Olen sahaamassa paikkoja kohdevaloille yläkaapin alalistoitukseen.

Se jumiutuu melko paljon, ja ensimmäisen reiän sahaaminen kesti hyvän tovin, ja nyt toisen kohdalla ruuvinväännin on melkein palamassa rikki, eikä mitään tapahdu.

Pitäisikö käyttää erityistä reikäsahaa? eikö "tavallinen" puulle sovellu?

/N

Ei yleensä ole ongelmia oikean reikäsahan kanssa, mutta tällaiset halvat sarjat eivät yleensä ole kovin hyviä.
Usein vaihtuva rei'ityssaha, ei kovin kestävä.

Käytä porakonetta sen sijaan, että käyttäisit skruvdragare.

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
on vain yksi ruuvinväännin valittavana valitettavasti. Olen aiemmin sahannut kipsiä reikäsahalla ja se sujui kuin rasvattu, mutta nyt onkin ihan eri juttu. Ostin reikäsahan tosin julasta.. joten oletan, että se on sama vanha juttu, että saa mitä maksaa.

Punainen reikäsaha, joka on ostettu Jula-kaupasta.

Ehkä ei ole sahasta kiinni. Tarvitset kunnon porakoneen, jossa on korkeampi vääntömomentti/kierrosluku/teho. Tai pistosaha ja pyöristetty rasp.

Mikael_L
Nyfniken sanoi:
Se ei ole saha, joka on ongelma. Tarvitset oikean porakoneen, jossa on korkeampi vääntömomentti/kierrosluku/teho. Tai pistosahan ja pyöristetyn raspin.
Mieluiten matalakierroksinen (matalakierroksinen ja vahva) tai kaksivaihteinen matalalla vaihteella.

Minulla on myös ruuvinvääntimessäni todella heikko teho suurilla reikäsahoilla. Mutta tuolla kaksivaihteisella vihreällä Bosch 230V-koneella se toimii kuin rasvattu.

Mutta muuten menee joka tapauksessa paremmin, jos viet hitaasti ja varmalla otteella sekä "hujautat ympäriinsä" koneella niin, että reiästä tulee hieman suurempi. (reiän sivut eivät vastusta niin paljon reikäsahaa)

Viimeksi muokattu:
saattaa ehkä yrittää pistosahalla ja raspilla silloin :) kiitos vinkistä

Mikael_L sanoi:
Mielellään alhaisella vaihteella (pieni kierrosluku ja vahva) tai kaksivaihteinen matalalla vaihteella.

Minun porakoneellani on myös erittäin huono voima suurten reikäsahojen kanssa. Mutta sillä kaksivaihteisella vihreällä Bosch 230V-koneella se menee kuin rasvattu.

Muuten sujuu paremmin, jos syötät hitaasti ja varovaisesti sekä "heilutat hieman" konetta niin reikä kasvaa hieman suuremmaksi. (reiän reunat eivät silloin hidasta reikäsahaa niin paljon)
hyvä vinkki sekin!

luulin että minun Hilti porakoneeni oli hyvä mutta tämä on ensimmäinen kerta kun kohtaan ongelmia

ByggNiclas sanoi:
hyvä vinkki sekin! luulin että minun Hilti ruuvinväännin oli hyvä mutta tässä on ensimmäinen kerta kun kohtaan ongelmia
Kun lukee foorumia, joskus saa vaikutelman, että on melkein kiellettyä omistaa iskuporakone, koska poravasara on ylivoimainen kaikkeen muuhun nähden. Tässä on erinomainen esimerkki, jossa iskuria ilman voi hyötyä, uskon että saat enemmän hyötyä ostamalla halvan porakoneen kuin käyttämällä ruuvinväännintä. Tyyliin http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964

Ihan vain pieni ajatus; et ole sattumalta laittanut peruutusvaihdetta? :)

Tyhmä ajatus, se ei ole täynnä aiempia reikiä, tai että olet ajanut naula/ruuvi aiemmin, koska oikea saha toimii erinomaisesti moniin reikiin niin kauan kuin ei leikata kovaa materiaalia, joka tylsyttää sahan. Ruuvinväännin, joka toimii hyvin paksumpien ruuvien kanssa, pystyy helposti poraamaan hyllylevyn tai vastaavan läpi.

Peitelevyt ovat varmaan MDF:ää, siitä syntyy hienoa pölyä, joka helposti pakkautuu reikäsahan hampaisiin. Poraa, kallista ja kierrä reikäsahaa kuten Mikael_L kirjoittaa, ota se pois silloin tällöin ja kopauta ehkä veitsen varrella saadaksesi kaikki purut pois reikäsahan hampaista. Jatka eteenpäin. Minulla on sama reikäsahamalli, mutta ei JULA:n, ja koen, että se tukkeutuu melko usein MDF:ssä.

Se järjestyi. Mutta kuten yllä ehdotettiin, täytyy hieman liikuttaa reikäsahaa ja puhdistaa välillä, koska mdf kuristui melko paljon. Ajan myötä huomaa työkalujensa rajoitteet ja uusien tarpeen.

Kokeilin myös ensimmäistä kertaa jyrää sähkövedon urittamiseen. Ajatella, kuinka kiehtovia uudet laitteet voivatkaan olla.. :)

ByggNiclas sanoi:
Se hoitui. Mutta kuten ehdotettiin yllä, pitää hiukan liikuttaa reikäporanterää ja puhdistaa välillä, koska mdf keräsi paljon purua. Ajan myötä huomaa työkalujensa rajoitukset ja uusien tarpeen.

Kokeilin myös jyrsinkonetta ensimmäistä kertaa tehdäkseni uran sähköjohdoille. On hienoa, miten uudet vehkeet voivat olla niin kiehtovia.. :)
Aiemmin käytin myös jyrsinkonetta kaapeleille, mutta olen nyt huomannut, että kaksi leikkuuta upotussahalla ja kiskolla tekevät riittävän leveän uran useimmille kaapeleille - Nopeampi ja kätevämpi! ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.