Viimeisen upean idean jälkeen nousi kysymys mieleeni: miten ihmeessä saa reiän graniittilevyyn?

Se on noin 2 cm paksu kiillotettu graniittilevy, johon haluaisin tehdä noin 60 mm kokoisen reiän. Minulla on porasarja laatoille/betonille, mutta onko se riittävä? Miten käytännössä toimitaan? Vesijäähdytys? Onnistuuko edes käsiin sopivilla laitteilla, vai tarvitaanko pylväspora?

Tämä on melko vaatimaton projekti, joten jos projektisuunnittelu vie pitkälle, jätän sen varmaankin sivuun. Voin "uhrata" yhden reikäjyrsinkoneistani tähän, jos on riski, että se tulee käyttökelvottomaksi sen jälkeen.

D
En tiedä onko tästä apua, mutta pari vuotta sitten laatoitin lattian mustalla graniitilla eteisessä vanhassa asunnossa. Minulla oli ongelmia saada ne reunat leikattua. Ratkaisin sen käyttämällä kulmahiomakonetta ja timanttilaikkaa. Lattia oli melko paksu, luulisin että noin 1-1,5 cm.

Amatööriarvaukseni mukaan se pitäisi olla mahdollista, kyse on enemmän siitä, miten se tehdään siististi. Jos on joku kone, jossa on lista tai mikä sen nimi nyt onkaan, niin että siitä tulee suora hyvälla laikkaalla, luulisin että se voi toimia. Kysymys on, voiko sellaisen vuokrata.

Mutta kuten sanottu, tämä on vain puhdas arvaukseni, lattia josta minulla on kokemusta, ei ole kivisestä työtasosta. Toisaalta, jos et ole vielä miettinyt sitä, niin palan jonka leikkaat, voi painaa aika paljon. Kannattaa miettiä, miten sen osan saa liikutettua niin, ettei se mene rikki tai satuta ketään. Ehkä kannattaa myös kokeilla pienellä palalla, ettei ymmärrä väärin, mitä arvelisin olevan melko kallis työtaso.

Unohdin mainita, että osa kivilaattoista halkesi, vaikka ei ollut erityisen varovainen, kun oli melko paljon ylimääräisiä laattoja. Toivottavasti joku muu voi antaa hyvän vinkin ja apua.

Viimeksi muokattu:
En voi väittää tietäväni. Mutta veikkaan, että tarvitset timanttikärkisen reikäsahan. Se, joka sinulla on laattoja varten, leikkaa todennäköisesti kovametallilla, ja en usko, että se toimii puhtaaseen kiveen, ainakaan kohtuullisessa ajassa.

Esimerkiksi Jula myy sellaisia kohtuulliseen hintaan.

Se on paljon helpompaa kuin luulet. Olen tehnyt 100mm reiän graniitista tehtyyn kiveen. Käytin Julan sinisiä reikäsahoja timanttiterillä. Muistaakseni käytimme pylväsporakonetta tähän, mutta se onnistuu varmasti myös vapaalla kädellä.

Jos haluat täydellisen reunan, joka on näkyvissä, saatat joutua miettimään uudelleen, mutta reikä syntyi ilman suurempia lohkeamia.

IMG_3126.jpg

Jos sinulla on kärsivällisyyttä odottaa, Ebaysta löytyy erittäin halpoja timanttiporanteriä Kiinasta, olen tilannut ja kokeillut hyviä tuloksia saavuttaen, käytin tavallista akkuporakonetta ja minulla oli reikäsahattu lankku mallina kiven päällä. Vesijäähdytys on välttämätöntä, mutta riittää, että itse leikkuupää käy vesivadissa, käytin tavallista kukkaruiskua ja pyyhettä vallihautana ympärillä.

Reikä kulmahiomakoneeseen toimii luultavasti hyvin, reunojen kanssa pärjää yleensä, mutta on oltava tarkkana pitämään saha suorassa, koska se tarttuu helposti, kun se on niin paksu.

Predator on nimeltään kgcverktyg.se

Pylväsporakoneessa käytimme matalaa kierroslukua välttääksemme veden roiskumisen, toimi hienosti.

Keexet Keexet sanoi:
Kun viimeisin neronleimaus hauskaan ideaan pulpahti päähäni, heräsi kysymys kuinka ihmeessä saadaan reikä graniittilevyyn?

Se on noin 2 cm paksu kiillotettu graniittilevy johon haluaisin noin 60 mm kokoisen reiän. Minulla on laattabetoninrei'ityssarja, mutta kelpaisiko se? Miten edetään käytännössä? Vesijäähdytys? Onko se edes mahdollista käsikäyttöisellä laitteistolla, vai tarvitaanko pylväsporakone?

Tämä on melko vaatimaton projekti, joten jos se menee pitkälle suunnittelussa, lykkään sen varmaan myöhemmäksi. Voin "uhrata" yhden reikäsahoistani tähän, jos on riski, että se muuttuu käyttökelvottomaksi sen jälkeen.
Minä tein 60 mm reiän 7 cm paksuun kiillegneissilevyyn. Käytin jotain halpaa jouluttajaa ja se sujui hyvin, huolehdi vain veden kaatamisesta teräkselle sen viilentämiseksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.