4 754 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Rampamutteri tai lyöntimutteri vanerille?
Rakennan joitakin laatikoita, joihin ajattelin asentaa kuulaluistimet, jotka on suunniteltu raskaille kuormille (100 kg). Materiaalina on 15 mm koivuvaneri sekä runkoon että laatikoihin. Pääsen käsiksi molemmilta puolilta, joten olisitko sinä valinnut lyöntimutterin vai rampamuffin? Valitettavasti minulla on huono käsitys siitä, kuinka hyvin rampamuffi kestää vanerissa.
Putkella varustettu mutteri tai rampamuffi ovat sama asia, mutta niillä on kaksi eri nimeä?!Ivan1881 sanoi:
Rakennan muutamia laatikoita, joihin aion asentaa kuularullalaakereita raskaille kuormille (100kg). Materiaalina on 15mm koivuvaneri sekä rungolle että laatikoille. Pääsen käsiksi molemmille puolille, joten suosisitteko putkella varustettua mutteria vai rampamuffia? Valitettavasti minulla on huono käsitys siitä, kuinka hyvin rampamuffi pitää vanerissa.
Ei.FredrikR sanoi:
Rampamuffia varten porataan ei-läpivienti reikä ja ruuvataan sisään. Käytetään yleensä kiinnittämään kiinnitykset/jalat m-kierretyllä ruuvilla helppoa asennusta/poistoa varten.
Islagsmutteria käytetään parhaiten läpivientireikien kanssa, asennetaan lyömällä paikoilleen ja siinä on laippa, joka jakaa kuorman paremmin, joten se soveltuu paremmin jalkojen kiinnittämiseen kaappeihin, laatikoihin jne.
Miksi sinun täytyy käyttää kumpaakaan? Etkö voi kiinnittää laajennushelat suoraan puuhun?Ivan1881 sanoi:
Rakennan laatikoita, joihin aion asentaa raskaille kuormille (100 kg) soveltuvia liukukiskoja. Materiaalina on 15 mm koivuvaneri sekä rungolle että laatikoille. Pääsen käsiksi molemmille puolille, joten olisitteko suosineet islagsmuttereita vai rampamuffeja? Valitettavasti minulla on huono käsitys siitä, kuinka hyvin rampamuffit pitävät vanerissa.
Kyllä, olen miettinyt tavallista ruuvia, mutta kun otetaan huomioon kuormat ja vanerin paksuus (15mm), ei ole paljon, mihin tarttua, vai tarkoitatko, että se kestää? Se on modulaarinen järjestelmä, joka tulee autoon, joten se altistuu dynaamisille kuormituksille sekä tärinälle ajon aikana.K kniv sanoi:
4 mm ankkuriruuvin kantokyky radiaalisessa voimassa on jopa 100 kg, joten ruuvit eivät todennäköisesti ole heikko kohta, vaan kiinnitys (riippumatta siitä, mikä kiinnitysmenetelmä valitaan). Puuruuvilla suoraan vaneriin useimmat kuidut pysyvät ehjinä, kun taas sekä kiilanmutteri että rampa katkaisevat kuidut.Ivan1881 sanoi:
Tipla puuliimaa jokaiseen reikään ennen ruuvin kiinnittämistä on toinen menetelmä. Saattaa olla tarpeen lämmittää ruuvi, jos haluat poistaa sen tulevaisuudessa, mutta tavallinen puuliima tarttuu huonosti metalliin.
Superliima toimii myös, mutta silloin sinun täytyy lämmittää ruuvi ja lämmitetty superliima ei ole kovin terveellistä. Lisävalintana on, että ohut superliima on parempi kuin tavallinen.
15 mm koivuvaneri pitäisi kuitenkin olla riittävä itsessään.
Superliima toimii myös, mutta silloin sinun täytyy lämmittää ruuvi ja lämmitetty superliima ei ole kovin terveellistä. Lisävalintana on, että ohut superliima on parempi kuin tavallinen.
15 mm koivuvaneri pitäisi kuitenkin olla riittävä itsessään.
Klikkaa tästä vastataksesi