudoista, jotka ovat hieman huojuvat joissakin kohdissa.

Onko kenelläkään hyviä lukuvinkkejä tai konkreettista työjärjestystä? Esimerkiksi kuinka paljon minun pitäisi purkaa?

Kiitos etukäteen!

Sisäseiniltä pitäisi pystyä repimään alas masoniitti ja ruuvaamaan kipsilevyt. Ja ennen kipsilevyjen asettamista voit tehdä uria sähköille. Voivatko ulkoseinät olla rapatut?

Itse ruuvasin ja liimasin lattialastulevyn narisevan lautalattian päälle, jonka päälle laitoin sitten laminaatin. On vakaa ja hieno tänään. En kuitenkaan tiedä, onko se "tavallista" tehdä niin.

Ne "svampiga" seinät voivat mahdollisesti olla Treetex = huokoinen puukuitulevy, jolla on tietty eristävä vaikutus.

Sienenkaltaiset seinät ovat 15 mm tretex ja niiden takana on sileä hieno lauta-seinä.

Toisilla seinillä on jonkinlainen pahvi lankkuseinän päällä.

Kuinka asennan sähköt tasaseiniin?

Voinko porata reiän ylhäältä ja yrittää kalastaa vp-putken alas lattialistassa olevaan rasiaan? Vai täytyykö minun purkaa koko lautaosa, asentaa vp-putket ja sitten naulata laudat takaisin?

Viimeksi muokattu:
Pahimmassa tapauksessa lankkuseinäsi voi olla kantava, jos kyseessä ovat ulkoseinät.
Meidän "lankkumme" ovat 5 cm paksuja. Varmuuden vuoksi ne ovat myös uritetut ja viistosti naulatut. Silloin pitää porata, hakata ja jyrsiä, jos uskaltaa, ja toivoa, että välttää naulat.

Jos sinulla on "tavallinen" lankkuseinä, helpointa lienee poistaa lauta sieltä missä sähköjohdot kulkevat.

Jos et pelkää menettää hieman tilaa, ehkä yksi vaihtoehto olisi jättää kolme-tex paikalleen, jyrsiä sähköjohdot siihen ja sitten asettaa kipsilevy päälle.

Meidän 30-luvun talossamme (jaja, se oli 1927) kantavat laudat olivat ulkoseinänä, sisäseinänä olivat horisontaaliset "fulbitar"-laudat. Sen päälle laitettiin puukuitulevy jne. Nyt otin kaiken pois, kunnes jäljellä oli puhdasta puuta. Sähköjohtojen upottamiseksi käytin sirkkelillä tiettyyn syvyyteen, mikä sujui melko nopeasti ja sujuvasti. Sähkölaatikoiden kohdalla täytyi veistää hieman lisää taltalla. Sen jälkeen kaikki peitettiin kipsilevyllä.

Meidän lattiamme narisee myös jonkin verran, mutta en ole jaksanut välittää. Mietin, voisiko upottaa muutaman ylimääräisen ruuvin pontteihin, mutta se ei koskaan toteutunut.

Remontoi varovasti, onhan teillä kuitenkin vanha talo eikä uudisrakennus...

Ulkoseinäni ovat pystysuoria karkeita kavereita, joten ne ovat varmaankin kantavia. Ehkäpä niissä voisi käyttää käsisirkkeliä? Tarvitseeko tällainen toimenpide vahvistusta.

Sisäseinät ovat 2 cm vaakatasossa 10 cm etäisyydellä seuraavasta seinästä. Tässä aion kokeilla ideaani ja yrittää pujottaa putket/letkut lankkujen taakse.

Onko olemassa vähimmäissyvyys jota vp-putken on oltava?

Leikkaa urat putkille Tretexiin esimerkiksi tiikerisahalla ja kipsaa päälle on kätevä ratkaisu.

Tretex on jo poistettu ja aion kiinnittää kipsilevyt suoraan paksuihin lautoihin. Syynä on puhtaasti esteettisyys. Se olisi tullut liian paksuksi tretexillä ja kipsillä ikkunoiden ja ovien ympärillä.

Nyt kun olen poistanut tretexin, huomaan että eristys ei ole parasta ulkoseinissä. Ja koska siellä on kantavia, hyvin rakenteellisia lautoja pontilla, mietin miten minun pitäisi edetä ulkoseinien eristämisessä. En voi poistaa lautoja ja eristää, koska silloin tuuli pääsisi sisään.

Ehdotuksia?

Toisessa osassa taloamme (jota en ole itse remontoinut) edellinen omistaja rakensi 45x45 ja eristi. Lisäksi hän asensi sähkön. Mutta se vaatii vähän ylimääräistä työtä kaikkien ikkunoiden ym. ympärillä. Lisäksi vanhoja taloja pitää eristää varovasti.

Mitä tulee vp-putkiin, omani ovat suoraan kipsilevyn alla. En usko, että on olemassa mitään vähimmäissyvyyttä, johon niiden on oltava asennettuina.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.