Hei

Aion rapata leca-muurin, onko jollakin kokemusta lecaa rappaamisesta ja tietoa pitkäaikaisista tuloksista?

Pitääkö meidän käyttää verkkoa vai voiko rapata ilman?
Pitäisikö käyttää kuituvahvistettua rappausta vai voiko ilman.

Se, että rappaus tarttuu Lecaan ja tunkeutuu kaikkien jyvien väliin, ei ole keskustelun aihe, mutta halkeamisen suhteen on merkitystä onko verkkoa käytetty vai ei juuri leca-muurissa.

Meidän muurimme on seissyt peittämättömänä talven yli ja jo viime syksynä tuli halkeama, mutta enempää ei ole tullut.

Mielipiteet vaihtelevat siitä, miten pitäisi tehdä, joten kaivataan asiantuntemusta ja kokemusta alueesta...

Tjipp!
 
Leca-levyjen rappaaminen ilman raudoitusta toimii erinomaisesti. Raudoitus on tarpeen, kun alusta on epätasainen, jolloin rappauskerroksesta tulee paksu, esimerkiksi kalkkikiviseinällä. Käytän tavallista sementtirappausta, eli sementtiä, hiekkaa ja hieman kalkkia.

Jos muuri liikkuu, rappaus tulee halkeamaan, muuten ei. Jos olet saanut halkeaman muuriin, se tulee todennäköisesti jatkossakin liikkumaan siellä, ja myös rappaus tulee halkeamaan. Halkeama ei välttämättä suurene, mutta riittää, että aiheuttaa halkeaman rappauksessa.
 
En ole samaa mieltä aiemman kanssa. Koska seinässä on jo liike, kova rappaus halkeaa enemmän eikä tätä voida verkottaa pois. Jos verkotat, on suuri riski, että halkeaman sijaan irtoaa rappauskokonaisuus. Liike on olemassa eikä sitä voida estää rappauksella. Kova rappaus ei salli liikkeitä ilman halkeilua, ja jos sinulla on verkko, vetää se mukaansa suuremman kappaleen yhden halkeaman sijaan. Haluat rappauksen, joka on hieman pehmeämpi, siksi kalkki.

Sen sijaan, neuvoa tiilestä päälle on hyvä.
 
Verkko tekee mahdottomaksi, että suuret laastikerrokset irtoavat, koska se vahvistaa laastia, oikein asennettu verkko sijaitsee laastin keskellä. Halkeama voi yhtä hyvin johtua pakkaspurseista, koska seinä on ollut rapaamaton talven ajan.
 
Leca muuri seisoo valettujen betonisokkelin päällä, joka on raudoitettu.
Leca blokit alkavat noin 40 - 50 cm korkeudelta maasta.
 
jos halkeama on elävä, niin raudoitusverkko ei juuri auta. kun valamme halkeamia kuntoon, käytämme erikoisbetonia, jossa on kuituja, ja paksuus on vähintään 1,5 cm. sitten täytyy tietysti tiivistää kaikki tiivisteellä. ja maalata (ennen tiivistystä)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.