Hei!
Minä ja avopuolisoni olemme pian ostamassa taloa, jossa on sisustettu kellari. Kellariin on tulvinut vettä muutama vuosi sitten, ja rappaus on huokoinen ja irronnut lattian viereltä useissa huoneissa. Talossa on paljon korjattavaa, ja meitä mietityttää, onko rappaus enimmäkseen kosmeettista (se on erityisesti sisäseinissä, mutta muutamassa ulkoseinässä myös).
Ja kun ryhdymme siihen, täytyykö kaikki rappaus purkaa ja tehdä koko kerros uudelleen vai riittääkö vain irronneen rappauksen poistaminen? Rappaus on alkuperäistä tiilitalossa vuodelta 1963.

Kiitos vastauksesta!
 
  • Puiset portaat kellarissa, vasemmalla näkyy putkisto ja oikealla seinässä on vaurioitunutta rappausta.
  • Henkilö kumartuneena tarkastelee keltaista viisiporrasjakkaraa.
B
Täytyy purkaa kaikki, mikä on irti. Ei ole ihan helppoa saada täydellistä siirtymää vanhan ja uuden rappauksen välillä.

Riskinä on myös, että uusi rappaus irtoaa muutaman vuoden kuluttua, jos salaojitus on liian huono. Jos salaojitus on uusi ja kellarissa on lämmitys, mahdollisuus on selvästi parempi. Joten tekisin sen yksinkertaisemmin ja katsoisin, pysyykö se.
 
Ja kyllä - rappaus on kosmeettista. Voitte odottaa sen korjausta, jos haluatte esimerkiksi keskittyä ensin yläkertaan. Tärkeää, mitä yllä mainitaan, on olla pitämättä orgaanista materiaalia kylmällä alustalla ja pitää kellari huonelämpöisenä ja kuivattuna.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.