Asuntoni on ollut liiketila ennen kuin se muuttui osakehuoneistoksi. Asunnossa on paljon tekniikkaa katossa, muun muassa ilmanvaihto- ja vesiputkia. Olen nyt alkanut sisustaa yhtä huonetta ja suunnittelen laskevani kattoa. Huone on kooltaan noin 1850x3500mm, jossa yksi pitkä seinä on betonia (portaikon puolella), vastaava pitkä sivu puuta (puurunko, vaneri ja kipsilevy). Kaksi lyhyttä seinää on kaksinkertainen kipsilevy teräsrungoilla.

Olen käyttänyt 45x70 puurunkoja ja rakentanut "kehyksen" koko huoneen ympäri halutulle kattokorkeudelle, juuri alimman putken, eristetyn kylmävesiputken, alapuolelle. Olen asentanut runkoja 600cc välein, joten niiden jänneväli on noin 175 cm. Olen kiinnittänyt yhden rungon rakenteen yläpuolelle, jonka olen sitten kiinnittänyt naulavanneilla kattoon estääkseni katon pullistumista painovoiman vuoksi.

Koska huone on melko kapea ja 3500 on kiitollinen pituus standardin rakennusmitoille, pohdin vain kiinnittää kolme 12,5x1200x2400 kipsilevyä, jotka leikataan 1850:ksi. Gyprocin ErgoLite, joka painaa hieman alle 20 kg levyä kohden. Mutta olen lukenut, että kipsilevyn kiinnittämisessä kattoon pitäisi käyttää pienempää c/c-väliä. Kuinka tärkeää se on? Tuntuu täysin mahdottomalta päässäni, että se voisi alkaa roikkua kuivassa sisäympäristössä, jos käyttää 600cc-välejä, erityisesti kevyen kipsin kanssa.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä sekä itse rakenteesta että c/c-välistä kipsin kiinnittämiseen kattoon. Onko joku kokeillut tätä "kevyt" kipsillä, tai tavallisella? Mitä mieltä olette asiantuntijat siellä ulkona? 😀

Onko sitä todella 1200mm? En löydä sitä heidän sivuiltaan.
Jos sitä on vain 900mm, sinun täytyy naulata cc450

Jos kiinnität sen muutamalla naulalevyllä niin että siitä tulee jäykkä, niin se toimii.

maah maah sanoi:
Onko se todella olemassa 1200mm? En löydä sitä heidän verkkosivuiltaan.
Jos sitä on vain 900mm, sinun täytyy kiinnittää cc450.

Kiinnitätkö sen muutamalla naulalevyllä niin, että siitä tulee jämäkkä, niin se toimii.
Kyllä, se on saatavilla 1200mm. Heidän verkkosivunsa oli hieman hankala, mutta tässä se on: https://www.gyproc.se/produkter/gip...r/gyproc-ge-13-ergolite#marketing-description

Päädyin siirtämään ja asensin muutaman ylimääräisen tukipuun saadakseni 400cc. Tuli loistavaa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.