2 562 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Raudoitus kevytbetonipalkissa
Olen remontoinut olohuonetta ja vaimo haluaa lamppupistorasioita jokaisen ikkunan yläpuolelle. (Olen puhunut asiasta sähköasentajan kanssa, joka tulee myöhemmin vetämään johdot ja sähköt samalla kun aion laskea alakattoa.) Olen kuitenkin kohdannut ongelman, kun sahaan reiän betonipalkkiin ikkunan yläpuolella, johon laiterasia pitäisi valaa. Raudoitustanko on 2 cm sisällä, aivan jokaisen ikkunan keskellä. Katso kuva. Kysymys kuuluu, uskallanko katkaista sen? Onko se turvallista vai kaatuuko talo? Tuntuu siltä, että siellä pitäisi olla enemmän raudoitustankoja. On kuitenkin outoa, että raudoitustanko kulkee pystysuunnassa. Sen pitäisi mielestäni olla vaakasuorassa palkin keskellä.
Kevytbetonipalkissa on yleensä raudoitus alareunassa olevien reunojen myötäisesti yhdistettynä poikittaistangolla. Useissa palkeissa on myös yläosan raudoitus, sillä ne ovat joskus täysin symmetrisiä ja voidaan asentaa kummin päin vain, kunhan ne ovat pystyssä. Alareunan ja yläreunan välillä kulkee myös usein poikittaistanko. Kuvasta näyttää, että olet kohdannut tällaisen poikittaistangon ala- ja yläreunaraudoituksen välissä. Minulla ei valitettavasti ole tietoa poraamisesta tässä, ja osittain se riippuu siitä, onko käytetty raudoitettuja lohkoja kantavassa rakenteessa vai onko raudoitus vain ikkuna-aukon kantamiseksi.
Katso, missä sinulla on kattotuolit, jos sinulla on yksi suoraan keskellä ikkunan yläpuolella, kannattaa ehkä miettiä vielä kerran, pitäisikö sinun katkaista se. Todennäköisesti et huomaa mitään, mutta onhan olemassa riski painumisesta, kuinka suuri se on, on vaikea vastata.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Palkeet yleensä sisältävät poikkiraudat pituussuunnassa, jotka on yhdistetty kulmissa pitkittäisraudoilla. Kevytbetonijulkisivu koostuu yleensä lohkoista tai lankuista, eli eräänlaisesta elementtirakentamisesta. Palkki on varmasti ylityspalkki ikkunan yläpuolella. Hyvä periaate on, että asennukset alistuvat rakenteelle sen sijaan, että rakenne alistuisi niille. En usko myöskään, että talo romahtaa, jos sahaat juuri sen pienen osan raudoituksesta.
Päivitys siitä, miten se meni, siltä varalta että joku muu kohtaa saman ongelman. En pidä keskusteluista, jotka päättyvät aivan yllättäen. Pienen, mutta ei aivan perusteettoman huolen vuoksi, en tietenkään uskaltanut katkaista koko raudoitustangon, sillä huomasin, että kattotuoli lepäsi ikkunapalkin päällä. Uskalsin kuitenkin käyttää dremeliä ja poistaa raudoituksen paksuudesta puolet. Hioin sen pienellä hiomalaikalla. Sitten hakkasin loput syvyydestä tangon sivulta niin, että laitekotelo mahtui paikalleen. Tietenkin minun piti tehdä kotelon taakse ura, joka vastaa tangon leveyttä, jotta se mahtuisi reikään. Sitten kiinnitin kotelon paikalleen kipsillä. Nyt lamppuliitin mahtuu muutaman millimetrin marginaalilla raudoituksen viereen. Tein sähköasentajan tyytyväiseksi teippaamalla raudoitustangon 2 kerroksella ikääntymisen kestävää teippiä, jota minulla oli, jotta laitekotelossa ei olisi näkyvää metallia.
Se oli sitten se S-merkintä, mutta älä välitä siitä, kunhan rauta ei pääse kosketuksiin minkään johdon kanssa ja aiheuta lämpenemistä liitoksessa. Muovikansi leikataan sopivaksi ja liimataan kotelon pohjaan, se ei varmasti ole väärin.
Klikkaa tästä vastataksesi