20 684 lukukertaa ·
14 vastausta
21k lukukertaa
14 vastausta
Rako kun asennetaan kipsilevyä lattiaan
Mitä? Kuulostaa hieman oudolta, jos se on ainoa syy... Suositus on 10-15 mm väliä. Ja onhan olemassa lattioita, jotka ovat paljon paksumpia kuin niin... Itse aion asentaa lattialämmityksen, joten siitä tulee ainakin 22+14 mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Eikö kyse ole enemmän siitä, että JOS saat raon, sen pitäisi olla lattian kohdalla. Eli. paina levyt ylöspäin kattoa vasten, kun ruuvaat niitä. Tämä siksi, että rako peittyy helpommin lattian kohdalla.
Luulin myös aluksi niin, mutta siinä sanotaan, että tulee olla (tai suositus on) 10-15mm väli... Logiikan mukaan raon pitäisi olla alhaalla eikä katossa, joten tuntuu kummalliselta, että he suosittelevat melko tarkkaa mittaa. Mutta näyttää siltä, ettei ole ongelmaa, jos sitä ei ole kuitenkaan... Kunhan on tarkka välin kanssa, kun lattiaa asennetaan... Eli liikkumavara.
On erittäin hyvä jättää 3-4 cm gyproc- ja lattialastulevyn väliin, jos aikoo asentaa parkettilattian. Silloin lattia saa kunnolla liikkumisvaraa ja tilaa voi käyttää myös kaapelivetoihin. Koska listan asennetaan eteen, se ei näy.
Jos kuitenkin asentaa kipsiä, niin onko kaapelointia kipsin alle vetänien argumentti oikeastaan vahva? Onhan mahdollisuus tehdä oikein, piilotettu asennus.
Olen myös kuullut, että alaspäin pitäisi olla rako, mutta sen olen jättänyt huomioimatta. 10 vuotta myöhemmin ei ole tullut ongelmia. Se, mikä voi aiheuttaa ongelmia, on että kipsin palaset voivat haljeta, kun ruuvaa sen kiinni runkoon, jos kipsin reuna jumittuu lattiaan johonkin, usein johonkin roskaan, jota ei ole lakaistu pois, esim. pudonnut kipsiruuvi.
Yksi argumenteista raon pitämiseksi on, että voisi pestä lattiat runsaalla vedellä ilman, että se imeytyy kipsilevyyn, ja se on järkevä argumentti niille, jotka pesevät lattioita runsaalla vedellä.
Olen myös kuullut, että alaspäin pitäisi olla rako, mutta sen olen jättänyt huomioimatta. 10 vuotta myöhemmin ei ole tullut ongelmia. Se, mikä voi aiheuttaa ongelmia, on että kipsin palaset voivat haljeta, kun ruuvaa sen kiinni runkoon, jos kipsin reuna jumittuu lattiaan johonkin, usein johonkin roskaan, jota ei ole lakaistu pois, esim. pudonnut kipsiruuvi.
Yksi argumenteista raon pitämiseksi on, että voisi pestä lattiat runsaalla vedellä ilman, että se imeytyy kipsilevyyn, ja se on järkevä argumentti niille, jotka pesevät lattioita runsaalla vedellä.
Toisaalta kyse on siitä, että levyn saa helpommin oikeaan liitäntään kattoon painamalla sitä ylöspäin. Toisaalta lattia saa liikkumavaraa, mutta kyse on myös siitä, että suojellaan kipsin alapintaa kosteudelta. Suurin osa myytävistä kipsilevyistä ei mene pientalojen remontointiin tai uudisrakentamiseen, vaan kerrostaloihin jne., joissa kosteusturvallisuus rakennusvaiheen aikana ei aina ole paras mahdollinen. Jos lattialla on hieman kosteutta, kipsin ei tarvitse tästä syystä vahingoittua.
Ajattelin kaapeleita, jotka ilmestyvät kalustamisen yhteydessä, kuten esimerkiksi kaapeli stereon ja lattiaäänikaiuttimien välillä, verkkokaapeli PC:hen, joka sijaitsee 4-5 metriä pistorasiasta jne.mattiasp sanoi:
Kyllä, se on totta. Tajusin, että minulla on kaiutinjohdot upotettuina listaan olohuoneessa, mutta kun siellä remontoidaan, ne tullaan tekemään upotettuina. Pitäisi oikeastaan vetää paljon tyhjää putkea ja kansilla varustettuja koteloita huoneisiin tulevaa käyttöä varten.
Olen itse asiassa vetänyt paljon ylimääräistä putkea laajennuksessa, jota teen nyt. Olen valmistellut sekä mahdollisen 5.1-alueen että vetänyt VP32 ja VP40 -putkia tekniikkahuoneeseen. Asunto-osissa minulla tulee olemaan tavallisia putkenulostuloja, joiden eteen ruuvaan kannet. Silloin voin siirtää paljon rumaa elektroniikkaa, kuten TV-bokseja, tietokoneita jne., sinne ja vetää vain HDMI:n ylös. Kaikki kaapelihässäkkä voi piiloutua tekniikkahuoneeseen, joten vältän sotkut huoneessa. Ja kansiin voin leikata reikiä niin, että se näyttää siistiltä. Jos haluan poistaa kaapelin, voin laittaa takaisin kokonaisen kannen.
Verkon tähtimäisesti vetämisen etu on, että se on erittäin joustava. Jos vain vetäisin putkia vähän paikallisesti, voi olla vaikeampaa saada asiat sinne minne haluaa, mutta tekniikkahuoneen ollessa tähtiverkoston keskellä voin helposti siirtää dataa, kuvaa ja ääntä talossa sekä syöttää lisää sähköä tarvittaessa. Kun on käytössä paksut putket, minun ei tarvitse huolehtia konvertereista asioiden ajamiseen Cat6:n kautta.
OSB + kipsi asetettiin 28 x 70 mm paksun laudan päälle, joten 15 mm lattian kanssa saan tilaa piilottaa kaapeleita listojen taakse, jos se on tarpeen. Ja pahimmassa tapauksessa minun täytyy ottaa esiin monileikkuri ja poistaa vähän enemmän kipsiä.
Verkon tähtimäisesti vetämisen etu on, että se on erittäin joustava. Jos vain vetäisin putkia vähän paikallisesti, voi olla vaikeampaa saada asiat sinne minne haluaa, mutta tekniikkahuoneen ollessa tähtiverkoston keskellä voin helposti siirtää dataa, kuvaa ja ääntä talossa sekä syöttää lisää sähköä tarvittaessa. Kun on käytössä paksut putket, minun ei tarvitse huolehtia konvertereista asioiden ajamiseen Cat6:n kautta.
OSB + kipsi asetettiin 28 x 70 mm paksun laudan päälle, joten 15 mm lattian kanssa saan tilaa piilottaa kaapeleita listojen taakse, jos se on tarpeen. Ja pahimmassa tapauksessa minun täytyy ottaa esiin monileikkuri ja poistaa vähän enemmän kipsiä.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 736 viestiä
Valitettavasti raot muuttuvat piilomoottoriteiksi esimerkiksi mustamuurahaisille keväällä, jos talossa on tällaisia "kevätmerkkejä". On hyvä olla vähän liikuntasaumoja, muuten näen vain syynä sen, että levy on helpompi saada paikalleen, jos se ei ole täsmälleen yhtä korkea kuin seinä, jolloin se täytyy painaa paikalleen, vaarana on, että levyyn tulee paloja, joissa se ottaa vastaan. Viimeksi käytin masoniittinauhoja etäisyytenä levynasennuksessa, koska sauma piti tiivistää sitten ("kosteatila"). Paksummilla jalkalistoilla parketin ei tarvitse mennä kipsin alle.
Vanha ketju mutta... Itse olen aina laittanut kipsilevyt suoraan lattiaa vasten, kun se on sopinut millilleen kattoon. Sitten lopetan lattian 10 mm päähän kipsiseinästä, mikä peitetään tavallisella 12/15 mm jalkalistalla. Toisaalta minulla ei ole lattioita valtavilla jänneväleillä, suurimpana noin 4x6 metriä, joten ei tarvita maailman suurinta liikkumavaraa, ajattelen.
Klikkaa tästä vastataksesi