Kymmenen vuoden aikana, jolloin olemme asuneet 70-luvun talossamme, on muutamissa paikoissa lattian varrella ilmestynyt kuplia. Tältä se näyttää:
Kaksi ensimmäistä kuvaa näyttävät huoneen, joka remontoitiin noin 15 vuotta sitten ja maalattiin silikaattimaalilla. Muut kuvat ovat hieman vanhemmasta huoneesta, jossa on muovimaali.
Talo seisoo pienellä kummulla eikä siitä ulkoa tiedetä muita kosteusongelmia. Kuvat 1–4 näyttävät sisäseiniä. Taloa ei todennäköisesti ole salaojitettu rakentamisen jälkeen.
On nähtävissä, että rappaus on aikaisemmin korjattu useissa paikoissa. On vaikeaa sanoa, onko kyseessä ollut samanlaisia ongelmia kuin nyt, vai onko kyseessä ollut pääasiassa halkeamia, mutta korjaukset näyttävät pysyneen hyvin useimmissa tapauksissa.
Koska kyseessä on suhteellisen pieniä alueita, emme aio aloittaa suurta salaojitustyötä. Ensin haluamme korjata ne niin hyvin kuin voimme ja katsoa, miten tilanne kehittyy.
Joten kysymys on, kuinka kannattaa edetä ja mitä laastia tulisi käyttää? Kun luen aiheesta, näyttää, että C-laasti on useimmiten suositeltu maalaamattomille seinille, tai mahdollisesti korkealaatuiselle silikaattimaalille (esimerkiksi Hornbachin sekoittamaton versio). Minkä kokoinen rakeisuus, jotta korjaukset eivät olisi liian näkyviä?
Kuplat rikkoutuvat helposti, kun niihin painaa. Riittääkö, että harjaa kaiken irtonaisen pois teräsharjalla, vai pitäisikö pintaa käsitellä kovemmin? Esimerkiksi kevyesti vasaralla napautellen?
Kävin Hornbachissa, he eivät vaikuttaneet erityisen asiantuntevilta. Ensin he suosittelivat B-laastia, mutta pienen painostuksen jälkeen he ymmärsivät, että itse asiassa C-laasti oli oikea valinta. He osoittivat Finja C-laastia, jonka raekoko on 0–3 mm, eli melko tavallinen laasti.
Kun katson ympäri nettiä, ei näytä olevan epätavallista käyttää seosta, jossa on kalkkia, esimerkiksi KC 50/50. Finjalla ei kuitenkaan näytä olevan asiakaspalvelua yksityishenkilöille, ja samalla heidän jälleenmyyjänsä eivät vaikuta olevan kovin perillä asioista.
Joten miten oikeastaan selvitetään, mikä laasti on oikea, sellainen, joka sekä kiinnittyy olemassa olevaan, päästää kosteuden läpi että on oikean raekokoinen?
Työ alkaa lähestyä, olen kuullut Finjalta, että minun pitäisi ostaa tavallinen C-massa 0-3 mm, joten se on tehty.
Seuraava askel on nyt purkaa se, mikä siellä on, mutta jotta ei pölyäisi liikaa, voiko olla järkevää kastella sitä hieman vesipullolla? Vai tekeekö se ehkä vain vaikeammaksi nähdä, kuinka paljon pitää purkaa?
Käytin teräsharjaa ja vähän hiomapaperia tänään. Näyttää siltä, että pääasiassa on kuplia maalissa, eli ei niin paljon rappauksen irtoamista kuin voi nähdä kuvista. Hioin lähinnä siksi, että teräsharja vei pitkän aikaa, mutta myös siksi, että oli alueita vanhalla maalilla, jotka eivät menneet hyvin teräsharjalla. Hiomakoneen ongelma on, että se voi mennä syvemmältä kuin halutaan ja ehkä sen vuoksi tarvitsee korjata uudella rappauksella. Lisäksi hiomakone pölyää tietenkin paljon, joten ajattelin jättää sen kokonaan.
Ajatuksena on levittää silikaattimaali ja silloin rappauksen pitäisi olla täysin puhdas aiemmista pinnoitteista, mutta niin suurta työtä en ajatellut tehdä. Ajattelin, että jos kosteus saa muutaman alueen tuulettumaan ulos silikaattimaalin läpi, niin se ehkä riittää.
Tahran seinässä aiheutti se, että muovialusta on seisonut seinää vasten. Jos se ei olisi ollut siinä, todennäköisesti siinäkin olisi ollut kuplia, nyt ajattelin karhentaa sitä vähän ja maalata silikaatilla.
Mitä luulette, kuinka puhdas sen täytyy olla? Voinko yhä käyttää rappausta 0–3 mm, jonka olen ostanut mahdollisten kuoppien paikkaamiseen?
Tarkalleen, tämä koskee 3 pienempää aluetta hajallaan 2 huoneessa. Talo on rakennettu 1970 ja sitä ei ole salaojitettu uudelleen sen jälkeen (niin kuin minä tiedän). Siitä huolimatta kellari on kuiva ja siisti, ei muita ongelmia paitsi ne, jotka näkyvät kuvissa, ehkä enimmäkseen siksi, että talo seisoo mäellä.
Juuri se huone, jota työskentelen nyt, edellinen omistaja valitsi maalattavaksi muovimaalilla, koska siellä oli jo muovimaalia, ja oikeastaan olisi ollut parasta hioa kaikki alas, mutta vauriot ovat niin pieniä niin pitkään aikaan (10 vuotta), että meidän on vaikea motivoida niin suurta työtä. Toisessa huoneessa on maalattu silikaattimaalilla ja siellä vauriot ovat paljon pienempiä, siellä näyttää pikemminkin olevan huono rappaus.
Sekoittanut 1 KG Finja rappauslaasti C 0-3 mm, mutta osoittautui erittäin vaikeaksi saada se tarttumaan seinään, vaikka olen kastellut melko paljon. Voitiin heittää rappaus, mutta kun yritti vetää sitä niin kuin pitäisi, se menetti otteen tai ei täyttänyt epätasaisuuksia. Epäilen, että laasti on liian karkeaa pienille variaatioille.
Se toimi selvästi paremmin niillä alueilla, joissa oli syvempää, noin 4-5 mm. Ymmärtääkseni minun täytyy nyt odottaa ainakin 4 viikkoa ennen kuin voin maalata? Pitäisikö tehdä jotain muuta vai vain antaa sen kuivua?
Epäilen, että kipsin raekoko on liian suuri pienille vaihteluille.
Juuri niin - et voi esim. levittää 3 mm kipsiä 2 mm paksuudeltaan.
Joko valitset hienompaa kipsiä (mutta silloin pinnan rakenne ei ole sama), tai sitten sinun on poistettava enemmän vanhaa kipsiä saadaksesi paksumman levyn.
P.s. samasta syystä sinun on myös oltava "terävä" reuna, jos kipsi on tuleva reunasta reunaan.
Luulen, että tämä menee hyvin, mutta valitettavasti he eivät halunneet, että käyttäisin silikaattimaalia, sillä minun pitäisi oikeastaan hioa enemmän pois, joten siitä tulee taas vesipohjaista maalia, ja todennäköisesti pitää maalata uudelleen noin 10 vuoden kuluttua.
Seuraavan kerran, jos minun pitää raaputtaa enemmän kuin pelkkä maali pois, aion kaivaa syvemmälle, jotta täyttäminen ja tasoittaminen 0-3 mm rappauksella on helpompaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.