Hei!

Aion pian rakentaa viherhuoneen nykyiselle terassille. Terassin puutavaran mitat ovat 28 x 120. Minulla on nyt joitain pohdintoja siitä, miten tekisin seinien "perustuksen". Ajattelen kiinnittää kehikon, joka koostuu IMP 45 x 170, joka tietenkin asetetaan leveä puoli terassia vasten, ja johon rakennan ulko- ja sisäseinät sekä eristyksen.

Tässä on muutamia kysymyksiä tästä:

Oletan, että sen pitäisi olla IMP puuta, koska perustus tulee altistumaan jonkin verran kosteudelle.

Regeliin 45 x 170 kiinnitetään liimapuupilarit. Mietin, pitäisikö minulla olla suojapaperi ja/tai suojamaali regelin ja pilareiden välillä, jotta vähentäisin riskiä kosteuden noususta regelin kautta pilareihin?

Ruuvit, joilla kiinnitetään regelit terassiin, vinkkejä? Niin kapeita kuin mahdollista?

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, mietin, onko tämä ylipäätään paras ratkaisu? :thinking:

Ystävällisin terveisin,

/ Hans
 
E Elknuffo sanoi:
Hei!

Minulla on pian aikomus rakentaa lasiverantaa olemassa olevalle terassille. Terassilauta on 28 x 120. Nyt minulla on muutama ajatus siitä, miten teen "perustuksen" seinille. Ajattelen kiinnittää kehyksen, joka koostuu IMP 45 x 170, joka tietenkin asetetaan leveä puoli terassilautaa vasten, johon sitten rakennan ulko- ja sisäseinät sekä eristyksen.

Minulla on kysymyksiä tästä:

Oletan, että sen pitäisi olla IMP puuta, koska perustus altistuu jonkin verran kosteudelle.

Sääntöön 45 x 170 kiinnitetään liimapuupylväät. Tässä mietin, pitäisikö minun käyttää suojapaperia ja/tai suojamaalia säännön ja pylväiden välissä, jotta minimoisin kosteuden pääsyn säännön kautta pylväisiin?

Ruuvit, joilla kiinnittää säännöt terassilautaan, vinkkejä? Niin kapeita kuin mahdollista?

Lopuksi, mietin, onko tämä ylipäätään paras ratkaisu? :thinking:

Yst./ Hans
Eikö kukaan asiantunteva voi käyttää pari minuuttia vinkkien antamiseen? :p
 
J
Kysymyksesi kutsuvat paljon lisäkysymyksiä!

Mitä sinulla on terassin alla? Tarvitset oikein mitoitetut tukipisteet alla olevan rakenteen seinille.

Onko kyseessä erillinen viherhuone tai talon yhteyteen liittyvä? Miltä rakenne muuten näyttää? Mainitsit liimapuun? Seinät ja katemateriaali? Aiotko laittaa eristystä seiniin ja kattoon mutta et lattiaan?

Yleisesti ottaen huono idea käyttää painekyllästettyä puutavaraa asuinympäristössä. Jos kyseessä on eristetty tai ainakin säältä suojattu huone, sahaisin pois terassin ja rakentaisin tavanomaisella tavalla lattiapalkkien, seinien ja katon kanssa käyttöpuusta (ei painekyllästetty).
 
Hei Jalmars!

Kiitos vastauksestasi (sekä kysymyksistäsi).

Pahoittelen, jos jätin tietoa pois. Tilanne on seuraava...

Minulla on rakennuslupa ulkotilalle. Tämä tarkoittaa, että käsittelijä tuntee edellytykset ja on hyväksynyt rakennuksen. Mitat määritin Svenskt Trä:n ohjelman avulla. Terassin runko (tukipuut/perustus) on ammattilaisten tekemä, minä itse asensin lattialaudat. Voit ehdottomasti saada minulta lisää tietoa, jos haluat, mutta rakennusluvan myötä koen olevani "kotona".

Mitä tulee kyllästettyyn puuhun, kyllä, tunnen keskustelun aiheen. Tiedän, ettei se ole optimaalista, mutta kyllästetty puu on tänään "ystävällisempää" niin sanotusti. Tunnemme myös monia tuttavapiirissämme, joilla on imp ulkotilassa. Mutta kiitos silti! :giggle:

Rakenteessa on pääosin sekä liimapuuta että rakenteellista puutavaraa. Rakennetaan talon yhteyteen.

Mutta takaisin kysymykseeni, Jalmars; mitä puutavaraa valitsen seinien alaosassa käytettäväksi. Ja ajattelen tässä kosteuden riskiä.

Terveisin :)
 
wildeside
E Elknuffo sanoi:
Hei Jalmars!

Kiitos vastauksestasi (sekä kysymyksistä).

Pahoittelen, jos olen jättänyt tietoja pois. Asia on näin...

Minulla on rakennuslupa terassille. Tämä tarkoittaa, että käsittelijä tuntee edellytykset ja on hyväksynyt rakennelman. Mitoituksen laadin käyttäen Svenskt Trä:n ohjelmaa. Ulkoterassin runko (palkit/perustusvalu) on ammattilaisten tekemä, itse asensin terassilaudat. Voin ehdottomasti antaa sinulle lisää tietoa, jos haluat, mutta rakennusluvan myötä koen olevani "kotonani".

Mitä tulee painekyllästettyyn puuhun, kyllä, tunnen keskustelun. Tiedän, että se ei ole ihanteellista, mutta nykypäivän painekyllästetty puu on "ystävällisempää" niin sanotusti. Tiedämme myös monia tuttavapiiristämme, joilla on painekyllästetty puu terassilla. Mutta kiitos silti! :giggle:

Konstruktion tulee sisältämään sekä liimapuuta että rakennuspuutavaraa. Rakennetaan talon yhteyteen.

Mutta takaisin kysymykseeni silloin, jalmars; mitä puutavaraa valitsen säännöksi seinien alaosaan? Ja ajattelen tässä kosteuden riskiä.

Ystävällisin terveisin :)
Olen huomannut, että joillakin on ongelmia liukuovien kanssa johtuen alapohjan (terassi) liikkeistä, kun he ovat rakentaneet ulkotilan terassin päälle.
Mutta jos perustus on hyvin tehty eivätkä liiku, niin sen ei pitäisi olla ongelma.
Valitsisin sinun linjasi ja laittaisin tervahuopaa pohjahirren ja seinän tukipuiden väliin vähentääkseni kosteuden riskiä seinän tukipuihin.
Yksi idea, jonka sain lukiessani kysymystäsi, oli laittaa painekyllästetty 45x170 terassin vasten, tervahuopaa ja sitten tavallinen 45X170 sen päälle vähentääkseni kosteuden kulkeutumisen riskiä painekyllästetyn 45x170:n ja muun seinärakenteen välillä ja antaakseni vakaamman pohjahirren seinille.
Ehkä hieman vyötä ja henkseliä, mutta lisäkustannus on luultavasti kohtuullinen.
 
Kiitos wildeside :D

Mitä tulee liukuovien ja liikkeen riskiin terassilla, niin olen lukenut jostain tältä foorumilta, että terassin voi purkaa ja lisätä ylimääräisen säännön juuri siihen kohtaan, missä liukuovi sijaitsee. Lisävakautta varten. Saapa nähdä teenkö niin. Se on kuitenkin vankka perusrakenne...

Erinomaista vinkkiä mitä tulee seinien perustuksiin! Olen "henkseleiden- ja vyönmies", joten sopii minulle täydellisesti!

Terveisin.
 
  • Tykkään
wildeside
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.