Oki vanhempieni talon räystäällä paneeli on harjanteen kohdalla noin 15 cm sisäänpäin rappauksesta, ja siinä on tyyppiä sokkelipelti, vaikuttaa oudolta ratkaisulta? Vai onko se helpompaa muurata harjaseinä silloin?
Pitäisikö minun muurata kaikki seinät ja myös sisäseinät ennen kuin laitan katon ja kattoristikkot mielestäsi? Laitanko myös sisäseinien päälle "hammarband" saadakseni vakavamman rakenteen..?
Ihmisten tulisi ajatella taloa kuten vaatteitaan sateisella säällä. Ylemmät kerrokset tulisi sijaita alempien kerrosten ulkopuolella. Paneelin vetäminen 15 cm sisäänpäin voi näyttää hienolta, mutta se ei ole teknisesti hyvä ratkaisu. Hallandissa sataa välillä kaikista suunnista.
On tietysti helpointa muurata kaikki ensin ennen kuin katto asennetaan. Hammarband myös sisäseinillä ei ole väärin.
Okei harjapuu ulkoseinässä, eikö olisi helpompaa tehdä se koko seinän paksuudella, noin 20 cm, jotta voi naulata peitelistat suoraan harjapuuhun ulkopuolella?
Tarvitaanko huopapaperia harjapuun alle?
Varmaankin tulee pultit u-lohkoihin. Onko sinulla jotain vinkkiä työjärjestykseksi, jotta saisi helpoiten pultit sopimaan reikiin harjapuussa?
Ensiksi valetaan pultit ja annetaan kuivua, olettaisin? Vai sovitetaan harjapuu pulttien kanssa, kun betoni on märkää?
Ei ole väärin, että kattopalkki ja rappaus ovat samalla tasolla. Ei ole järkeä tehdä kattopalkista liian leveää, sillä siitä tulee vain hankalaa. 95 mm riittää. "Tarvitaanko aluskattolevy kattopalkin alle?" Vastaus on kyllä. Hyvä menetelmä kiinnikkeiden valamiseen on ensin kiinnittää ne siihen puuhun, johon kiinnikkeet kiinnittyvät, sitten täyttää betonilla ja painaa kiinnikkeet puun kanssa alas. Sinun on kuitenkin jätettävä hieman ilmaa puun ja betonin väliin betonin kovettumisen ajaksi. Sen jälkeen irrotat pultit, poistat kattopalkin, laitat aluskattolevyn ja ruuvaat kattopalkin takaisin kiinni.
Nyt alkaa rakentaminen ja pohdin, kuinka helpoiten tasoitan sisäseinät suoriksi. Minulla on Finjan tuotteita kotona.
Putsbruk KC Fin. Eikö sisätiloissa käytetä vedonpoistolistoja, vai miten helpoiten tehdään?
Olen lukenut jonkin verran. Eli ei käytetä minkäänlaisia puulistoja sisätiloissa ohuen rappauskerroksen alla. Onko parasta pohjustaa A-laadun laastilla myös sisätiloissa? Pitäisi maalata silikaattimaalilla joissakin kohdissa ja laatoittaa joissakin kohdissa.
En todellakaan ole asiantuntija, kun on kysymyksiä näin yksityiskohtaisella tasolla kipsauksesta. Muutamat rakennusalan alueet ovat muutenkin yhtä monimutkaisia kuin kipsaus. Uskon kuitenkin, että voi olla hyvä idea pohjustaa ohuella sementtirikkaalla laastilla ennen kalkkisementtilaastin levittämistä. On selvää, että höylättyjä listoja voidaan käyttää apuna oikean laastin paksuuden saamiseksi. Onhan helppoa kiinnittää lista lecasteneen naulatulpan avulla ja sitten siirtää sitä. Suurten pintojen kipsaaminen niin, että se näyttää hyvältä, on kuitenkin ammattilaisen työtä.
Nyt ne näyttävät tältä. Ajattelin rakentaa räystään aluspaneelilla.
Täytyykö minun silti olla lankut tai tukirakenteet kattotuolien välillä vai tarvitaanko niitä, kun minulla on lankut alapuolelta, jotka peittävät räystään?
Se riippuu vähän siitä, miten kattorakenteen eristys tehdään. Normaalisti, kun on ilmastoitu räystäs, peität räystäslaatikon alapuolelta paneelilaudoilla, jotka naulataan noin 1 cm rako laudojen väliin jättäen. Sitten asennat hyönteisverkon yläpuolelle. On olemassa kolme tyyppiä verkkoja: ruostumaton, alumiini ja muovi. Ruostumaton on tosi kallis, muoviverkot hiiret syövät, joten valitsisin alumiinin.
Eristyksen ei tulisi mennä julkisivun ulkopuolelle. Miten eristys rajataan, riippuu siitä, minkä tyyppistä eristettä aiot käyttää. Selluloosakuidut, joita suosittelen, vaativat ehdottomasti jonkinlaisen levyn reunaan.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.