Hei forat!

Olen korjaamassa vanhaa hirsitaloa, koko taloon tehdään uusi rossipohja ja seinät eristetään sisäpuolelta 95mm selluvillaeristeellä.

Tämä antaa minulle tilaisuuden rakentaa sisään ja valmistella kaikenlaista. Aion vetää ylimääräisiä flexislang-putkia seinien läpi jokaisen huoneen välillä... vaan koska voin... mutta mitä muuta voisin valmistella jo nyt? Ajattelen esim. älykotilaitteita ym.

Pommittakaa ideoilla!

Poisto keskuspölynimurista perusmuurin läpi, jotta välttyy laittamasta sitä keskelle ulkoseinää.
Raitisilmaputki takkaan/tulisijaan.
Putki vesikiertoisen takan liittämiseen.
Valmistelu veden, viemärin, lämmön ja sähkön saamiseksi mahdolliseen laajennukseen.
Vesiglykoliin perustuva pintalämpö sisäänkäynnin ulkopuolella.

Lista voisi olla pidempi, mutta nämä ovat joitakin asioita, joita olen miettinyt tai tehnyt.

• Tykkään
Soulturfer
  • Laddar…
Kun lisää sisäpuolelle 10 cm lisäeristystä, on erittäin suuri riski, että saat kondenssia tukkien sisäpinnalle. Lämmin kostea ilma kulkee ulospäin huokoisen eristeen läpi ja tiivistyy kohdatessaan kylmä ja suhteellisen tiivis tukiseinä. Selluloosaeristeen kyky kuljettaa pois osa kosteudesta ei valitettavasti ole riittävä. Minä en uskaltaisi lisätä noin paljon sisäpuolelle kuitenkaan. Jos lisäeristys asetetaan ulkopuolelle ja käytetään puukuitupohjaista tuulensuojalevyä (ei tuulensuojakipsiä), kosteudensiirto toimii paremmin eikä kosteus kohtaa vastaavia kylmiä tiiviitä pintoja matkallaan ulos.

Mitä tulee elektroniikkaan, uskon, että on hyvä idea asentaa muutamia ylimääräisiä putkia, jos haluat siirtää tietokonetta tai TV:tä, mutta periaatteessa ajattelen, että nuo "älykkäät" elektroniikkalaitteet ovat rahan haaskausta. Maaseutusähkö on mitä on... jännitehäviöitä, sähkökatkoja ja jatkuvia nopeakytkentöjä... ja suurin osa "älykkäistä" laitteista alkaa yleensä temppuilla tällaisissa olosuhteissa. Mitä yksinkertaisempi järjestelmä on, sitä vähemmän osia on, jotka voivat mennä vikaan, ja sitä enemmän aikaa voi käyttää mukavampiin asioihin kuin elektroniikkavikojen metsästämiseen.

Mitä tulee ns. kastepisteeseen, sitä on pohdittu monta kertaa, mutta olemme tulleet siihen tulokseen, että ero on olematon, toki siirrämme sen sisään päin, mutta se on aina ollut tukissa ja tulee siellä pysymään. Lisäksi on todennäköistä, että ulkopuolelle tulee vielä 10 cm selluloosaa lähiaikoina. Siksi emme ole siitä huolissamme.

Mitä tulee sähköverkkoon täällä, meidän verkkomme on esimerkillinen, Jämtkraft. En ole koskaan nähnyt paremmin hoidettua verkkoa, ja olen kuitenkin työskennellyt juuri linjojen ylläpidon parissa. Yli neljä vuotta, jotka olen asunut Jämtkraftin kanssa, meillä on ollut yksi häiriö, vaikka on ollut myrskyjä ym. ym. Jotkin "älykkäät" laitteet aiomme ehkä asentaa heti muuton yhteydessä, mutta emme aio mennä sekaisin ja muuttaa taloamme avaruusalukseksi. Haluamme asioita, jotka helpottavat arkea, emme ole lainkaan kiinnostuneita saamaan pisteitä illallisilla. Moottorinlämmitimen, ulkovalaistuksen ja mahdollisen hälytyksen ohjaaminen ovat asioita, jotka olemme tähän mennessä keksineet mielenkiintoisiksi.

Kiitos mielipiteistä joka tapauksessa :)

Täytyy vain kysyä, miksi haluat 95 + hirren + mahdollisesti 95 lisää eristettä seiniin?

Minulla on itse vanha hirsirunko, jota olen lisäeristänyt kahdella ulkoseinällä 45mm ulkoapäin, ja muut ulkoseinät/päädyt olen vain peittänyt tuulensuojalla ja olen erittäin tyytyväinen tähän. Talo ei tunnu kylmältä tai vetoiselta, ja lämmityksen energiankulutus on vain 2500 kWh/vuosi maalämpöpumpulle sekä 2-3 m3 polttopuuta takkaan. Ei ole yleensä paljon energiaa säästettävissä eristämällä hirsitalon seiniä, tärkeintä on, että ne ovat ilmatiiviit.

Kuinka paksu hirsi sinulla on?
Minun seinäni ovat noin 17 cm paksuja.

Se, että eristämme sisäpuolen, on osittain lämmön vuoksi ja osittain sen vuoksi, että voimme piilottaa tiettyjä asennuksia, lisäksi saamme mahdollisuuden korjata jonkin verran vinoutta, joka on syntynyt vuodesta 1888 lähtien. 95mm valittiin, koska kustannus on vain 30% korkeampi kuin 45mm:lle. Jos koemme talon kylmänä, eristämme ulkopuolen, kun teemme myöhemmin julkisivun kunnostusta. Toki voi olla, ettei se ole tarpeen ja lämmityksen säästö on vähäinen, mutta mukavuus on tärkeämpää ja ilman muovia ei voi eristää liikaa :)
Meillä on noin 16 cm hirttä. Ja kyllä, olemme hyvin perillä ja tiedämme, että tärkeintä on, ettei ole vedon tunnetta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.