3 617 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Rappaa kellariseinät uudelleen
Hei!
Olen juuri poistanut vanhan kosteusvaurioituneen rappauksen kellarin seinien alimmasta puoliskosta, ja aion rapata uudelleen. Toiminko oikein, jos:
1. kastelen seinän suihkepullolla
2. levitän laastin ja vedän tasaiseksi
3. laitan muovin päälle, ettei se kuivu liian nopeasti aluksi
Kuinka kauan muovin tulisi olla päällä? Voinko laittaa kuivaimen päälle heti? Olen ymmärtänyt, että jos käytetään kuivainta, voi lyhentää kuivumisaikaa kahdesta kuukaudesta yhteen. Rapauksen tulisi olla täysin kuiva ennen kuin voin maalata sen, eikö niin?
Olen juuri poistanut vanhan kosteusvaurioituneen rappauksen kellarin seinien alimmasta puoliskosta, ja aion rapata uudelleen. Toiminko oikein, jos:
1. kastelen seinän suihkepullolla
2. levitän laastin ja vedän tasaiseksi
3. laitan muovin päälle, ettei se kuivu liian nopeasti aluksi
Kuinka kauan muovin tulisi olla päällä? Voinko laittaa kuivaimen päälle heti? Olen ymmärtänyt, että jos käytetään kuivainta, voi lyhentää kuivumisaikaa kahdesta kuukaudesta yhteen. Rapauksen tulisi olla täysin kuiva ennen kuin voin maalata sen, eikö niin?
Tässä on ohje, joka suoristaa kysymysmerkkisi: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=254 
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin seinää kannattaa myös kostuttaa muovin alla 1-3 kertaa päivässä 2-3 päivän ajan. Sen jälkeen pois muovi ja anna kuivua 1-2 kuukautta.
Olen itse tehnyt yllä olevan mukaan ja aion maalata silikaattimaalilla noin 6 viikon kuluttua. Valitettavasti olen saanut kämmenenkokoisen "bom":n, jota mietin, pitäisikö minun hakkata pois vai jättääkö se olla. En oikein ehdi tehdä sitä nyt, ja haluaisin saada maalin päälle ennen kuin kesä palaa takaisin
Olen itse tehnyt yllä olevan mukaan ja aion maalata silikaattimaalilla noin 6 viikon kuluttua. Valitettavasti olen saanut kämmenenkokoisen "bom":n, jota mietin, pitäisikö minun hakkata pois vai jättääkö se olla. En oikein ehdi tehdä sitä nyt, ja haluaisin saada maalin päälle ennen kuin kesä palaa takaisin
Siinä se on. Olen ottanut kellarin portaikon seinät harjoituskohteeksi. On mennyt odotettua paremmin (paitsi pieni virhe) ja nyt minulla on tarpeeksi kokemusta, jotta uskallan ryhtyä suurempaan työhön kellarissa; raaputtaa pois kaikki vanha muovitapetti, muoviväri ja irtonainen rappaus kaikilta seiniltä ja lisätä uusi, sileä, hieno kalkkilaasti. 
Onnea Swehjo!
Alussa on vaikea uskoa, että lopputulos voi olla näin hyvä, vai mitä? Minua yllätti eniten rappauksen käsiteltävyys ja materiaalin notkeus. Kalkki+hiekka+vesi ei herätä paljon luottamusta, mutta toimii uskomattoman hyvin
.
Olen jo maalannut seinäni. Värjäsin valkoisen silikaattimaalin okranvärisellä pulverilla, ja siitä tuli todella kaunis, vaalea kermainen okrasävy. Sitten huomasin, että kellarin alimmainen osa voi olla alttiimpi ja ehkä sen pitäisi olla hieman tummempi. Joten otin silikaattipohjamaalin (silikaattipohja ilman pigmenttiä, vain maitomaisen) ja sekoitin siihen hyvin vähän okrapulveria ja lasuurin seinien alimman puoliskon. Tämä antoi hieman laikukkaamman/lasuurin kaltaisen tuloksen, jota etsin. Varoitan sinua ruskeasta umbra pigmentistä - se muuttui vaaleanpunaiseksi, kun sekoitin sen valkoiseen silikaattimaalilla. Mutta jos sekoitat sen silikaattipohjaan, ehkä siitä tulee ruskea ja puhtaampi sävy, toisin sanoen ei vaaleanpunainen
. Joka tapauksessa, jos et ole tyytyväinen sävyyn, voit aina lasuurata sen päälle silikaattipohja+pigmentillä. Vain vinkki
Onnea matkaan!
gaia
Alussa on vaikea uskoa, että lopputulos voi olla näin hyvä, vai mitä? Minua yllätti eniten rappauksen käsiteltävyys ja materiaalin notkeus. Kalkki+hiekka+vesi ei herätä paljon luottamusta, mutta toimii uskomattoman hyvin
Olen jo maalannut seinäni. Värjäsin valkoisen silikaattimaalin okranvärisellä pulverilla, ja siitä tuli todella kaunis, vaalea kermainen okrasävy. Sitten huomasin, että kellarin alimmainen osa voi olla alttiimpi ja ehkä sen pitäisi olla hieman tummempi. Joten otin silikaattipohjamaalin (silikaattipohja ilman pigmenttiä, vain maitomaisen) ja sekoitin siihen hyvin vähän okrapulveria ja lasuurin seinien alimman puoliskon. Tämä antoi hieman laikukkaamman/lasuurin kaltaisen tuloksen, jota etsin. Varoitan sinua ruskeasta umbra pigmentistä - se muuttui vaaleanpunaiseksi, kun sekoitin sen valkoiseen silikaattimaalilla. Mutta jos sekoitat sen silikaattipohjaan, ehkä siitä tulee ruskea ja puhtaampi sävy, toisin sanoen ei vaaleanpunainen
Onnea matkaan!
gaia
Joo, mutta on vaikeaa uskaltaa käyttää vanhaa rappausmateriaalia ja rappaustekniikkaa, kun on kasvanut purkkikitin ja plastic paddingin kanssaTommy_S sanoi:
Sitä ei voi edes oppia vanhemmilta, koska he eivät ole myöskään puuhailleet sellaisten asioiden kanssa :-/.
Tarvitaan vähän rohkeutta ja itseluottamusta, ja ettei olohuoneessa aloita ensimmäisellä rappauksella ;D.
Tommy S, kuka oli Dacke????
kysyy gaia (jolla on isoja aukkoja Ruotsin historiassa)
Dackefejden on nimetty Torsåsin eteläisessä Smålandissa asuneen talonpojan ja kapinajohtajan Nils Dacken mukaan. 1500-luvulla tämän maakunnan talonpoikien tyytymättömyys kasvoi Gustav Vaasan verotuksia vastaan, kieltoon rajakaupasta Tanskan maakuntien kanssa etelässä ja vallitsevaa kirkkopolitiikkaa vastaan. Vuonna 1542 Smålandin talonpojat tekivät Nils Dacken johdolla kapinan Gustav Vaasan hallintoa vastaan. Kapinaa kutsutaan Dackefejdeniksi - nimi kuulostaa lievältä verrattuna siihen, mitä se todellisuudessa oli. Kapina levisi nopeasti Smålandissa ja Östergötlandissa. Dacke miehineen voitti helposti kuninkaalliset joukot, jotka eivät olleet tottuneet taistelemaan vaikeakulkuisilla metsäalueilla.gaia sanoi:
Marraskuussa 1542 kuningas joutui suostumaan rauhansopimukseen. Dackesta tuli Smålandin johtaja, ja hän käytti tilaisuutta hyväkseen toteuttamalla useita uudistuksia: Katolinen jumalanpalvelus palautettiin ja rajakauppa Tanskan kanssa sallittiin jälleen.
Talvella 1542-1543 Gustav Vaasan joukot kuitenkin tukahduttivat kapinan armotta, ja Småland joutui jälleen Ruotsin kruunun alaisuuteen.
Kiitos TommyS!
Se oli todella verinen pala Smoolannin historiaa!
Älä vain luule, että olen nukkunut koulunpenkillä. En ole koskaan opiskellut ruotsalaisessa koulussa :-[.
Mahtava foorumi täällä! Oppii paljon, kun putsaa kellarinseiniä
Kiitos!
gaia
Se oli todella verinen pala Smoolannin historiaa!
Älä vain luule, että olen nukkunut koulunpenkillä. En ole koskaan opiskellut ruotsalaisessa koulussa :-[.
Mahtava foorumi täällä! Oppii paljon, kun putsaa kellarinseiniä
Kiitos!
gaia
Klikkaa tästä vastataksesi