38 599 lukukertaa ·
64 vastausta
39k lukukertaa
64 vastausta
Rakentamismateriaalin hinnat nousivat voimakkaasti!
Jos aiotaan rakentaa tänä vuonna, täytyy varautua voimakkaasti nousseisiin hintoihin sekä toimitusongelmiin. Ota huomioon aikataulusuunnittelussa. Me ÅF emme edes saa tilausvahvistuksia joiltakin toimittajilta, vaan se mikä tulee, tulee, eikä tiedetä edes kunnolla milloin. Puutavara, solumuovi, puupohjaiset levymateriaalit ovat pahimpia. Solumuovin osalta on tapahtunut pieni valopilkku viime viikkoina, mutta hinnat ovat noin kaksinkertaisia verrattuna viime vuoden loppuun.
Kaikki toimittajat nostavat hintojaan jatkuvasti nyt, joten valopilkkua ei ole näköpiirissä vielä.
Kaikki toimittajat nostavat hintojaan jatkuvasti nyt, joten valopilkkua ei ole näköpiirissä vielä.
Kiitos infosta pojat. Sitten tuntuukin siltä, että voimme kuitenkin lukita kaupan uuteen rakennettuun taloomme (kokonaisurakka). En yleisesti usko, että markkinoiden ajoittaminen on mahdollista, ja sama pätee talon ostoon. Minun on vaikea nähdä, että hinnat yhtäkkiä laskisivat siihen, mitä ne kerran olivat.. jos odotamme 1-2 vuotta rakentamisen kanssa, ne saattavat laskea hieman, mutta voivat yhtä hyvin pysyä yhtä kalliina kuin tänään, sillä hinnat kuitenkin indeksoidaan tänä aikana. Lisäksi tuntuu siltä, että yleisesti kysyntä lisääntyy ja tulee kasvamaan esimerkiksi puun osalta.
Luuletko, että on järkevää ostaa listat ja kipsilevyt nyt, vaikka en tarvitse niitä ennen lokakuuta? Olen rakentamassa taloa ja kehityksen suunta aiheuttaa vähän huolta. Otin kotiin kulmalistan tällä viikolla kysymättä hintaa ja tänään tuli lasku: 100.: ilman ALV:tä per metri. Ovenpielilaudat ovat "vain" kaksinkertainen hinta juuri nyt.E EI30-SaC sanoi:Meillä on Ruotsissa ollut verrattain alhaisemmat hinnat, mutta nyt alamme kuroa kiinni. Joten osa korotuksista tulee jäämään. Suuri osa tästä johtuu raaka-ainepulasta tai epäonnisista tekijöiden yhteensattumista. Henkilökohtainen arvaukseni on, että tilanne rauhoittuu syksyä kohti ja mahdollisesti hinnat laskevat hieman sen jälkeen.
Vai pitäisikö ottaa rauhallisesti ja toivoa, että hinta laskee syksyllä?
Kyllähän se on kallistunut. Mutta 1700 USD per 0.00236 m3 on kyllä liioittelua. 
Kuulin, että listatuotteiden hinnat ovat nousseet huimasti, eräs suurimmista toimittajista nosti hinnan 50% muutama viikko sitten. Vaikea sanoa milloin hintavakautus tapahtuu, kuulin sekä Q4 tänä vuonna että vasta niinkin myöhään kuin 2025.J J Vos sanoi:Uskotko, että on fiksua ostaa listoja ja kipsilevyjä nyt, vaikka en tarvitse niitä ennen lokakuuta? Olen rakentamassa taloa ja kehitys huolestuttaa minua. Toissa viikolla otin kotiin yhden kulmalistan kysymättä hintaa ja tänään tuli lasku: 100.: veroton per metri. Ovikarmin hinta on "vain" kaksinkertainen tällä hetkellä. Vai pitäisikö olla kärsivällinen ja toivoa hintojen laskevan syksyllä?
Viimeisin kuulemani on, että Q4 alkaen (1. lokakuuta) puusepäntyöt, kuten ikkunat, keittiöt ja ovet, kallistuvat noin 10%. Ja se koskee niitä, joita toimitetaan tuon päivämäärän jälkeen. Oletettavasti vähittäismyyjät jo nyt sisällyttävät tämän hinnankorotuksen tarjouksiinsa.
Nyt (viikon alussa, 19. heinäkuuta) reglarin hinta nousi jälleen 30-40%. Onko muita, joilta katosi rakennushalu ... ?
Kyllä, ostoksia vähennetään ja odotetaan, kunnes niitä todella tarvitaan. Olisi mielenkiintoista, jos voisi ennustaa, millaiset puu/teräs hinnat ovat vuoden kuluttua. Valitettavasti minulla ei ole aavistustakaan.H Henrik Sim sanoi:
Pienrakentamisen pitäisi vähentyä melko voimakkaasti voisi ajatella. Eli esimerkiksi aidat, piharakennukset ja terassit. Vähemmän välttämättömiä, ja puutavaran hinnat ovat erittäin suuri osa kokonaiskustannuksia.H Henrik Sim sanoi:
Talorakentaminen vähenee myös, mutta pienemmässä määrin ja enemmän viiveellä. Epäilen, että ihmiset, jotka ovat valmiita aloittamaan rakennustyöt, yhtäkkiä lykkäävät niitä puutavaran hintojen nousun takia (lisäksi on todella epäselvää, onko tilanne parempi ensi kesänä). He ottavat sen iskun vastaan ja elävät hieman köyhemmin hetken aikaa.
Joten ne, jotka ovat jo aloittaneet, rakentavat valmiiksi, ja ne, jotka vielä suunnittelevat talon rakentamista, lykkäävät enemmän.
Toivotaan vain, että tilanne kääntyisi nyt.
Olen samaa mieltä. Toisaalta ei voi tietää, onko tämä "uusi standardi". En ole kovin perehtynyt rakennusmateriaalien hintoihin, mutta tuntuu spontaanisti siltä, että hinnat ovat nyt paljon vaikeampi "peruuttaa" kun hinnankorotuksia on tehty koko ketjussa. Uskon, että on erittäin vaikeaa ajoittaa oikein, mutta jos on pitkäjänteinen ja katsoo taaksepäin 5-20 vuoden kuluttua, on varmasti tehnyt hyvän valinnan riippumatta siitä, voi vain toivoaB Barriospurer58 sanoi:Pienrakentaminen pitäisi vähentyä aika voimakkaasti voisi ajatella. Eli tyyliin aidat, rakennukset, ja terassit. Vähemmän välttämättömiä, ja puutavaran hinnat ovat erittäin suuri osa kokonaiskustannuksista.
Talonrakennus todennäköisesti vähenee myös, mutta pienemmässä määrin ja enemmän viiveellä. Epäilen, että ihmiset, joilla kaikki on valmiina rakentamisen aloittamiselle, yhtäkkiä lykkäisivät sitä puutavaran hinnannousun vuoksi (lisäksi erittäin epäselvää, jos tilanne tulee olemaan paljon parempi ensi kesänä). Kyllä se isku otetaan ja eletään hetken aikaa vähän köyhämmin.
Joten ne, jotka ovat jo käynnistäneet rakentamisen, tekevät sen valmiiksi, mutta ne, jotka vielä suunnittelevat talon rakentamista, lykkäävät enemmän.
Toivottavasti se kääntyy nyt.
Arvaukseni on, että hinnat laskevat hieman siitä, mihin huippu nyt asettuu, ja sitten siitä tulee uusi standardi. Lähinnä siksi, että hinnanlasku, riippumatta todellisesta hinnasta, toimii hyvin asioiden myymisessä ihmisille. Täällä on tietysti hieman erilainen tilanne, mutta sama psykologia on alennusmyyntien taustalla.D Drojn sanoi:Samaa mieltä. Toisaalta ei voi tietää onko tämä uusi standardi. En ole kovin perehtynyt rakennusmateriaalien hintoihin, mutta tuntuu siltä, että hinnankorotusten jälkeen on paljon vaikeampaa "palata" takaisiin hintoihin. Luulen, että on hyvin vaikeaa ajoittaa, vaan pitää olla vain pitkäjänteinen, ja kun katsotaan taaksepäin 5-20 vuoden kuluttua, niin on luultavasti tehnyt hyvän valinnan joka tapauksessa voi toivoa![]()
On mahdollista, että se ei toimi, ehkä se saisi ihmiset lopettamaan rakentamisen puusta. Pihakiveys puuterassin sijaan, betonitalo puutalon sijaan, jne.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että markkinoiden ajoittaminen on turhaa. Olen itse päättänyt jatkaa rakentamista, ainoa ero on, että olen käyttänyt enemmän aikaa kustannusten painamiseen alaspäin kaikilla osa-alueilla, mihin minulla ei ehkä olisi ollut voimia "vanhoilla" hinnoilla. Tuskin kadun sitä, mitä tahansa hinnalle tapahtuukin.
Aiomme juuri pyytää tarjouksia laajennukseen noin 100m2 + 60m2 terassi. Tarkoitus on aloittaa tänä vuonna ja antaa projektin jatkua vuodenvaihteen yli (kotitalousvähennys). Tarvitaan jonkin verran terästä terassin pylväille (toinen kerros) ja paljon puuta tietysti… sekä betonia perustukseen.
Olisi mielenkiintoista saada päivitys.
On vaikea ymmärtää, miten hinta vaikuttaa "pieni projekteihin". Onko materiaali 20, 30, 40 000kr kalliimpaa vai 100-200 000kr kalliimpaa?
Olisi mielenkiintoista saada päivitys.
On vaikea ymmärtää, miten hinta vaikuttaa "pieni projekteihin". Onko materiaali 20, 30, 40 000kr kalliimpaa vai 100-200 000kr kalliimpaa?