6 462 lukukertaa ·
23 vastausta
6k lukukertaa
23 vastausta
Raudoitus, liittopelti, k-piirustus
Aion rakentaa ja pian alkaa peruslaatan valaminen ja sen jälkeen tulevat LECA-seinät. Kolmas vaihe on betonilaatasto. Haluaisin ymmärtää, mitä rakennesuunnittelija tarkoittaa, mieluiten viikonlopun aikana 
Liittopellit alapinnalle ja työnnetään sisään UPE180-palkin alaosaan. Tämä, koska minulla on ikkunakaaria koko matkalta kattoon asti. Liittopelti ankkuroidaan 10 mm taivutetuilla raudoitusraudalla alas U-kiviin ja valetaan kiinni hienobetonilla.
Yläpinnan raudoitus 6150 on noin 20-30 mm syvyydessä 180 mm laatassa? Ne ovat distansseilla... Laitetaanko lattialämmitysputket 6150:n päälle vai ripustetaanko ne alapuolelle verkon alle? Olen nähnyt erilaisia kuvia...
En ymmärrä, mitä tarkoittavat ne 2 kpl 10 mm rautaa, jotka kulkevat poikittain laataston suuntaan sekä pitkin laataston suuntaa. 2 kpl 10 mm per lohko lukee. Onko tämä jonkinlaista jakoraudoitusta? Laitetaanko tämä vapaasti suoraan liittopellille ja vain sidotaan kiinni? Miksi ei käytetä esimerkiksi 8150 raudoitusta?
Olen tosi eksyksissä raudoitusviidakossa, koska kuvia tai hyviä kuvauksia ei ole paljoa
Ystävällisin terveisin, Joakim
Liittopellit alapinnalle ja työnnetään sisään UPE180-palkin alaosaan. Tämä, koska minulla on ikkunakaaria koko matkalta kattoon asti. Liittopelti ankkuroidaan 10 mm taivutetuilla raudoitusraudalla alas U-kiviin ja valetaan kiinni hienobetonilla.
Yläpinnan raudoitus 6150 on noin 20-30 mm syvyydessä 180 mm laatassa? Ne ovat distansseilla... Laitetaanko lattialämmitysputket 6150:n päälle vai ripustetaanko ne alapuolelle verkon alle? Olen nähnyt erilaisia kuvia...
En ymmärrä, mitä tarkoittavat ne 2 kpl 10 mm rautaa, jotka kulkevat poikittain laataston suuntaan sekä pitkin laataston suuntaa. 2 kpl 10 mm per lohko lukee. Onko tämä jonkinlaista jakoraudoitusta? Laitetaanko tämä vapaasti suoraan liittopellille ja vain sidotaan kiinni? Miksi ei käytetä esimerkiksi 8150 raudoitusta?
Olen tosi eksyksissä raudoitusviidakossa, koska kuvia tai hyviä kuvauksia ei ole paljoa
Kuten minä sen tulkitsen, 10 mm on sekä pituus- että poikittaisessa suunnassa, eli "verkko"? Oletan, että naijalanka risteyksissä? Miksi ei sitten oikeaa verkkoa? Missaanko jotain?Matti_75 sanoi:
Voiko muuten raudoittaa liikaa? Niin että betoni halkeaa helpommin tai vastaavaa?
Terveisin Joakim
Matti_75 sanoi:
Hmm anteeksi tyhmät kysymykset, mutta:Matti_75 sanoi:
1. Vihreä viiva näyttää levyn pituussuunnan.
2. Punainen viiva tarkoittaa 2*10 mm lohkoa kohti, mutta on siis samassa pituussuunnassa kuin levy. Jos nämä asetettaisiin koko alueelle, nämä raudat osuisivat joko laaksoon tai aallon huipulle.
3. Keltainen viiva sama kuin nro 2.
4. Sininen ja violetti ovat levyjen poikki ja tässä ymmärrän vahvistuksen niin, että jäykkyys levyjen välillä kasvaa kun vahvistus asetetaan suoraan levyn "aallonhuipuille".
Tunnen itseni todella hitaaksi juuri nyt, mutta haluan ymmärtää tulevaisuutta varten
Terv. Joakim
JoakimSwe sanoi:Hmm ursäkta dumma frågor, men:
1. Vihreä viiva näyttää onko levyn pituussuunta. Ei tämä näyttää alapuolisen raudoituksen suuntauksen.
2. Punaisessa viivassa lukee 2*10 mm per block, mutta on siis samassa pituussuunnassa kuin levy. Jos nämä asetettaisiin koko alueelle, nämä tangot päätyisivät joko laaksoon tai aallonharjalle. Nämä ovat ankkuritangot, jotka menevät seinälohkoihin, 2 kpl tankoa per seinälohko. Näyttävät b-tangoilta (90* kulmaan taivutetut tangot.)
3. Keltainen viiva sama kuin nro 2. Ei, tämä on alapuolinen raudoitus.
4. Sininen ja violetti vaakasuunnassa levyjen poikki ja tässä ymmärrän raudoituksen, jolloin saadaan jäykkyyttä levyjen välille, kun raudoitus voidaan asettaa suoraan levyn "aallonharjojen" päälle. Violetti ja punainen ovat numero 2.
Sininen näyttää alapuolisen raudoituksen sijoitusetäisyyden, eli koko talon pituuden.
Tuntuu todella hidasälyiseltä tällä hetkellä, mutta haluaisin ymmärtää tulevaisuuden varalle
Näyttää siltä, että täällä on joitakin väärinkäsityksiä. Se, mikä on merkitty vihreällä, on päävahvistuksen suunta. Se ei vaikuta lainkaan UK:hon, koska se on vain oikeaan suuntaan, vaan ainoastaan ÖK:hon.
Lähden periaatteesta "Alin alareunassa ja ylin yläreunassa".
Sitten on UK piirustuksessa piirretty yläreunan vahvistuksena, joten sitä ihmettelee, kuka kumma on tämän piirtänyt.
Lähden periaatteesta "Alin alareunassa ja ylin yläreunassa".
Sitten on UK piirustuksessa piirretty yläreunan vahvistuksena, joten sitä ihmettelee, kuka kumma on tämän piirtänyt.
Nyt se on vielä hämmentävämpää, mutta soitan suunnittelijalle maanantaina. Olisi mukavaa ymmärtää periaate, mutta se ei näytä tapahtuvan.C C.Lundin sanoi:Tämä näyttää johtavan joihinkin väärinkäsityksiin täällä. Vihreällä merkitty on päävahvistuksen suunta. Ei vaikuta lainkaan UK:hon, koska se vain sijaitsee oikeaan suuntaan, vaan vain ÖK:hon.
Lähtee periaatteesta "Alin alareunassa ja ylin yläreunassa".
Sitten UK on piirustuksessa piirretty yläreunan vahvistuksena, joten sitä ihmettelee, mitä henkilö tätä on piirtänyt.
Vihreä nuoli näyttää, kuinka levyt kulkevat (oikealta vasemmalle eli), joten en ymmärtänyt, miksi vahvistuksen pitäisi kulkea niiden suuntaisesti. Mutta mutta.
Piirustuksessa on parantamisen varaa selkeyden suhteen. 2 kpl harjateräksiä per lohko on piirretty B-koukuiksi, jotka menevät Lecaseinään, mutta teksti on kirjoitettu väärin. Sen pitäisi olla merkitty 2ø10 -B.
Pitäisikö laatan olla vain 180 mm? Vai onko se combilevyn lisäksi alhaalla? 180 on joka tapauksessa aivan liian ohut 6,5 m jänneväliin.
Pitäisikö laatan olla vain 180 mm? Vai onko se combilevyn lisäksi alhaalla? 180 on joka tapauksessa aivan liian ohut 6,5 m jänneväliin.
Hmm, vapaa jännite on 5,926 m (lecaväggarna kokonaisleveys on 0,6 m). PEVA45 ja 180 mm selviytyy 6 m?W witten sanoi:Piirustus olisi voinut olla selkeämpi. 2 kpl raudoitustankoja per lohko on piirretty B-silmukoina, jotka menevät alas Lecaväggan, mutta teksti on kirjoitettu väärin. Pitäisi lukea 2ø10 -B.
Pitäisikö levyn olla vain 180 mm? Vai onko se combiplåten lisäksi pohjassa? 180 mm on joka tapauksessa aivan liian ohut 6,5 m jännitteelle.
Sitten on tämä mysteeri UK:sta, jota en koskaan näytä ymmärtävän. Onko jossain kuvaa?
Terveisin Jocke
Katselen myös Plannjan Combideckia, joka kestää 5,9 m ilman UK:ta sekä C25/30:llä.W witten sanoi:
Saan C35/C45.
Mutta kuitenkin on sekaannusta UK:n kanssa, jota en ymmärrä, joten minun on otettava yhteyttä suunnittelijaan ja pyydettävä häntä selventämään.
Jos se on kuten verkko UK:ssa, ymmärrän. Jos sen pitäisi olla suoraan levyllä ja sidottu ristikoihin, ymmärrän. Jos se on CC300, ymmärrän. Muuten olen hämmentynyt. Mutta miksi käyttää raudoitustankoja, kun verkko voisi toimia kysymys pysyy, jos UK:n raudoituksessa on sekä pitkittäisiä että poikittaisia tankoja...
JoakimSwe sanoi:Tarkastelen myös Plannjan Combideckiä, joka selviytyy 5,9 m ilman UK sekä C25/30.
Saan C35/C45.
Mutta silti UK:n kanssa on pyöritystä, jota en ymmärrä, joten minun on otettava yhteyttä suunnittelijaan ja pyydettävä häntä selventämään.
Jos se on kuin verkko UK:ssa, ymmärrän. Jos sen pitää olla suoraan levyä vasten ja sidottu ristiin, ymmärrän. Jos se on CC300, ymmärrän. Muuten olen sekaisin. Mutta miksi käyttää raudoitustankoa, kun verkko voisi toimia, jää kysymykseksi, jos UK-raudoituksessa on sekä pituus- että poikittaissuuntaisia tankoja...
Tässä on miten uskon UK:n näyttävän, 10 mm riippuen jokaisessa laaksossa levyllä (eli pituussuunnassa, vihreä, punainen ja keltainen) mutta vain 1 kpl jokaisessa laaksossa/1 kpl/300 mm. Sitten kantamaan näitä tulee lisäksi 10 mm suoraan levylle 300 mm siniseen ja violettiin suuntaan. Eli verkon kaltaisena, jossa kaikki risteykset yhdistetään. Sitten kaarevat L-kirjaimet nousevat muurauslohkoista, 2 kpl per lohko ja yhdistetäänkö ne ÖK tai UK kanssa?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/