8 592 lukukertaa ·
5 vastausta
9k lukukertaa
5 vastausta
Rakolevy Byggmatekilta
Hei! En ole itse työskennellyt levyn kanssa, mutta tiedän muita, jotka käyttävät sitä ja ovat enemmän kuin tyytyväisiä. Lue täältä esim. saadaksesi hieman viitteitä.
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
Tutkin melko tarkkaan, mitä materiaalia valitsisin ilmarakooni, ja lopulta monien pohdintojen jälkeen päädyin perinteiseen masoniittiin ja rimoihin. Syitä oli useita:
1. hinta, löysin levyjä Hornbachista, jotka maksoivat 300 (!?) kruunua noin 1,5 juoksumetriä kohden, groteskin kallista.
2. leveys, kattoristikkoni eivät ole asennettu tarkalleen cc120 etäisyydelle, vaan vaihtelevat välillä 112 ja 122. Masoniitti, joka on 120 leveä, riittää siis edelleen ja on helpompi tehdä täsmälleen oikean levyinen.
3. Mahdolliset pienet vuodot. Olen tiivistänyt kattoseni ilmatiiviiksi, käynyt sen läpi useaan kertaan ja laittanut asfalttimassaa kaikkiin kohtiin, joissa voi mahdollisesti olla vuoto, mutta koskaan ei voi tietää, jos jokin pieni pisara pääsee sisään, olen iloinen, että masoniitin sileä puoli on ulospäin, ja limityksellä vesi valuu hienosti alas kattokouruun ja ulos.
Harkitsin myös solumuovia, mutta jätin sen pois pääasiassa kiinnitysongelmien vuoksi. Miten nämä levyt toimivat, jos mitta on melkein cc120 (sanotaan 115), onko järjestelmässä jotain, joka mahdollistaa sen käsittelyn?
1. hinta, löysin levyjä Hornbachista, jotka maksoivat 300 (!?) kruunua noin 1,5 juoksumetriä kohden, groteskin kallista.
2. leveys, kattoristikkoni eivät ole asennettu tarkalleen cc120 etäisyydelle, vaan vaihtelevat välillä 112 ja 122. Masoniitti, joka on 120 leveä, riittää siis edelleen ja on helpompi tehdä täsmälleen oikean levyinen.
3. Mahdolliset pienet vuodot. Olen tiivistänyt kattoseni ilmatiiviiksi, käynyt sen läpi useaan kertaan ja laittanut asfalttimassaa kaikkiin kohtiin, joissa voi mahdollisesti olla vuoto, mutta koskaan ei voi tietää, jos jokin pieni pisara pääsee sisään, olen iloinen, että masoniitin sileä puoli on ulospäin, ja limityksellä vesi valuu hienosti alas kattokouruun ja ulos.
Harkitsin myös solumuovia, mutta jätin sen pois pääasiassa kiinnitysongelmien vuoksi. Miten nämä levyt toimivat, jos mitta on melkein cc120 (sanotaan 115), onko järjestelmässä jotain, joka mahdollistaa sen käsittelyn?
Olen käyttänyt OSB-levyjä ja 45 rimoja. Toimii loistavasti.
Ostin sellaisia aaltolevyjä katolleni ja minun täytyy sanoa, että se oli silkkaa huijausta. Onneksi en laittanut niitä heti paikalleen, vaan ne jäivät hetkeksi varastoon seisomaan. Kun sitten aioin asentaa ne, ne olivat alkaneet hajota kosteuden vaikutuksesta, niin paljon, että joitakin niistä ei voinut käsitellä ilman, että ne hajosivat. Tämä on mitä olisi tapahtunut, jos olisin asentanut ne. Muutaman vuoden kuluttua ne olisivat romahtaneet. Koko nippu (törkeän kallista) aaltopahvia päätyi roviolle. Sitten rakensin ullakon ilmasiirtimet levystä ja säleistä.
(Mutta tietysti ne on helppo asentaa. Joten siinä mielessä ne ovat hyviä.)
(Mutta tietysti ne on helppo asentaa. Joten siinä mielessä ne ovat hyviä.)
Klikkaa tästä vastataksesi